دود کردن عنبرنسارا در دوران بارداری

آیا دود کردن عنبرنسارا در دوران بارداری می تواند مرگ آور باشد؟

احتمالا تاکنون در مورد تاثیرات معجزه آسا عنبرنسارا برای درمان انواع بیماری ها از اثرات ضد میکروبی تا درمان سرطان شنیده اید. اما چطور ممکن است عنبرنسارا چینین خواص درمانی داشته باشد؟ آیا واقعا موثر است؟ آیا با وجود محدودیت های مصرف خوراکی ها در دوران بارداری، استنشاق دود آن بی خطر است؟ آیا مصرف آن در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟ در این مقاله می خواهیم عنبرنسارا و فواید و خطرات آن در دوران بارداری و دیدگاه منابع و متون طب سنتی ایران در این خصوص را بررسی کنیم.

عنبرنسارا چیست؟

عنبرنسارا همان پشکل الاغ ماده است که در فصل بهار جمع آوری شده تا برای خواص دارویی عجیب و غریبش مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه ممکن است گمراه کننده باشد، اما داروی موثری برای زخم های عمیق ناشی از جراحت و سوختگی محسوب می شود.

فواید دود کردن عنبرنسارا

عنبرنسارا را به عنوان پرخاصیت ترین مدفوع جهان در نظر می گیرند. اجازه دهید تا در ابتدا در مورد فواید دود کردن عنبرنسارا صحبت کنیم. استنشاق دود حاصل از عنبرنسارا به عنوان یکی از راه حل های موثر برای درمان سینوزیت های حاد و مزمن است. همچنین قرار دادن نواحی دچار خارش در بدن در معرض دود عنبرنسارا باعث تسکین خارش در این نواحی می شود. آزمایشات نشان می دهد که استنشاق دود عنبرنسارا می تواند به طرز قابل توجهی از رشد قارچ ها جلوگیری کند. این دود همچنین می تواند عفونت های واژنی را درمان کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی همچنین تاثیر دود عنبرنسارا را بر روی سلول های سرطانی بررسی کرد. در این مطالعه مشخص شد که اگر عنبرنسارا در دوز بالا و فواصل نزدیک دود داده شود، می تواند در از بین بردن سلول های سرطانی موثر باشد.

فواید درمانی عنبرنسارا به صورت خلاصه:

۱- کوتاه شدن دوران قاعدگی

۲- کم کردن خونریزی دوران قاعدگی

۳- ضد عفونی کردن محیط زیست و دافع حشرات

۴- درمان انواع بیماری های پوستی از جمله اگزما، کهیر، برخی از بیماری های قارچی

۵- از بین بردن ویروس ها

۶- بند آوردن خون دماغ

۷- درمان بواسیر

۸- درمان کننده سینوزیت

چرا عنبرنسارا دارای این خواص درمانی است؟

حتما برای شما این سوال پیش آمده که چرا عنبرنسارا این همه خواص درمانی دارد. در جواب این مساله، محققان توضیح می دهند که الاغ ماده جهت تغذیه کرّه خود باید علف های متفاوتی بخورد تا مواد مغذی لازم برای او را تامین نماید. مکانسیم بدن الاغ ماده به گونه است که پس از مصرف این علف ها و دفع آنها، این مواد خاصیت میکروب کشی و سم زدایی پیدا می کنند. در نتیجه مواد دفع شده از این حیوان دارای این خواص معجزه آسا است.

آیا می توان در دوران بارداری از دود عنبرنسارا استفاده کرد؟

با وجود تمام فوایدی که در مورد عنبرنسارا توضیح داده شد، اما باید از مصرف آن در دوران بارداری به طور کامل اجتناب کرد. در طب سنتی از دود عنبرنسارا به عنوان عامل سقط جنین یاد شده است. اگرچه تحقیقات زیادی در این خصوص صورت نگرفته، اما گفته می شود که دود عنبرنسارا باعث رقیق شدن خون دوران قاعدگی می شود. در خصوص علت دقیق سقط جنین در اثر دود عنبرنسارا هنوز تحقیقات کافی صورت نگرفته است، اما این احتمال وجود دارد که برای سلول ها سمی یا به اصطلاح « سیتوتوکسیک» باشد.

عوارض مصرف عنبرنسارا

استنشاق دود عنبرنسارا ممکن است باعث بروز بیماری های ریوی شود. در طب سنتی اشاره شده تا این دود را تنها برای درمان عفونت سینوس ها به میزان محدود به بینی و سینوس ها وارد کنید. دود زیاد عنبرنسارا در محیط بسته ممکن است وارد ریه شده و باعث بروز آسیب های جدی به ریه شود. همچنین مصرف بیش از حد عنبرنسارا ممکن است باعث بروز سرطان شود، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

سخن آخر

عنبرنسارا همان پشکل الاغ ماده است که در طب سنتی ایران برای درمان انواع بیماری ها از جمله زخم ها و سینوزیت استفاده می شود. با این حال نباید به میزان زیاد از این دود استنشاق کرد. دود عنبرنسارا در صورت اسنتشاق به میزان زیاد در محیط بسته، عوارض جانبی نگران کننده ای از جمله مشکلات ریوی و ابتلا به سرطان خواهد داشت. با وجود تمام فواید احتمالی، زنان باردار نباید به هیچ عنوان از عنبرنسارا مصرف کنند، زیرا باعث بروز سقط جنین خواهد شد

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *