آیا دریافت واکسن گارداسیل (HPV) در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا دریافت واکسن گارداسیل (HPV) در دوران بارداری بی خطر است؟

به طور کلی و تجربی به خانوم های باردار توصیه شده است واکسنی که از ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری می کند را دریافت نکنند (HPV). این ویروس می تواند باعث زگیل تناسلی و همچنین سرطان رحم، مهبل، واژن و مقعد شود. واکسن HPV به عنوان گارداسیل نقش مهمی در جلوگیری از انتشار این ویروس داشته است و به طور کلی دریافت آن به خانوم ها از سن ۹ تا ۲۶ سالگی توصیه می شود؛ مگر اینکه خانومی باردار باشد. با این وجود، توصیه شده است که واکسیناسیون در زمان بارداری با احتیاط فراوان انجام شود. تحقیق درباره ایمنی واکسن گارداسیل در زمان بارداری محدود بوده است. درحالیکه مطالعات حیوانی هیچ اثری از واکسن گارداسیل روی جنین ها نشان نداده اند، اما هیچ مطالعه انسانی تاکنون برای این موضوع انجام نشده است.

شواهد نشان می دهند که واکسن گارداسیل (HPV) برای خانوم های باردار بی خطر است

شواهد نشان می دهند که واکسن گارداسیل (HPV) برای خانوم های باردار بی خطر است

یک مطالعه  که در مجله Medicine منتشر شد، نشان داده است که واکسن چهارگانه HPV درصورتی که با نظارت پزشک  برای خانوم های باردار انجام شود، هیچ خطری برای آنها ایجاد نمی کند. محققان موسسه Statens Serum در کپنهاگ دانمارک تمام پرونده های بارداری که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در دانمارک ثبت شده بودند را بررسی کردند و اطلاعات ۱۶۶۵ خانومی که در طی اوایل بارداری واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند را با اطلاعات ۶۶۶۰ خانومی که در زمان دریافت واکسن باردار نبودند را با هم مقایسه کردند. محققان فهمیدند که این واکسن احتمال سقط خود به خودی، هر گونه نقص تولد مهم، زایمان زودرس، مرده زایی یا کم وزنی تولد را افزایش نمی دهد.

برای تایید ایمنی واکسن گارداسیل (HPV) در دوران بارداری، تحقیقات بیشتری لازم است

برای تایید ایمنی واکسن گارداسیل (HPV) در دوران بارداری، تحقیقات بیشتری لازم است

درحالیکه نتیجه این مطالعه برای خانوم هایی که زمان دریافت واکسن از بارداری خود بی خبر بودند اطمینان بخش بود، اما سازمان غذا و دارو اعلام نکرده است که طبقه بندی این واکسن را به عنوان دارو گروه ب تغییر خواهد داد. این یعنی اگرچه در مطالعات حیوانی این واکسن هیچ خطری بروی رشد جنین ها نداشته، اما خطرات کامل آن هنوز ناشناخته است. تحقیقات بیشتری برای تایید بی خطر بودن واکسن گارداسیل در دوران بارداری نیاز است و از این رو دستورالعمل های آگاه سازی برای استفاده از واکسن گارداسیل در زمان بارداری بدون تغییر باقی خواهند ماند. در اصل، آگاه سازی برای تزریق واکسن HPV در زمان بارداری تا زمانی که تحقیقات بیشتری بی خطری آن را تایید کند، ادامه خواهد داشت. خانوم ها با بارداری شناخته شده احتمالا بیشتر به توصیه پزشک شان برای خودداری از تزریق واکسن ادامه خواهند داد؛ حتی اگر برای آنها دوز های سه قسمتی تجویز شده باشد. تزریق دوز های باقی مانده می تواند بعد از بارداری ادامه پیدا کند.

اگر باردار بودید و واکسن گارداسیل (HPV) دریافت کردید، چه کار کنید؟

اگر باردار بودید و واکسن گارداسیل (HPV) دریافت کردید، چه کار کنید؟

اگر زمان دریافت واکسن از بارداری تان بی اطلاع بودید، به پزشک خود اطلاع دهید. در حالیکه می توانید کاملا مطمئن باشید که با تزریق واکسن به بارداری و جنین تان آسیبی نخواهد رسید، اما ممکن است پزشکتان بخواهد شما را از نزدیک ببیند یا بارداری را به “مرک Merck” (شرکت داروسازی آمریکایی سازنده واکسن HPV) گزارش دهد؛ که یک بانک اطلاعاتی برای پیگیری نتایج خانوم هایی که در طی بارداری در معرض این واکسن گارداسیل بودند، تنظیم کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.