واکسن MMR در بارداری؛ واکسیناسیون MMR (سرخک، اوریون، سرخچه) قبل یا حین بارداری

واکسن MMR در بارداری؛ واکسیناسیون MMR (سرخک، اوریون، سرخچه) قبل یا حین بارداری

ابتلا به سرخک در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین و دیگری مشکلات اساسی شود؛ بنابراین به زنان توصیه می شود تا واکسن MMR (سرخک، اوریون و سرخچه) را به عنوان راهی برای کاهش خطرات، به موقع دریافت کنند. اما اگر به طور تصادفی واکسیناسیون MMR در بارداری را انجام دادید، باید نگران باشید؟

چرا عفونت سرخچه در دوران بارداری خطرناک است

این به خصوص برای زنان در سنین بارداری بسیار مهم است که واکسن MMR را دریافت کنند. عفونت ناشی از ویروس سرخچه که می تواند باعث علائم خفیف آنفولانزا و بثورات در کودکان و بزرگسالان شود، به طور کلی زیاد جدی نیست. این بیماری به لطف واکسیناسیون های کودکی در بسیاری از کشورها نادر است (واکسن سرخچه از سال ۱۹۶۹ وجود دارد و واکسن MMR از سال ۱۹۷۱ در دسترس است). اما اگر یک مادر باردار به آن مبتلا شود و به کودک در حال رشد در رحم خود منتقل کند، می تواند باعث مشکلات جدی برای جنین شود. خطرات احتمالی بارداری که مربوط به عفونت سرخچه می شود (نه واکسن سرخچه) شامل موارد زیر است:

  • نقایص هنگام تولد (سندرم سرخچه مادر زادی): خطر ابتلای کودک به سندرم سرخچه مادرزادی بستگی به این دارد که مادر در طول بارداری به عفونت دچار شده باشد. در طول سه ماهه اول بارداری، خطر ابتلا نزدیک به ۸۵ درصد است. عفونت بین هفته سیزدهم و شانزدهم بارداری منجر به سندرم سرخچه مادرزادی در حدود ۵۴ درصد از نوزادان می شود. این احتمال در سه ماه دوم بارداری به ۲۵ درصد کاهش می یابد، و عفونت های سه ماهه سوم به ندرت باعث نقص مادرزادی می شوند. این سندرم اغلب باعث کوری، کاهش شنوایی، نقص قلبی، میکروسفالی (داشتن سر کوچک) و عقب ماندگی ذهنی می شود.
  • سقط جنین
  • زایمان نوزاد مرده
  • تولد زودرس

حتی با وجود اینکه سرخچه بیماری نادری است، پزشکان معمولاً همه زنان را در اولین معاینات بارداری آزمایش می کنند تا ببینید آیا فرد نسب به عفونت مصونیت دارد.

چرا عفونت سرخچه در دوران بارداری خطرناک است

پزشک چگونه زمان دریافت واکسن MMR را مشخص می کند

واکسن MMR برای محافظت در مقابل سرخچه، سرخک و اوریون طراحی شده است. این واکسن با ویروس های زنده ضعیف شده تهیه شده است (بر خلاف بسیاری از واکسن ها که با ویروس کشته شده ساخته شده است)، بنابراین پزشکان معمولاً توصیه می کنند حداقل تا یک ماه پس از دریافت واکسن، از باردار شدن خودداری کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است زنان در هنگام واکسیناسیون از اینکه باردار هستند مطلع نباشند. برخی افراد نیز ممکن است زودتر از یک ماه پس از دریافت واکسن باردار شوند.

آنچه که تحقیقات روی واکسن MMR نشان می دهد

در تحقیقات انجام گرفته روی واکسن MMR در دوران بارداری، محققان دریافتند:

  • هیچ یک از این افراد تحت مطالعه، کودک مبتلا به سندروم مادرزادی سرخچه به دنیا نیاوردند.
  • نرخ سقط جنین بالاتر از میزان جمعیت عمومی نبود.

محققان نتیجه گرفتند که به نظر نمی رسد واکسن سرخچه در اوایل بارداری خطرناک باشد. با این وجود، پزشکان به توصیه های احتیاطی در بارداری ادامه می دهند و مخالف واکسیناسیون زنانی هستند که باردارند.

آنچه که تحقیقات روی واکسن MMR نشان می دهد

اگر در دوران بارداری واکسن سرخچه دریافت کردید

اگر در دوران بارداری واکسن MMR زده اید، سعی کنید دچار وحشت نشوید. توصیه پزشکان برای عدم دریافت واکسن در این دوران بر اساس احتمالات نظری است، نه طبق مدارک مستند از احتمال خطر. این شانس وجود دارد که همه چیز خوب پیش برود. با این وجود، حتماً این موضوع را به پزشکی که شما را تحت نظر دارد اطلاع بدهید؛ فقط برای اینکه در سلامت باشید.

چه افرادی باید واکسن MMR را دریافت کنند؟

طبق بیان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، کلیه بزرگسالانی که در سال ۱۹۵۷ یا بعد از آن متولد شده باشند، باید حداقل واکسن MMR را دریافت کنند؛ مگر اینکه:

  • تست های آزمایشگاهی نشان دهد که نسبت به این سه بیماری مصون هستند (سرخک، اوریون و سرخچه)
  • مصون سازی از لحاظ پزشکی برای آنها خطرناک باشد (برای مثال، شاید آنها نسبت به یکی از اجزای واکسن حساسیت داشته باشند)

چه افرادی باید واکسن MMR را دریافت کنند؟

در حالت ایده آل، چه افرادی باید واکسینه MMR شوند

اگر به فکر باردار شدن هستید، یا قبلاً باردار شده اید، در اینجا آنچه باید درباره دریافت واکسن برای مقابله با MMR بدانید، ارائه شده است:

  • اگر قصد بارداری دارید: اگر قصد دارید به زودی باردار شوید و هنوز واکسن MMR را نزده اید (یا اگر نمی دانید که آن را در گذشته دریافت کرده اید یا نه)، می توانید آزمایش بدهید. اگر در گذشته واکسیناسیون داشته اید یا به سرخچه مبتلا شده باشید، احتمالاً مصون باشید. اگر مصون نیستید، واکسن MMR را تا یک ماه پیش از اقدام برای بارداری دریافت کنید. اگر مصون هستید می توانید بلافاصله اقدام به باردار شدن کنید.
  • اگر باردار هستید: اگر واکسن MMR را قبل از بارداری دریافت کرده اید، پس ایمن هستید و نگرانی ای برای ابتلا به سرخچه وجود ندارد. اگر واکسن MMR را در دوران بارداری دریافت کرده اید، دیگر دلیلی برای وحشت وجود ندارد، اما سعی کنید تحت نظر پزشک باشید. اگر تابحال واکسن MMR را دریافت نکرده اید، مدت کوتاهی پس از زایمان برای واکسینه شدن اقدام کنید. برخی از پزشکان توصیه می کنند واکسیناسیون را قبل از ترک بیمارستان انجام دهید و برخی دیگر توصیه می کنند که آن را در اولین ویزیت بعد از زایمان دریافت کنید. این به شما در جلوگیری از ابتلا به بیماری و انتقال عفونت به کودک کمک می کند و در محافظت از بارداری های آینده شما موثر خواهد بود.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.