دلایل ایجاد آکنه در دوران بارداری و نحوه درمان آن

بررسی تمام دلایل ایجاد آکنه در دوران بارداری و درمانهای پزشکی و خانگی آن

در دوران بارداری، نوسانات هورمونی می توانند بر پوست زنان به طرق مختلف تاثیر گذارند. معمولاً بارداری منجر به آکنه می شود. این طبیعی بوده و از دیدگاه پزشکی نگران کننده نیست. این مساله کمی ناراحت کننده بوده و بسیاری از درمان های مرسوم آکنه ممکن است در دوران بارداری ایمن نباشند. خوشبختانه، روش های مختلفی وجود دارند که در دوز مناسب بی خطر می باشند. به خاطر داشته باشید که از بین رفتن آکنه در بارداری ممکن است به چندین هفته زمان نیاز داشته باشد.

روش های درمان آکنه در دوران بارداری

 

۱- مصرف داروهای درمان آکنه با نظر پزشک

از درمانهایی با دوز بالا یا طولانی مدت پرهیز کنید. توصیه های زیر تنها بر اساس دوزهای عادی بیان شده اند. مهم نیست از چه محصولی استفاده می کنید، بهتر است این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • بهتر است با پزشک تان یا متخصص پوست قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری مشورت نمایید. این مساله بویژه اگر از قبل داروهایی را مصرف می کرده اید، حائز اهمیت می باشد.
  • تنها بر اساس توصیه ها دارو مصرف کنید. بسیاری از محصولات تنها برای یک یا دو بار استفاده در روز طراحی شده اند.
  • از بیش از یک محصول با مواد فعال مشابه همزمان استفاده نکنید. بعضی مواد و ترکیبات استفاده شده برای درمان آکنه در سایر محصولات مراقبت پوست نیز وجود دارند.
  • از محصولات برداشتن پوست بدن و صورت (پیلینگ) استفاده نکنید زیرا این کار میزان جذب دارو را افزایش می دهد.

روش های درمان آکنه در دوران بارداری

۲- در درمان آکنه از اسید گلیکولیک موضعی استفاده کنید

اسید گلیکولیک و سایر هیدروکسی اسیدها (AHAs) در صورت استفاده به صورت موضعی در دوران بارداری بی خطر می باشند. مقدار بسیار کمی از این دارو از طریق پوست جذب می شود.

درمانهای موضعی داروهایی هستند که مستقیماً بر روی پوست استعمال می شوند: لوسیون ها، ژل ها، شوینده های صورت و غیره. درمانهای خوراکی (قرص ها) معمولاً ریسک بالاتری دارند. درمانهای خوراکی آکنه را در دوران بارداری بجز با تجویز پزشک مصرف نکنید.

در درمان آکنه از اسید گلیکولیک موضعی استفاده کنید

۳- از اسید آزلائیک موضعی استفاده کنید

FDA آمریکا اسید آزلائیک را در گروه B برای بارداری قرار داده است. این یعنی کماکان ریسک شناخته شده ای برای این دارو مشخص نشده اما این دارو بر روی زنان باردار تاکنون آزمایش مشخص نشده است.

این داروها در صورت تجویز ایمن در نظر گرفته می شوند. این دارو نیازمند تجویز توسط پزشک بویژه در آمریکا می باشد. این دارو معمولاً تحت عنوان Finacea فروخته می شود.

از اسید آزلائیک موضعی استفاده کنید

۴- درخواست تجویز آنتی باکتری های موضعی

آکنه معمولاً با وحود باکتری های زیاد پوستی در ارتباط است. آنتی باکتری های موضعی (آنتی بیوتیک ها) می توانند به درمان این وضعیت کمک کنند. کلیندامایسین و اریترومایسین، دو گزینه مرسوم برای این مورد بوده و هر دو در گروه B برای بارداری قرار دارند.

آنها برای دوران بارداری ایمن در نظر گرفته شده اند اما بایستی توسط پزشک تجویز شوند. اگر این دارو را بدون تجویز مصرف می کنید، مطمئن شوید که سایر مواد سازنده این داروها نیز ایمن می باشند. این داروها معمولاً با موادی که ریسک بالایی دارند، ترکیب می شوند.

درخواست تجویز آنتی باکتری های موضعی

۵- درمان اسید سالیسیلیک و BHA ها همراه با احتیاط

اسید سالیسیلیک و سایر اسیدهای هیدروکسی بتای دیگر (BHAs) در گروه C برای بارداری قرار دارند. این یعنی که FDA ریسک این مواد را برای جنین رد نکرده است. یعنی بعضی پزشکان این داروها را در حالت موضعی ایمن می دانند در صورتی که غلظت آن کمتر از ۲% باشد.

اسید سالیسیلیک معمولاً با آسپرین (اسید استیل سالیسیلیک) که تاثیرات پیچیده ای بر بارداری دارد، اشتباه گرفته می شود. این دو ماده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند اما یکسان نیستند. درباره هر کدام از این مواد به طور جداگانه از پزشک تان سوال کنید.

درمان اسید سالیسیلیک و BHA ها همراه با احتیاط

۶- از پزشک درباره پروکسید بزوئیل سوال کنید

این داروی دیگری است که در گروه C برای بارداری قرار دارد. این داروها کماکان نیازمند تحقیق برای حذف ریسک احتمالی دارند. با این وجود تنها مقدار کمی از این داروها از راه پوست جذب می شوند و بدن به سرعت این مقادیر را متابولیزه می نماید. پزشک می تواند به قضاوت شما درباره ریسک احتمالی مصرف این داروها و انتخاب دوز پایین آن کمک کند.

از پزشک درباره پروکسید بزوئیل سوال کنید

۷- از درمان های با ریسک بالا پرهیز کنید

درمانهای زیر برای آکنه در دوران بارداری توصیه نمی شوند: ایزوتریتینوئین (اکیوتان) ممکن است باعث بروز سقط جنین یا نواقص هنگام تولد شود.

تتراسایکلین می تواند مانع رشد دندانی و استخوانی در جنین شود. تریتینوئین (رتین-A، رنووا)، آداپالین (دیفرین)، تازوراک (تازاروتین) و سایر رتینوئیدها ممکن است باعث بروز نواقص در هنگام تولد شوند. شواهد در این زمینه دارای ابهام هستند اما کماکان بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید. این گروه شامل بسیاری از موادی است که در نام آنها “رتین” وجود دارد.

درمان های هورمونی می توانند باعث بروز تغییرات رشدی اساسی در جنین شوند.

از درمان های با ریسک بالا پرهیز کنید

درمان های خانگی آکنه در دوران بارداری

۱- ناحیه درگیر را به آرامی بشویید

این کار را دو بار با آب ولرم در روز، یک بار صبح و یک بار عصر، انجام دهید. پوست صورت خود را با دستانتان خشک کنید تا چربی اضافی از روی آن برداشته شود. به جای مالیدن صورت، از یک حوله نرم برای خشک کردن استفاده کنید.

علی رغم باور عمومی، آکنه بر اثر آلودگی پوست ایجاد نمی شود. مالش شدید، استفاده از آب داغ یا شستشو بیش از دو بار در روز می تواند آکنه را با تحریک پوست تشدید کند. اگر پوست شما به دلیل عرق کردن احساس بدی داشت، آن را مجدداً بشویید. تعریق می تواند آکنه را بدتر کند.

درمان های خانگی آکنه در دوران بارداری

۲- از لمس کردن صورتتان پرهیز کنید

بسیاری از افراد صورت خود را بدون فکر لمس می کنند که این می تواند انتشار آن را بیشتر کند. سعی کنید دستانتان را در کنار بدنتان نگه دارید. اگر موهای شما چرب است، آن ها را به طور مرتب بشویید و مرتب کنید. تحریک پوست باعث تشدید انتشار این وضعیت (نه بدلیل باکتری های موجود بر روی دستان) می شود. بنابراین تمیز نگه داشتن دستان این مشکل را حل نخواهد کرد.

از لمس کردن صورتتان پرهیز کنید

۳- در محصولات آرایشی خود تجدید نظر کنید

بعضی از این محصولات به جلوگیری از این وضعیت کمک کرده و بعضی برعکس آن را تشدید می کنند. چون پوست در دوران بارداری آسیب پذیر می شود، محصولات آرایشی که قبلاً شما را اذیت نمی کرده اند نیز ممکن است در این دوران باعث بروز آکنه شوند.

محصولات آرایشی با برچسب غیرمولد جوش مناسب این شرایط هستند. این محصولات مشکلات کمتری را ایجاد می کنند. می توانید درباره استفاده ایمن از محصولات آرایشی در دوران بارداری با پزشک تان مشورت نمایید. در آمریکا، FDA در هنگام تولید محصولات آرایشی، بارداری را مدنظر قرار می دهد اما تمامی کشورها دارای این چنین سطحی از مراقبت و کنترل نمی باشند.

در محصولات آرایشی خود تجدید نظر کنید

۴- درباره آکنه و رژیم غذایی مطالبی بیاموزید

هرچند افراد رژیم غذایی را مسئول بروز آکنه می دانند اما این ارتباط چندان تایید شده نیست. یک رژیم غذایی سالم برای شما و فرزندتان بسیار مهمتر از یک رژیم غذایی ضد آکنه   که حتی ممکن است کارآیی نداشته باشد، محسوب می شود.

بعضی از ؤزیم های غذایی ضد آکنه، چربی را از سبد غذایی حذف می کنند. این ایده خوبی در دوران بارداری نمی باشد. سعی کنید در این دوران بین ۲۵ تا ۳۵ درصد کالری موردنیاز روزانه خود را از چربی ها دریافت کنید.

درباره آکنه و رژیم غذایی مطالبی بیاموزید

۵- از مکمل های روی استفاده کنید

مکمل های خوراکی روی به نظر می رسد به درمان آکنه کمک می کنند هرچند معمولاً لوسیون های حاوی روی این تاثیر را ندارند. مصرف ۱۵ میلی گرم روی در روز (شامل مقدار تامین شده از طریق رژیم غذایی) در دوران بارداری توصیه می شود و می تواند تا حدودی ریسک بروز مشکلات را کاهش دهد. پس از شروع شیردهی، مصرف مکمل های روی را متوقف کنید.

از مکمل های روی استفاده کنید

۶- از درمان های طبیعی پوست استفاده کنید

این درمانها شاید به اندازه داروها کارآمد نباشند اما مثالهایی که در اینجا آورده شده اند هیچ خطری برای نوزادان ندارند. این درمانها در دو نوع ارائه می شوند: برای باز کردن منافذ مسدود شده پوست، کمی عسل را به شکر دانه ریز یا جود دو سر آسیاب شده اضافه کرده، به آرامی بر روی پوست صورت مالیده ئ سپس به آرامی آبکشی کنید.

از مقدار کم این ترکیب استفاده کنید تا از تحریک یا خشک شدن پوست جلوگیری شود. برای تسکین پوست آزرده شده، آن را با کمی روغن گیاهی خالص مانند روغن آرگان یا زیتون، ماساژ دهید.

از درمانهای طبیعی پوست استفاده کنید

۷- مراقب اسانس های روغنی باشید

بعضی اسانسهای روغنی می توانند در دوران بارداری خطرناک باشند (مانند مریم گلی، یاس و بسیاری دیگر). انواع مختلف اسانسهای روغنی شامل اوکالیپتوس و مرکبات، معمولاً ایمن تر هستند هرچند به طور کامل آزمایش نشده اند. اگر تمایل دارید از آنها استفاده کنید، این هشدارهای احتیاطی را مدنظر داشته باشید:

  • هرگز آنها را در سه ماهه اول بارداری استفاده نکنید.
  • با پرسش از پزشک تان یا منبعی مطمئن مطمئن شوید که روغنی که استفاده می کنید، بی خطر می باشد.
  • یک قطره از این گونه اسانسها را در حداقل یک قاشق غذاخوری (۵ میلی لیتر) روغن گیاهی (حامل) ترکیب کنید.
  • از این روغن ها به صورت پراکنده استفاده کنید زیرا استفاده روزانه، خطرات آنها را افزایش می دهد.

 

درمان آکنه مراقب اسانس های روغنی باشید

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *