آنچه زنان باردار باید بدانند/ نکات مهم پزشکی!

با قطعی شدن بارداری، مادر احساسات مختلف و گاهاً عجیبی در او ایجاد می گردد. در این رابطه، همان گونه که زنان با هم در همه جهات متفاوت هستند، احساسات آنها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

با وجود پیشرفت اطلاعات عمومی هنوز عده ای از زنان نمی دانند در موقع بارداری چه روشی باید اتخاذ کنند که به خود و فرزندشان صدمه وارد نشود. اولا امروزه به وسیله ی معاینات، قبلا متخصصین تشخیص می دهند که زایمان به طور طبیعی صورت می گیرد یا خیر؟

ثانیا زنان باردار نباید به خود ترس راه دهند و وحشت زده گردند چون هرگونه شرایط غیر عادی و ترس، عکس العمل شدیدی به بدن وارد می کند و آنها باید بدانند که زایمان امری طبیعی و ساده است مگر در مواقع نادر) و هیچ گونه تغییر و تحولی نباید در زندگی خود بدهند مگر این که پزشک آن را لازم بداند.

از میان نظرات پزشکان متخصص نکاتی را برای زنان باردار بیان خواهیم کرد:

– از خوردن نمک که به بدن و خصوصا کلیه ها زیاد تأثیر می گذارد تا اندازه ای اجتناب شود.

– در سه ماه اول بارداری خطر نقص خلقت بیشتر است. زن باردار باید سعی کند که از بیماری های عفونی به خصوص سرخک در امان باشد و در این سه ماه نباید آبله کوبی به عمل آید.

– سه ماهه ی اول بارداری ممکن است سخت ترین قسمت دوران برای زنان باردار باشد، ترس یکی از شایع ترین شکایت مادران باردار در این دوران است. البته مادران می توانند با علم کافی در زمینه های مورد نیاز این احساس ترس را از خودشان بزدایند و نیز می توانند با مطالعه ی کتب در این زمینه واهمه را از خودشان دور کنند.

– در سه ماهه ی دوم بارداری برای بیشتر زنان باردار با نشاط ترین زمان زندگی آنان محسوب می شود، بهترین زمان برای به دست آوردن انرژی و آسایش روحی است، پس استفاده ی کامل شود. سه ماهه ی آخر که زمان بی صبری و روزشماری است، و رؤیا در فکر زنان بسیار می باشد باید مواظبت کامل شود.

– استفاده ی کمی از آفتاب برای زن باردار مفید است ولی آفتاب شدید چنان که برای اشخاص سالم هم مضر است برای بارداران بسیار ضرر دارد و نباید زیاد از حد در آفتاب بمانند.

– در چهار هفته ی آخر بارداری رابطه جنسی مجاز نیست!

– اگر سیگار می کشید و یا بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف دارو می کنید باید این اعمال در زمان بارداری کنار گذاشته شود.

– زنان باردار در دوره ی بارداری، تنها در مقابل بیماری کزاز واکسینه می شوند که در دو نوبت یکی در سه ماهه ی دوم حاملگی و دیگری در چهار هفته قبل از زایمان تزریق می شود. 

ورزش های خفیف و سبک و ژیمناستیک مخصوص دوره ی بارداری برای زنان باردار که سالم هستند مجاز است. ولی سعی شود طبق دستور پزشک انجام گردد.

– در دوران بارداری ممکن است تحت تأثیر هورمون های بارداری تمایل یا انزجار از انجام تماس جنسی در شما ایجاد شود. ترس بیشتر مردم از انجام تماس جنسی در ارتباط با خطر ایجاد سقط و یا زایمان زودرس است. بهتر است بدانید علاوه بر محافظت مایع «آمینوتیک» از کودک، ترشحات دهانه رحم در این دوران به نحوی است که جلوی هرگونه صدمه به کودک را خواهد گرفت.

– ورزش های سبک و پیاده روی در دوران بارداری نه تنها مجاز است، بلکه توصیه نیز می شود، فواید انجام ورزش در طی این دوران بسیار زیاد است. ورزش باعث نرم کردن و انعطاف پذیری مهره های تحتانی کمر شده و از ابتلا به کمر درد در این دوران پیش گیری می کند. تداوم ورزش به خصوص پیاده روی باعث جلوگیری از پیدایش خستگی و تهوع تا ۵۰٪ طی ماه های دوم و سوم، بواسیر (همورویید)، یبوست، بیماری قند و بی خوابی می شود، با انجام ورزش در طی دوران بارداری تناسب خود را به خوبی حفظ کرده و بعد از بارداری به سرعت وزن اضافی را از دست می دهید. معمولا سه ماهه ی دوم بارداری بهترین زمان برای انجام حرکات ورزشی و پیاده روی است زیرا شما در این دوران احساس انرژی زایی و قدرت کافی می کنید.

– زن باردار در این دوره باید از لباس های مناسب استفاده کند، لباس او باید به خوبی گشاد و قابلیت پویشدن در زمان شیردهی را نیز داشته باشد. از آنجا که در این دوران مقدار آب نمک بیشتری از بدن شما دفع می شود بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که پارچه ی آن پنبه ای و عرق گیر بوده و دارای منافذی باشد که عرق را به خارج از بدن انتقال دهد. پارچه های پنبه ای و نخی دارای این خاصیت هستند.

– در مورد کفش زن باردار باید گفت که هنگام خرید کفش باید به این نکات مهم توجه کرد. کفش های تنگ، نوک باریک، پاشنه دار، کاملا بسته و از جنس پلاستیک مضر است.

– هنگام ایستادن سعی کنید پشت خود را تا حد امکان صاف نگه داشته و از خم کردن پشت جلوگیری کنید. هنگام نشستن پشت خود را در صندلی به طرز صحیح قرار داده و بهتر است.

– قسمت گودی کمرتان را با استفاده از یک حوله چند لا و یا بالشتک کوچک پر کنید تا کمر به طور صاف قرار گیرد.
هنگام خوابیدن زمانی که می خوابید از یک تشک محکم استفاده کرده و به پشت یا پهلو بخوابید.

– برای کمک به راحتی بیشتر، از بالش هایی در قسمتهای مختلف بدنتان هنگامی که به پهلو می خوابید استفاده کنید. در این حالت سعی کنید این بالش ها را در زیر سر، زیر بازوی بالایی، زیر شکم یا زیر زانو قرار دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *