آزمون آمادگی برای بارداری!

اگر مي‌خواهيد ميزان آمادگي خود را بسنجيد با پاسخ به سوال‌هاي زير خود را محك بزنيد.

۱) مبتلا به چاقي بوديد اما با اصلاح رژيم‌غذايي و ورزش از شر اين اضافه‌وزن خلاص شدید!

*بله  

*خير        

*نه كاملا. زيرا فكر مي‌كنم در طول بارداري اضافه وزن به رشد بهتر جنینم کمک می‌کند.

۲) به اندازه كافي امگا۳  مصرف مي‌كنيد؟

*بله

*   خير

۳) به تازگي به دكتر دندان‌پزشك مراجعه كرده‌ايد و از سلامت دهان و دندان‌تان اطمينان داريد؟

*بله  

*خير

۴) اسيدفوليك مي‌خوريد؟

*بله        

*خير

۵) تمام واكسن‌هاي تجويزي را سر موعد زده‌ايد؟

*بله

*   خير     

* به ياد ندارم

۶) آيا تاريخ دقيق عادت ماهانه خود را مي‌دانيد؟

*بله

*   خير

۷) آيا همسرتان را بعد از چند سالي كه با هم زندگي مشترك داشته‌ايد، به همان اندازه روز اول دوست داريد؟

*بله

*   خير

۸) ثبات شغلي داريد؟

*بله  

* خير

۹) براي زدن واكسن آنفلوآنزا اقدام كرده‌ايد؟

*بله

*   خير

۱۰)  سيگار را ترك كرده‌ايد؟

*بله

*   خير              

*نه كاملا

نتيجه آزمون

۱) اگر پاسخ شماره ۲ يا ۳ را انتخاب كرده‌ايد يعني هنوز آماده باردارشدن نيستيد. كم‌وزني و پروزني هر دو دشمنان باروري‌اند. حتي در طول بارداري نيز حفظ وزن متعادل اهميت بالايي دارد. بهتر است زماني اقدام به بارداري كنيد كه وزن‌تان در حد متعادل باشد. در طول بارداري هم مراقب میزان اضافه‌وزن باشيد تا بعد از زايمان راحت‌تر به وزن قبل از بارداري بازگرديد.

۲) اگر پاسخ شما به اين سوال بله است يعني آماده بچه‌دار شدن هستيد. ذخاير امگا۳ نه تنها در طول بارداري به رشد بهتر مغز جنين كمك مي‌كند بلكه براي مادر نيز مفيد بوده و از زايمان زودرس و افسردگي بعد از زايمان پيشگيري مي‌كند! سعي كنيد در هفته ۲ بار ماهي بخوريد. ماهي‌هاي ریز را انتخاب كنيد زيرا ممكن است ماهي‌هاي درشت‌تر آلوده به جيوه باشند. حتي اگر اهل مصرف ماهي نيستيد، مكمل امگا۳ دريافت كنيد.

۳) اگر پاسخ شما به اين سوال بله است، تبريك مي‌گوييم. دهان ما منبع بسياري از ميكروب‌هاست كه مي‌توانند به آساني وارد جريان خون شده و باعث عفونت‌هاي شديد شوند. بروز اين نوع عفونت‌ها در دوران بارداري بسيار خطرناك و انجام برخي درمان‌ها و مراقبت‌هاي دهان و دنداني در اين دوران سخت است. پس توصيه مي‌كنيم قبل از باردارشدن حتما به دندان‌پزشك‌تان مراجعه داشته باشيد.

۴) اگر پاسخ‌تان بله است مي‌توانيد براي بچه‌دارشدن اقدام كنيد اما اگر پاسخ خیر است چند ماهي دست نگه داريد! كمبود اسيد فوليك يا همان ويتامين B9 مي‌تواند احتمال توقف رشد يا نقص‌هاي مادرزادي شديد را همراه داشته باشد.

۵) اگر گزينه‌هاي ۲ و ۳ را انتخاب كرده‌ايد بهتر است قبل از بارداري با پزشك‌تان مشورت كنيد. ابتلا به برخي بيماري‌ها در دوران بارداري خطرناك است. واكسن‌ها مي‌توانند از بروز اين بيماري‌ها پيشگيري كنند اما تزريق آن‌ها در دوران بارداري مجاز نيست. فراموش نكنيد نه تنها مادر بلكه پدر و تمام اطرافيان نزديك كودك بايد واكسينه شده باشند.

۶) اگر پاسخ شما خير است، توصيه مي‌كنيم براي چند ماه تاريخ اولين روز خونريزي ماهانه خود را يادداشت كنيد.

۷) اگر پاسخ شما بله است يعني آماده بچه‌دارشدن هستيد اما اگر هر روز با همسرتان بر سر مسائل كوچك جدل داريد و احساس مي‌كنيد او همسر ايده‌آل شما نيست يا تعهد چنداني به زندگي مشترك ندارد تا زماني كه به جايگاه ثابتي دست يابيد نبايد براي بچه‌دارشدن اقدام كنيد!

۸) اگر پاسخ‌تان به اين سوال خير است. براي بچه‌دارشدن عجله نكنيد. منظور ما از ثبات شغلي داشتن شغل ايده‌آل نيست اگر منتظر اين مسئله باشيد شايد براي بچه‌دار شدن دير شود. منظور ما داشتن شغلي است كه از آن درآمد ماهانه ثابتي دريافت كنيد و مطمئن باشيد از پس هزينه‌هاي زندگي برمي‌آييد. كساني كه ثبات شغلي ندارند، دچار استرس بالايي هستند و اين استرس هم بر قدرت باروري اثر منفي مي‌گذارد و هم بر بارداري و جنين! اگر شغل شما خوب اما استرس‌زاست بهتر است پيش از بچه‌دارشدن به دنبال شغل مناسب‌تري باشيد!

۹) با فرارسيدن فصول سرد سال بهتر است اين كار را بكنيد زيرا با باردارشدن تزريق آن غیرممكن مي‌شود. فراموش نكنيد آنفلوآنزا از جمله دلايل مهم سقط جنين در زنان در فصل زمستان است.

۱۰) اگر پاسخ شما گزينه ۲ يا ۳ است، بهتر است براي ترك كامل سيگار قبل از بچه‌دارشدن اقدام كنيد. سيگار نه تنها به باروري شما لطمه مي‌زند بلكه مي‌تواند سلامت جنين را هم تهديد كند. قبل از باردار‌شدن اين مسئله را حل كنيد و براي هميشه سيگار را کنار بگذاريد. مطمئن باشيد اگر كاملا آن را ترك نكنيد در طول بارداري قادر به ترك آن نخواهيد بود. اگر همسرتان هم سيگاري است از او بخواهيد سيگارش را كنار بگذارد يا در حضور شما سيگار نكشد.

اگر به تمام سوالات بالا جواب قانع کننده داده‌اید، تبریک می گوییم. می‌توانید برای بارداری اقدام کنید اما حتی اگر یک جواب نشان‌دهنده عدم آمادگی شماست برای حل آن تلاش کنید و بعد باردار شوید؛ به این ترتیب مطمئن باشید بارداری بی‌خطر و آرامی خواهید داشت.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. پیش دکتر بروید و چک آپ کنید

    قبل از بارداری پیش دکتر خانوادگی خود بروید و از او بخواهید تا چک اپ کاملی انجام دهد. این چک آپ، تاریخچه بیماری های خانوادگی و بیماری های خود شما، سلامت کنونی شما و داروهایی که هم اکنون استفاده می کنید را بررسی می کند. مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بسیار خطرناک است و برخی از آنها باید پیش از بارداری عوض شوند زیرا ممکن است در بدن مادر رسوب کنند و مضر هستند.
    در این ملاقات با دکتر باید در مورد رژیم، وزن، ورزش و عادت های ناسالم شما همچون استعمال سیگار و مخدر نیز صحبت شود. باید برای شما مولتی ویتامین تجویز شود. از اینکه واکسن های خود رابه موقع زده اید اطمینان حاصل کنید. مصونیت خود در برابر بیماری های دوران کودکی همچون آبله مرغان و سرخچه را آزمایش کنید. به همه سوال هایی که دکتر می پرسد، پاسخ درست بدهید. اگر از آخرین آزمایش و چک آپ شما حدود یکسال می گذرد، حتما دوباره تست پاپ اسمیر بدهید و آزمایش های لازم برای نداشتن بیمارهای عفونی و مقاربتی را انجام دهید.
    شاید برخی از والدین به دلیل سابقه خانوادگی، تمایل داشته باشند برای بیماری هایی همچون کم خونی داسی شکل، تای-ساکز، تصلب کيستی بافت ها، آزمایش ژنتیک بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *