پدران هم بعد از زایمان افسرده می شوند!

افسردگي پدرانه چيست؟

معمولا آقاياني كه بعد از زايمان همسر و ورود او به خانه همراه نوزاد كوچكش دچار افسردگي مي‌شوند، رفتارشان با قبل متفاوت است. در اين مردان استرس نامعمولي وجود دارد كه باعث مي‌شود با كوچك‌ترين مسئله از كوره دربروند و عصباني شوند. البته افسردگي پدرانه هميشه خود را اين‌گونه بروز نمي‌دهد. برخي پدرها در اين دوران به خصوص اگر تا پيش از آن اهل بگو و بخند و شوخي بوده‌اند، كمي‌ آرام‌تر مي‌شوند. به جاي خنده‌هاي از ته دل تنها لبخندي روي لبان‌شان نقش مي‌بندد و ساكت‌ترند. حتي ممكن است اشتهاي‌شان را از دست بدهند و احساس خستگي و بي‌خوابي كنند. دليل افسردگي پدرانه نداشتن اعتماد به ‌نفس و تلقین ناتواني در نگهداري از فرزند است. به عبارت ديگر مردان مبتلا به این حالت هنوز نمي‌توانند بپذيرند پدر شده‌اند و تعهد پدرانه داشتن در قبال فرزند را نمي‌پذيرند. گروهي از آقايان حتي جرات دست زدن به فرزند را هم ندارند. آن‌ها نمی‌توانند باور ‌كنند چه اتفاقي افتاده و چون احساس مي‌كنند اين فرزند را دوست ندارند دائم احساس گناه دارند و خود را مقصر مي‌دانند و اين موضوع خود باعث تشديد افسردگي آن‌ها مي‌شود.

چرا برخي پدرها افسرده مي‌شوند؟

اين موضوع طبيعي است. برخلاف مادر، پدر در طول بارداري همسر نمي‌تواند تغييرات را حس كند. تولد فرزند براي آن‌ها به ناگاه اتفاق مي‌افتد و دچار شوك احساسي قوي مي‌شوند. پدرشدن به معني تغيير است. مردها با تولد فرزند به اين نتيجه مي‌رسند كه مسئول موجودي از گوشت و خون خود هستند و بايد امنيت او را تامين كنند. بنابراين شروع مي‌كنند به استفاده از جملات بايددار و خود را تحت فشار مي‌گذارند تا بهترين باشند اما به هر حال انسان جايزالخطاست. اشتباهات و سرزنش اطرافیان باعث می‌شود احساس بی‌فایدگی کنند. از سوي ديگر متوجه اين مسئله مي‌شوند كه همسرشان همانند قبل به آن‌ها توجه ندارد و بيشتر توجهش به نوزاد است. این مسائل در کنار هم چرخه معیوبی می‌سازد که در نهایت سبب افسردگی پدرها می‌شود.

چگونه خود را از شر افسردگي پدرانه رها كنيم؟

در درجه اول بهترين راه‌حل، گفت‌وگوست. با همسر، خانواده، دوستان و پزشك‌تان درباره مسئله‌اي كه داريد صحبت كنيد. مطمئن باشيد بسياري از مشكلات با حرف‌زدن برطرف مي‌شود. راه‌حل دوم نگهداري از فرزند است. اگر احساس مي‌كنيد اين كار از شما برنمي‌آيد، آرام‌آرام از كارهاي كوچك شروع كنيد. مي‌توانيد شير او را آماده كنيد و به مادرش بدهيد تا به نوزاد بدهد. مي‌توانيد پوشك او را بياوريد تا مادر نوزاد را تميز كند يا حتي همراه با همسرتان او را به حمام ببريد. به مرور زمان انجام اين كارهاي كوچك باعث افزايش حس پدرانه در شما مي‌شود و زماني مي‌رسد كه حس مي‌كنيد به اندازه مادر براي فرزندتان اهميت داريد.

نكته آخر اين‌كه اگر اهل بازي يا تماشاي فوتبال با دوستان‌تان هستيد بعد از فارغ‌شدن همسرتان اين كارها را ترك نكنيد. زماني را به سرگرمي‌هاي خود اختصاص دهيد و عادات قبل از پدرشدن‌تان را تا حدي حفظ كنيد. 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. خیلی جالب بود.من خودم این تجربه را داشتم.پدرها یه کلافگی و ناراحتی خاصی پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *