آبله مرغان در اوایل بارداری

آبله مرغان در دوران بارداری خطرناک است؟ | اگر فکر کنم آبله مرغان دارم چه باید بکنم؟

آیا در دوران بارداری در معرض آبله مرغان قرار گرفتن ( آبله مرغان گرفتن در بارداری ) خطرناک است؟ بستگی دارد. اگر قبلاً آبله مرغان گرفته باشید، احتمالاً در برابر آن مصون هستید. اگر واکسن آبله مرغان را که از سال ۱۹۹۵ در ایالات متحده موجود است را دریافت کردید (زده اید)، به احتمال زیاد مصون خواهید بود. یک دوز واحد از واکسن آبله مرغان،که اولین توصیه استاندارد بود که برای اولین بار ارائه شد، در ۸۰ تا ۸۵ درصد از افراد واکسینه شده از بیماری جلوگیری می کند و در بیشتر افراد از بروز یک مورد شدید جلوگیری می کند. از آن زمان، تحقیقات نشان داده است که دوز دوم محافظت بیشتری را ارائه می دهد، بنابراین درحال حاضر مراکز کنترل بیماری (CDC) توصیه می کند که دو دوز واکسن آبله مرغان را دریافت کنید. از آنجا که بسیاری از بزرگسالان مصون هستند، تعداد کمی از زنان باردار مبتلا به آبله مرغان می شوند – تخمین ها بین هر ۱۰،۰۰۰ بارداری بین ۱ تا ۵ مورد است.

اما اگر مصون نیستید و در حین بارداری، این بیماری را گرفته اید،  احتمال کمی وجود دارد که کودک شما تحت تأثیر قرار گیرد و این بیماری را بگیرد. با انجام آزمایش خون ساده می توانید وضعیت ایمنی خود را دریابید.

آبله مرغان در اوایل بارداری

در صورت ابتلا به آبله مرغان در اوایل بارداری چه اتفاقی می تواند برای کودک من بیفتد؟ احتمالش هست که کودک شما خوب باشد ولی قطعی نیست. اما اگر در سه ماهه اول یا دوم به آبله مرغان مبتلا شدید، خطر کمی (کمتر از ۲ درصد) وجود دارد که کودک شما بتواند به سندرم مادرزادی واریسلا مبتلا شود. اگر بین هفته های ۱۳ و ۲۰ آلوده شوید(بیماری را بگیرید)، بیشترین خطر را دارد. سندرم مادرزادی واریسلا مادرزادی با نقایص هنگام تولد مشخص می شود، معمولاً زخم های پوستی، اندامهای ناقص، سر غیر طبیعی و کوچک، مشکلات عصبی (مانند ناتوانی ذهنی) و مشکلات بینایی مشخص می شود. کودک مبتلا به سندرم مادرزادی واریسلا ممکن است در رحم رشد نکند و دچار تشنج و همچنین ناتوانی های رشد جسمی و روانی شود. این عفونت همچنین ممکن است خطر سقط جنین یا مرده به دنیا امدن جنین را افزایش دهد.

اگر با آبله مرغان سر و کار دارید، سونوگرافی مفصلی خواهید داشت تا علائم نقایص یا مشکلات دیگر را بررسی کنید و سپس حداقل یک سونوگرافی پیگیری داشته باشید.همچنین ممکن است برای گفتگو در مورد خطرات خاص خود، با یک مشاور ژنتیک یا متخصص طب مادر و جنین روبرو شوید.

آیا در صورت مبتلا شدن من به آبله مرغان در حین نزدیکی به زمان دنیا امدن کودک، کودک من در معرض خطر است؟ اگر در سه ماهه سوم به آبله مرغان مبتلا شوید ، احتمالاً کودک شما خوب خواهد بود.

به این دلیل که:

حدود پنج روز پس از فروکش کردن آبله مرغان، بدن شما آنتی بادی را علیه ویروس تولید می کند و این موارد از طریق جفت به کودک شما منتقل می شود. این به او محافظتی را عطا می کند که سیستم ایمنی نابالغ او قادر به ارائه آن نیست. خطرناک ترین زمان برای فروکش کردن آبله مرغان بین پنج روز قبل از زایمان و دو روز پس از زایمان است زیرا در طی این مدت، کودک شما در معرض ویروس قرار دارد اما زمان دریافت آنتی بادی از شما را ندارد. در این حالت، احتمال ابتلا به واریسلا در نوزادان، یا آبله مرغان تازه متولد شده، خطر زیادی دارد (تا ۵۰ درصد)، که می تواند یک وضعیت جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد، به خصوص در صورت عدم درمان. خوشبختانه، اگر او یک پادتن ضد ویروس ایمنی واریسلا زوستر گلوبولین (VZIG) دریافت کند، یک محصول خونی که حاوی آنتی بادی آبله مرغان است، خطر ابتلا به یک مورد شدید در کودک شما بسیار کاهش می یابد.

(همچنین ممکن است این مورد را با عنوان VariZIG ببینید که این محصول با نام تجاری موجود در ایالات متحده است.)

اگر در طی پنج روز از زایمان مبتلا به آبله مرغان شوید، یا به محض این که در طی دو روز پس از زایمان، بثورات را پیدا کردید، به نوزاد شما بلافاصله پس از تولد می رسد(مبتلا میشود). همچنین VZIG به همه نوزادانی که مادرانشان ایمن نیستند مانند انهایی که قبل از ۲۸ هفته متولد شده اند (خواه کودک  ویروس داشته باشد یا خیر) و به کلیه نوزادان نارس که بعد از ۲۸ هفته متولد شده اند،داده میشود.

اگر علائم عفونت مانند تب یا بثورات (حتی اگر فقط چند لکه باشد) نشان دهد، نوزاد شما داروی ضد ویروسی آسیکلوویر را به صورت داخل وریدی دریافت می کند.

آیا داشتن آبله مرغان در دوران بارداری برای سلامتی من خطرناک است؟

بله.در حال حاضر برای شما خطرناک تر است که به عنوان یک فرد بالغ (بزرگ) ویروس را دریافت کنید تا به عنوان یک کودک، زیرا برخی از بزرگسالان که به این عفونت مبتلا می شوند نیز به بیماری ای بنام واریسلا پنومونی(ذات الریه) مبتلا می شوند که می تواند شدید و حتی تهدید کننده زندگی باشد.اگر سیگاری هستید یا در طی سه ماهه سوم بارداری خود آبله مرغان گرفته اید ، ممکن است خطر ابتلا به ذات الریه پنومونی بیشتر باشد.در زنان باردار ، این عارضه با میزان بیشتری از زایمان زودرس نیز همراه است.

آبله مرغان در دوران بارداری

اگر در معرض آبله مرغان قرار بگیرم چه کاری باید انجام دهم؟

اگر می دانید که مصون هستید ، لازم نیست کاری انجام دهید.اگر مطمئن نیستید، سریعاً با پزشک معالج خود تماس بگیرید تا آزمایش خون انجام شود. اگر آزمایش خون نشان می دهد که شما مصون نیستید، می توانید یک تزریق از VariZIG بگیرید تا احتمال ابتلا به عفونت شدید و عوارض بسیار جدی را کاهش دهید. شما می توانید تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض آبله مرغان تزریق را بگیرید، اگرچه بهتر است در اسرع وقت آن را دریافت کنید. متأسفانه، این تزریق از عفونت جنین جلوگیری نمی کند.

توجه داشته باشید:

این محافظت فقط حدود سه هفته ادامه دارد ، بنابراین اگر بیش از سه هفته بعد از تزریق مجدد در معرض آبله مرغان قرار گرفتید ، به تزریق دیگری نیاز دارید.

احتمال در معرض قرار گرفتن خطر ابتلا به آبله مرغان چقدر است؟آبله مرغان بسیار مسری است.اگر شما مصون نیستید و ارتباط مستقیمی با فرد آلوده دارید ، بسیار محتمل است که شما نیز بیمار شوید.به عنوان مثال ، اگر فردی در خانواده شما مبتلا به آبله مرغان باشد و شما مصون نیستید ، ۹۰ درصد احتمال دارد که شما نیز آن را بگیرید.

چقدر زود علائم آبله مرغان پدیدار میشوند؟

این بیماری می تواند ۱۰ تا ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ان طول بکشد ، هرچند که اغلب اوقات بعد از ۱۴ تا ۱۶ روز علائمی مشاهده خواهید کرد.در ابتدا ، شما ممکن است علائم خفیفی مانند آنفولانزا داشته باشید ، و به دنبال آن یک بثورات خارش دار وجود دارد.بثورات به همان اندازه برجستگی های قرمز رنگ جوش شروع می شوند که بزرگتر می شوند ،و سپس در نهایت خشک می شوند و از بین می روند.احتمالاً ابتدا بثورات را روی صورت ، سینه یا شکم خود مشاهده خواهید کرد و بثورات های جدید به تدریج در قسمت های دیگر بدن ظاهر می شوند.

شما از حدود ۴۸ ساعت قبل از ظاهر شدن اولین جوش از برجستگی دچار این بیماری می شوید.

اگر فکر کنم آبله مرغان دارم چه باید بکنم؟

اگر علائم شما شروع شده اند(دچار علائم هستید) و فکر می کنید آبله مرغان دارید ، سریعاً با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.در دفتر ارائه دهنده خود بدون اعلام قبلی حضور پیدا نکنید زیرا می توانید زنان باردار دیگری را در آنجا آلوده کنید.در صورت نیاز به دیدن ، آنها ترتیب های ویژه ای می دهند تا شما در یک اتاق انتظار شلوغ ننشینید.اگر مبتلا به آبله مرغان هستید ، ممکن است تجویز داروی ضد ویروس آسیکلوویر دریافت کنید.اگر علائم ذات الریه را مانند تب با تنفس سریع ، ناراحتی هنگام نفس کشیدن یا سرفه رادارید، سریعاً با ارائه دهنده خود تماس بگیرید زیرا وضعیت شما می تواند به سرعت بدتر شود.در صورت بروز علائم شدید ، مانند تنفس یا درد قفسه سینه ، با شماره ۹۱۱ تماس بگیرید.

حتی اگر علائم شما نسبتاً خفیف باشد ، در بیمارستان بستری می شوید ، بنابراین می توانید با دقت تحت کنترل قرار بگیرید و تحت درمان با IV آسیکلوویر قرار بگیرید.

آیا می توانم در حین بارداری واکسن آبله مرغان را دریافت کنم؟

نه.CDC به خانمها توصیه می کند قبل از تهیه واکسن آبله مرغان یک ماه صبر کنند.

دوز واکسیناسیون را بلافاصله پس از تولد فرزند خود ترتیب دهید (و دوز دوم را چهار تا هشت هفته بعد از ویزیت پس از زایمان انجام دهید) ، بنابراین نیازی نیست که نگران عفونت در دوران بارداری بعدی خود باشید.دریافت واکسن در حین شیردهی بی خطر است.

در صورت عدم ایمنی ، چگونه می توانم خطر ابتلا به آبله مرغان را کاهش دهم؟ از قرار گرفتن در اطراف هر کس که مبتلا به آبله مرغان است یا ممکن است دارای ابله مرغان باشد، خودداری کنید.

این شامل هر کسی که مصون نیست و در سه هفته گذشته با یک فرد آلوده در تماس بوده است و هرکسی که دارای علائمی مانند آنفولانزا باشد میشود.همچنین از تماس با هر کسی که می دانید زونا در ان وجود دارد ، خودداری کنید و این یک بیماری شایع و مسری است که در افرادی که قبلاً آبله مرغان داشته اند ، پیش می اید.با زونا ، ویروس آبله مرغان دوباره فعال می شود و باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک و خارش دار می شود.حتی اگر شما نتوانید زونا را از کسی که مبتلا به این بیماری است ، بگیرید ، اما بدون شک می توانید ویروس آبله مرغان را بگیرید.

CDC همچنین توصیه می کند که کلیه کودکان سالم ۱۲ ماه یا بالاتر و سایر اعضای حساس خانواده شما واکسینه شوند تا به شما در سالم ماندن کمک کنند زیرا به احتمال زیاد از کسی که با شما زندگی می کند آبله مرغان را گرفته اید.این امر به ویژه در صورتی که اخیراً در معرض آبله مرغان قرار داشته باشند بسیار مهم است زیرا واکسینه شدن در طی چند روز از قرار گرفتن در معرض خطر احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

آیا می توانم آبله مرغان را از کسی بگیرم که تازه واکسینه شده است؟

اگرچه از نظر تئوریکی برای فرد تازه واکسینه شده امکان انتقال ویروس واکسن آبله مرغان به شخص دیگر وجود دارد ، اما خطر آن کم است.از سال ۱۹۹۵ تنها هشت مورد تأیید شده است ، که این امر بسیار نادر است.این بسیار کمتر از احتمال وجود یک عضو مستعد خانواده در منقبض شدن ویروس طبیعی و انتقال آن به شما در دوران بارداری است.

آیا ایجاد زونا در حین بارداری خطرناک است؟

زونا به طور معمول در افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی کم  رخ میدهد.برای یک زن باردار بسیار نادر است که زونا ایجاد کند(بگیرد).اما حتی اگر این گونه شد ، خطر برای کودک شما ناچیز و چزئی خواهد بود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *