شنا کردن در بارداری مجاز است؟

شنا ورزش مناسبی در بارداری است، زیرا گروه زیادی از عضلات دست و پا را در گیر می کند که باعث تقویت سیستم قلبی – عروقی می شود و علی رغم اضافه وزن بارداری، مادر در آب احساس سبکی می کند و شنا کردن برایش آسان است. احتمال آسیب به مادر در ورزش های آبی خیلی کمتر است. 

اگر مادر قبل از بارداری شنا می کرده با تغییرات جزئی می تواند به شنا کردن ادامه دهد و در مادرانی که تازه شنا کردن را شروع کرده اند:

• اگر در ۳ ماهه اول باشد: روزی ۳۰ دقیقه مخصوصاً در هنگام صبح شنا کند تا هم تهوع و استفراغ صبحگاهی را فراموش کند و هم در طول روز احساس راحتی کند.

• اگر در ۳ ماهه دوم باشد:به همان ترتیب ادامه دهد فقط باید مایوی مناسب با بزرگی شکم بپوشد.

• اگر در ۳ ماهه سوم باشد:عضلات قفسه سینه و عضلات پشت ورزیده می شوند مادر می تواند به پشت روی آب بخوابد و حرکات لازم را انجام دهد، بدون اینکه اختلالی در بازگشت ریوی ایجاد کند.

اگر مادر شنا بلد نباشد می تواند در آب حرکات ورزشی انجام دهد، که باعث کاهش فشار و استرس شده و عضلات شکم و پشت را تقویت می کند و همچنین واریس در پاها را به حداقل می رساند.

دمای مطلوب آب برای مادران ۳۰-۲۷ درجه سانتیگراد است و آب کلردار هیچ ضرری برای سلامت مادر و جنین ندارد. طول مدت شنا کردن بیشتر از ۳۰-۲۰ دقیقه نباشد و در مورد دفعات ورزش به میل مادر بستگی دارد، البته توصیه می شود مادران باردار حداقل یکبار در هفته ورزش کنند . مادر باید هر بار قبل از شنا بدن و عضلات خود را گرم کند، بعد حرکات آرام سازی انجام دهد و هرگز به خود فشار اضافی وارد نکند. در ضمن خوردن مایعات به ترتیبی که قبلا توضیح داده شد، فراموش نشود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *