توصیه هایی مهم درباره ورزش در بارداری

در دوران بارداري بعلت ترشح هورمون ریلکسین و شل شدن مفاصل، تغییراتي در اسکلت مادران ایجاد می شود و همچنین افزایش رشد جنین و بزرگ شدن رحم ، سبب افزایش قوس کمر می شود، اين تغييرات باعث سخت تر شدن تمرینات ورزشی خصوصا در ماه های آخر بارداری می شود . درد و ناراحتی شکم و لگن كه در اثر کشیدگی رباط گرد رحمی و عضلات لگن و حرکات رحمی ایجاد می شود، با شروع ورزش از ابتدای بارداری مي توان اين ناراحتي ها را به حداقل میزان رساند.

« از انجام حرکات شدید و طولانی ورزشی باید اجتناب کرد» زیرا در طی ورزش دمای بدن افزایش می یابد، این افزایش دمای بدن مادر تا ۲/۳۸ هیچ آسیبی به جنین نمی رساند ولی اگر درجه حرارت از این حد بیشتر شود سبب آسیب به جنین مخصوصا در ۳ ماهه اول می شود (به همین سبب توصیه می شود که از سونا و جکوزی و استخرهای با آب گرم استفاده نشود)

همچنین با افزایش دمای مرکزی بدن، تعداد تنفس مادر و تعداد ضربان قلب مادرافزايش مي يابد و با افزایش نیاز عضلات به انرژی و اکسیژن بيشتر، جریان خون از رحم به سمت عضلات جريان پيدا مي كند که سبب هیپوکسی جنین می شود.

در زمان حاملگی باید از حرکاتی که با تحمل وزن مادر ارتباط دارد مانند دویدن حرفه ای اجتناب کرد همچنین این تمرینات در حین حاملگی نباید انجام شود.

• بلند کردن جفت پا از زمین (که باعث فشار به شکم و کمر می شود)

• دراز و نشست (باعث آسیب به عضله راست شکمی می شود)

• انجام حرکات نمایشی – قائم ایستادن روی شانه و شکم و یا هر حرکت ورزشی که سر به پایین خم می شود.

• تمرین هایی که به صورت خوابیده روی شکم انجام می شود و بعد از ماه پنجم ،حرکات خوابیده به پشت اگر به مدت طولانی باشد، نباید انجام شود.

• حرکاتی که با جهش و پرش همراه باشد نباید انجام شود.

بلافاصله بعد از غذا نباید ورزش کرد و همچنین در هنگام ورزش نباید ناشتا بود.

اگر هوا گرم و مرطوب است باید زمان ورزش کوتاه شود. در هنگام ورزش مادر باید لباس های نخی و خنک بپوشد و مایعات فراوان بخورد، ۲ ساعت قبل از ورزش نیم لیتر آب یا مایعات بخورید و در خلال ورزش هم هر ۲۰-۱۵ دقیقه ۲-۱ لیوان آب مصرف کنید. این توصیه ها در زمان شیر دهی هم باید در نظر گرفته شود. تهویه مناسب هوا در محل ورزشگاه مانع از بالا رفتن حرارت بدن مادر می شود (بهتر است صبح یا عصر که هوا خنک تر است ورزش کند). بطور كلي شدت و تعداد حرکات ورزشي باید متناسب با وضعیت حاملگی باشد و فشار زیادی به بدن وارد نشود و بدن احساس درد و یا خستگی نکند، معمولا ۳۰-۲۰ دقیقه ورزش روزانه توصیه می شود.

در مادرانی که ورزش می کنند احتمال دیابت، فشار خون حاملگی، واریس اندام ها، اضافه وزن بارداری، عدم تعادل روحی- روانی، درد پشت و تنگی نفس کمتر است.

زنانی که ۳ ماه قبل از بارداری ورزش را شروع کرده اند و کسانی که در سه ماهه اول و دوم ورزش نموده اند احساس بهتری در سه ماهه سوم داشته اند. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *