تب و عوارض بعد از واکسیناسیون در نوزادان: علل و توصیه هایی برای مقابله با آن

تب و عوارض بعد از واکسیناسیون در نوزادان: علل و توصیه هایی برای مقابله با آن

واکسیناسیون موثرترین اقدام پیشگیرانه در مقابل بیماری های عفونی است و کمک به ریشه کن کردن آنهاست. عوارض جانبی مانند تورم و درد در محل تزریق، همراه با تب در نوزادان بعد از واکسن شایع است.

تب بعد از واکسیناسیون یکی از این عوارض است. با این حال، این واکنش ها با برخی اقدامات ساده قابل کنترل و موقتی خواهند بود. در این پست، دلایل تب بعد از واکسناسیون در نوزادان و راه های کنترل آن را به شما می گوییم.

آیا بروز تب در نوزادان بعد از واکسیناسیون طبیعی است؟

بله. درست مانند بسیاری از داروها، واکسیناسیون هم عوارض جانبی دارد. تب خفیف تا متوسط، درد یا تورم در محل تزریق، نق نق کردن و بداخلاقی برخی از عوارض جانبی واکسیناسیون است.

از آنجا که فواید واکسن از خطرات آن بیشتر است، پزشکان در سراسر جهان واکسیناسیون را توصیه می کنند. در صورت مشاهده تب شدید بعد از واکسیناسیون در کودک، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

چرا نوزادان بعد از واکسیناسیون دچار تب می شوند؟

سیستم ایمنی بدن در پاسخ به واکسن یک واکنش التهابی به همراه دارد. این واکنش با قرمزی، تورم یا درد در محل تزرق یا دیگر واکنش های سیستمیک مانند تب، درد بدن یا سردرد بروز می کند.

داشتن تب خفیف در واکنش به واکسن طبیعیست. این بدان معناست که واکسن در حال کار درون بدن شماست و بدن برای مبارزه با عفونت، آنتی بادی تولید می شود. تب خفیف معمولاً در طول ۲۴ ساعت واکسیناسیون ظاهر می شود و ممکن است دو تا سه روز طول بکشد. برای واکنش های جزئی که پس از واکسیناسیون رخ می دهد، مراقبت پزشکی خاصی لازم نیست.

پس از واکسیناسیون، ارائه خدمات بهداشتی در مورد عوارض جانبی که احتمالاً در کودک دیده شود به شما توضیح می دهد که تب یکی از آنها است.

چرا نوزادان بعد از واکسیناسیون دچار تب می شوند؟

چه زمانی برای تب بعد از واکسیناسیون باید به پزشک مراجعه کنید؟

شما باید در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • تب بالای تر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد)
  • تبی که بیش از سه روز ادامه یابد
  • پس از ۲۴ ساعت کاهش، دوباره برمی گردد
  • استفراغ یا اسهال
  • گریه مداوم برای سه ساعت یا بیشتر
  • رفتار غیر عادی و یا سستی در حرکات
  • اگر قرمزی اطراف محل تزریق از قطر ۷ سانتی متر بیشتر شود
  • تحریکات پوستی ناشی از واکسن سرخک بیش از چهار روز ادامه دارد (شش تا ۱۲ روز پس از تجویز واکسن شروع می شود)
  • اگر کودک بیمار به نظر می رسد و خوب غذا نمی خورد یا نمی خوابد

بیشتر اثرات واکسنها، مانند تحریک پذیری، بد اخلاقی، قرمزی، تورم، درد و تب پس از سه روز بعد از واکسن شروع به فروکش می کند. در صورت ماندگاری بیشتر با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

اگر کودک شما بعد از واکسیناسیون علائم زیر را نشان می دهد، با اورژانس تماس بگیرید

  • مشکل تنفسی
  • کهیر
  • مشکل در بلع
  • تورم در گلو
  • ضربان قلب سریع
  • خشن شدن صدا
  • خس خس سینه
  • تشنج

واکنش های شدید در مورد واکسن ها بسیار نادر است، اما باید مراقب کودک باشید. اگر به هر چیز غیر عادی شک دارید، سریعاً با پزشک مشورت کنید.

چگونه با تب بعد از واکسیناسیون مقابله کنیم؟

اگر کودک شما بعد از واکسیناسیون دچار تب خفیف تا متوسط شود، مراحل زیر ممکن است در کنترل ناراحتی کودک موثر باشد.

  • کودک را با چندین لایه لباس یا پتو نپوشانید. لباس های راحت، گشاد و قابل تنفس بپوشانید.
  • اگر نوزاد را شیر می دهید، ممکن است بعد از واکسیناسیون  برای یک یا دو روز شیر بیشتری بخورند.
  • اگر کودک شما با غذاهای جامد تغذیه می شود و بعد از واکسن از غذا خوردن امتناع می کند، می توانید یک رژیم غذایی مایع برای او در نظر بگیرید. به کودک شیر خشک، آبگوشت و پوره بدهید تا آن را به راحتی بخورد و هضم کند.

از پزشک بخواهید داروی استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز کند. این داروها می توانند به کاهش تب و بدخلقی کودک کمک کند. هرگز خود درمانی انجام ندهید بلکه فقط دوز دارو را طبق دستور پزشک به کودک بدهید.

ممکن است بعد از واکسن کودک شما کمی بدخلق و ناخوش باشد. اما فواید واکسن به طور قابل توجهی از خطرات آن بیشتر است. بنابراین، طبق برنامه توصیه شده کودک خود را واکسینه کنید.

چگونه با تب بعد از واکسیناسیون مقابله کنیم؟

سوالات رایج در مورد تب بعد از واکسیناسیون

۱٫ چرا واکسن برای نوزادان لازم است و چگونه عمل می کند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام می دارد که ایمن سازی یکی از بهترین راه هایی است که والدین می توانند در دوران کودکی تا قبل از دو سالگی فرزندان را از ۱۴ بیماری جدی محافظت کنند. واکسن با میکروارگانیسم های مرده یا ضعیف ساخته می شود که آنتی ژن نامیده می شود. سیستم ایمنی بدن آنتی ژن های موجود در واکسن را به عنوان ماده خارجی شناسایی می کند و آنتی بادی ها را برای مبارزه با میکروارگانسیم ها تولید می کند. بعداً در زندگی، اگر کودک با بیماری واقعی روبرو شود، بدن این میکروارگانیسم ها را شناسایی کرده و زودتر آنتی بادی ها را برای مبارزه با آن تولید می کند.

۲٫ تب پس از واکسیناسیون چه مدت طول می کشد؟

تب معمولاً دو تا سه روز پس از واکسیناسیون ادامه خواهد داشت. معمولاً تب ۲۴ ساعت بعد از تزریق واکسن شروع می شود. این نوع تب خفیف و بی ضرر است.

۳٫ آیا همه نوزادان بعد از واکسن دچار تب می شوند؟

لزومی ندارد که همه نوزادان بعد از واکسیناسیون دچار تب شوند. اگر کودک شما بعد از واکسن دچار تب نشد، به این معنی نیست که واکسن اثر نکرده است. هر کودک به شکل متفاوتی به واکسن پاسخ می دهد.

۴٫ آیا شیر مادر بعد از واکسیناسیون به کاهش تب کمک می کند؟

مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که نوزادان شیرخوار به دلیل واکسیناسیون در معرض خطر ابتلا به تب هستند. با این حال، این ممکن است در مورد همه نوزادان شیرخوار صادق نباشد.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً ۲۰ میلیون کودک در سراسر جهان در معرض خطر بیماری های جدی، خطرات برای سلامت، معلولیت و مرگ قرار دارند. واکسن ها برای نوزادان ضروری است. تب ناشی از واکسن موقتی است و در محدوده دمای پایین قرار دارد. همچنین با اقدامات احتیاطی خاص می توان آن را کنترل کرد. اگر کودک تب زیادی دارد و اگر نگرانی های دیگری دارید، با پزشک مشورت کنید.

آیا تجربه ای از تب بعد از واکسیناسیون نوزاد دارید؟ تجربیات خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *