گریه بیش از حد کودک چه عوارضی دارد؟!

اثرات گریه طولانی نوزاد بر تارهای صوتی

چین های صوتی ساختار های v. شکلی هستند که نقش کنترل صوت را دارند و جایگاه آن ها درون حنجره است. زمانی که این ساختار ها آسیب میبینند، طفل ممکن است به صورت مزمن گرفتگی صدا پیدا کند و دچار درد شود .

کودکان برای گریه سازگار شده اند . آن ها زمانی که نیازهایشان برآورده نشود یا کسل، تنها و وحشت زده باشند، به طور غریزی و واکنشی گریه میکنند. گریه ی عادی، به چین های صوتی کودک آسیب نمی رساند. چین های صوتی به وسیله ی همان مخاطی که حلق را پوشانده، نرم سازی و روان کاری شده است واین مخاط در زمان استفاده ی طبیعی از چین های صوتی، در برابر آسیب محافظت می کند . 

گره های کوچک چین های صوتی (ندول) 

ندول ها برجستگی هایی هستند که بر اثر گریه ی بیش از حد و جیغ و فریادایجاد میشوند. کودک های دارای ندول اغلب صوت نفس آلود و گرفته ای خواهند داشت. اما با این حال، گرفتگی همیشه نشانگر حضور ندول نیست .

گریه طولانی نوزاد چه عوارضی بر تارهای صوتی دارد

سایر مشکلات
گریه ی طولانی می تواند باعث مشکلات دیگری در چین های صوتی شود. زمانی که کوکان گریه ی بیش از حد دارند، ممکن است مخاط محافظ چین های صوتی شان به طور موقت از بین برود. این مسئله باعث گرفتگی کوتاه مدت صدا خواهد شد، اما به طور طبیعی پس از چند ساعت برطرف میشود. به هر حال، اگر کودکان گریه کردن را ادامه دهند، ممکن است چین های صوتی شان دچار آسیب بلند مدت شود . 

پیشگیری
برای جلوگیری از گریه کردن، کودکان نباید تنها گذاشته شوند. کودکان در پاسخ به برآورده نشدن نیاز های شان گریه می کنند، نه برای امتحان کردن والدین و نمایش اقتدار ! 

بعضی متخصصین توصیه میکنند طی دوره های کوتاهی، به کودک اجازه داده شود تا با گریه کردن خود را آرام کند. حتی این متخصصین نیز هشدار می دهند که کودک نباید به مدت طولانی تنها گذاشته شود تا گریه کند . 

اگر گریه ی کودک شما بعد چند دقیقه شدید تر می شود، مریض است یا صدایش گرفته، با برآورده کردن نیاز هایش به او کمک کنید تا گریه اش را متوقف شود . 

با توجه به قابل پیش بینی بودن اثرات گریه بر صوت کودک، میتوان با رعایت نکات پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی ازجمله اختلال در روند گفتار کودک جلوگیری کرد .

شدت، شکل و مدت گریه نوزاد :

بیشترین شدت گریه در سه ماه اول زندگی است و پس از آن تقریبا مدت گریه نصف می شود . از بدو تولد تا ۶ هفتگی مدت گریه افزایش پیدا می کند و سپس تا ۶ ماهگی کمتر می شود. ۴۰% شیر خوران گریه هنگام عصر دارند. بین ۶ تا ۱۲ ماهگی گریه شبانه بیشتر می شود .
متوسط زمان گریه کردن بچه ها از ۲ ساعت در شبانه روز در سه ماه اول زندگی تا یک ساعت در روز در ۴ تا ۱۲ ماهگی متفاوت است . 

گریه های ظاهراً بدون علت :

* کولیک یا قولنج: گریه ناگهانی در شیر خوار زیر ۳ ماه برای سه روز در هفته، که حداکثر ۳ ساعت طول بکشد را کولیک می گویند. گریه های شبیه کولیک در عفونت ادرار، گوش درد یا سرما خوردگی ممکن است اتفاق بیافتد. کولیک در حقیقت مشکل کودک نیست بلکه مشکل والدین است و باید تاکید شود که گذرا است .

نشانه های قولنج (کولیک): در هفته ۲ تا ۳ شروع می شود. اغلب سر یک ساعت مشخص شروع می شود که اغلب بعد از ظهر است. علت خاصی برای آن پیدا نمی شود. اغلب بعد از شیر خوردن بد تر می شود. اغلب بچه ها موقع شروع درد سرخ می شوند، پا هایشان را در شکمشان جمع می کنند و پشتشان کمی خم می شود. در ۳ تا ۴ ماهگی کولیک کاهش پیدا می کند.

راه های جلوگیری از گریه طولانی نوزاد 

علل قولنج کولیک: سیستم عصبی نابالغ نوزاد بخصوص اگر نوزاد به صدا و نور و .. حساس باشد. ممکن است تنها گریه برای این است که بقیه استرس های محیطی را متوقف کند. ممکن است گریه نزدیک عصر به علت این باشد، که می خواهد استرس در طول روزش را تخلیه کند. شاید برای این است که وقتی گریه شروع می شود نمی داند چطور باید این رفتار متوقف شود و به کمک والدین احتیاج دارد . بیشتر به خلق بچه بستگی دارد. تنها ۱۰% موارد به علت مشکلات تغذیه ای است مانند حساسیت به پروتئین شیر، عدم هضم غذا. ولی تغیرر نوع شیر منجر به بهبود وضعیت نمی شود (مثلا بعضی فکر می کنند اگر شیر مصنوعی بخورد خوب می شود )

چند نکته مفید :
* با بغل کردن نوزاد حین گریه کردن، نوزاد لوس نمی شود .
* با گریه ریه ها ورزش نمی کند .
* گریه تنها نشانه ای از وجود نیازی در نوزاد شماست .
* نوزاد با گریه نمی خواهد شما را کنترل کند .
بنابراین باید به سرعت به گریه نوزاد پاسخ داد. پاسخ سریع منجر به تکامل سریع تر ذهنی و احساس اطمینان و اعتماد بیشتر در نوزاد می شود . 

نقش پدر در نگهداری از نوزاد :

* حمایت عاطفی پدر منجر به شیر دهی موفق می شود . 

* ایجاد ارتباط و وابستگی پدر مانند مادر به شیر خوار .

* از ابتدا باید پدر درگیر شود. به دو علت اول شما وقت استراحت پیدا می کنید. دوم پدر احساس فراموش شدن بهش دست نمی دهد . 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *