کودک در ۲ ماهگی چه واکسنهایی دریافت می کند؟

قطره خوراكي فلج اطفال: فلج اطفال يك بيماري حاد ويروسي است كه مي تواند منجر به فلج دائم دسته اي از عضلات بدن شود. براي جلوگيري از اين بيماري ناتوان كننده و سخت، بهترين راه واكسيناسيون است. واكسن به صورت قطره خوراكي و با استفاده از ويروس ضعيف شده ساخته شده است.

واكسن هپاتيت B: اين ويروس از راه خوني (مانند انتقال خون)، از راه جنسي و از طريق مادر به فرزند (در دوران بارداري) منتقل مي‌شود. افرادي كه بيشتر در تماس با بيماران هستند مانند پرسنل و بيماران بخش دياليز، پزشكان، دندانپزشكان، پرستاران و پرسنل بانك خون بيشتر در معرض ابتلاء به اين بيماري بوده و بعنوان گروه پرخطر بايد واكسينه شوند. واكسن اين بيماري از سال ۱۳۷۲ جزو برنامه واكسيناسيون كشوري اطفال گنجانده شده است. عوارض واكسن خيلي كم بوده شامل درد و قرمزي در ناحيه تزريق، سردرد مختصر و احساس كسالت است.

واكسن سه گانه: اين واكسن با استفاده از باكتري كشته شده سياه سرفه و سموم باكتريهاي ديفتري و كزاز ساخته مي شود. ديفتري، كزاز و سياه سرفه بيماري هاي خطرناكي هستند كه مي توانند موجب مرگ يا عوارض شديد شوند. عارضه اين واكسن معمولا تب و بيقراري است كه ممكن است تا چند روز ادامه يابد، در اين صورت مي توانيد از پاشويه و استامينوفن براي كاهش تب در كودك استفاده كنيد. اگر بعد از تزريق، تب ۴۰ درجه يا تشنج ديده شود حتما آنرا در نوبت هاي بعدي متذكر شويد تا از واكسن دو گانه اطفال استفاده شود.

قابل ذکر است اخیراً واكسن پنج گانه جايگزين واكسنهاي فعلي ثلاث (DTP) وهپاتيت ب در سنين ۲، ۴ و ۶ ماهگي در برنامه  واكسيناسيون شده است .

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. توصیه های مهم... پاسخ

    توصیه ها
    ۱- واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می شود، سر موقع انجام شود. بنابراین والدین عزیز باید بدانند که مثلا اگر واکسن هپاتیت را باید طی سه دوره به کودک بزنند، حتما سه دوره را به طور کامل انجام دهند و مدت زمان بین تزریق واکسن ها را نیز مد نظر داشته باشند.
    معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می شود که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.

    ۲- تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد، زیرا تزریق زودتر از موعد، اثرات منفی بر روی نوزاد خواهد گذاشت و تزریق دیرتر از موعد نیز از اثرات واکسن به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. به عنوان مثال وقتی باید یک واکسن کودک را در دو ماهگی او تزریق کرد، باید سر دو ماهگی او را به خانه بهداشت برد تا واکسن لازم به او تزریق شود.

    ۳- برخی افراد معتقدند که تزریق برخی واکسن ها احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودکان بالا می برد که این مطلب صحیح نمی باشد و اگر والدین به توصیه های پزشکان عمل کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

    ۴- ارتباط مستقیمی بین عدم واکسیناسیون نوزاد و بیماری های ناتوان کننده و گاهی کشنده و مرگبار وجود دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.