کاخ آپادانا در شوش در تورهای طبیعت گردی!

کاخ آپادانا، در استان خوزستان، شهرستان شوش واقع شده است. به نظر می‌ رسد که در نزدیکی این بنای زیبای تاریخی، مجموعه‌ ای به نام کاخ فرانسوی‌ ها که توسط کشور فرانسه بنا شده است، وجود دارد. چنانچه از شهر اندیمشک، ۴۰ کیلومتر در جاده‌ای سرسبز و زیبا حرکت کنیم، به شهر شوش خواهیم رسید که یکی از کهن ‌ترین شهرهای دنیا به شمار می رود.

حفاری‌ های باستان‌ شناسی مشخص می کند که این منطقه در ۹ هزار سال قبل از میلاد مسیح محل اسکان کشاورزان بوده است و در ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم این منطقه در درون قلعه زندگی می‌ کردند و از ۴ هزار سال قبل، نخستین مکان روی زمین است که در آن زندگی شهری به وجود آمده است.

تاریخچه‌ مختصری از کاخ آپادانای شوش
شهر باستانی شوش در تور طبیعت گردی که می ‌توان از آن به عنوان یکی از کهن ترین منطقه های مسکونی در کشور ایران سخن به میان آورد، دارای وقایع تاریخی بسیاری از دوران حکومت پادشاهان و امپراتوران ایران باستان، مانند فرمانروایی پادشاهی هخامنشیان بوده است. این خطه زیبا از کشور ایران، پاسدار عمارات و آثار تاریخی با عظمت و ارزشمندی است که مبین قسمتی از هویت و فرهنگ بسیار غنی سرزمینی است بی‌ همتا که مورخان و باستان‌ شناسان را وادار به تعظیم و نکوهش کرده است.

باستان ‌شناسان پیشینه این شهرستان را به ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت می ‌دهند. قدمتی که تمدنی ناب از ایران کهن را پیش روی آیندگان و برای آن ها ارمغان آورده‌ است. به اعتقاد تعداد زیادی از مورخان و کارشناسان باستان شناسی، نخستین نشانه‌ های تمدن بشری در شهرستان شوش، به دهکده‌ ای تاریخی و متعلق به دورانی بالغ بر ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می‌ گردد و همین امر خود یکی از دلایل اهمیت و عظمت این منطقه در کشور و سرتاسر دنیا به حساب می‌ آید. محققان و همینطور باستان‌ شناسان به علت پیشینه و اهمیت تاریخی شوش، هنوز هم به فعالیت‌ ها و کنکاش های خود در جستجوی قسمتی دیگر از تاریخ و فرهنگ پیشینیان این سرزمین، می پردازند.

به نظر می آید که محوطه‌ تاریخی شوش در تور ایرانگردی در سال ۲۰۱۵ میلادی و همینطور در سی و نهمین جلسه کمیته‌ میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد و یا همان یونسکو توانسته است به ثبت جهانی برسد.

این مجموعه‌ بسیار ارزشمند و تاریخی را عمارت هایی مانند: کاخ شائور، کاخ آپادانا، دروازه‌ی شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه‌ بناهای تاریخی دوران اسلامی، قلعه‌ فرانسوی‌ ها و تپه‌ های آکروپول تشکیل داده است. شهرستان شوش که در قدیم جزو یکی از مهم ‌ترین مراکز تمدن و فرهنگ حکومت‌ های قدرتمند و با عظمت ایران کهن شناخته می‌ شد، در حال حاضر هم به دلیل آثار و عمارت های ارزشمند تاریخی، از نظر کارشناسان تاریخی و باستان‌شناسان داخلی و خارجی، همچنان پرابهت و قابل توجه به حساب می آید.

کاخ آپادانای این شهرستان یکی از مکان های تاریخی ایران کهن به شمار می رود که در سال‌ های ۵۱۵ تا ۵۲۱ پیش از میلاد مسیح به فرمان داریوش بزرگ (نخستین پادشاه فرمانروایی هخامنشیان) بر فراز عمارت های باقی ‌مانده از دوران عیلامی‌ ها بنا شده است. بعضی از کارشناسان و باستان‌ شناسان عقیده دارند، داریوش این کاخ را به عنوان اقامتگاه یا قصر زمستانی پادشاهان هخامنشی درست کرده است.

 تور ترابزون ارزان با سفری رویایی در سفر باتو را از دست ندهید.

بعضی از تاریخ دانان و باستان‌ شناسان ، شهر شوش را در یکی از مراکز مهم مذهبی دوران فرمانروایی داریوش معرفی کرده اند و دلیل انتخاب این مکان برای ساخت کاخ آپادانا را هم همین موضوع دانسته اند. به نظر می‌ رسد که آپادانا نام باستانی بناهایی است، متشکل از تالارهایی با ستون‌ های بسیار که می‌ توان به کاخ آپادانای مجموعه‌ عظیم تخت جمشید به عنوان مثالی جالب و ستودنی از این دست عمارت ها، اشاره کرد.

در سال ۱۸۴۹ تحقیقات و حفاری‌ های بسیار زیادی بر آثار بر جای مانده از شهر شوش، آغاز شد که آثار شگفت‌ انگیز و ارزشمندی از قرن های گوناگون کشور ایران از جمله امپراتوری هخامنشیان، حکومت ساسانیان، دوران ایلامیان، دوران اسلامی و حتی به عقیده بعضی از کارشناسان تاریخی، دوران پیش از تاریخ هم توسط کاوش ‌گران کشف شده است. این در حالی است که به نظر می ‌رسد بعد از کاوش‌ ها و بررسی‌ های انجام شده توسط گروهی از باستان‌ شناسان فرانسوی به سرپرستی مارسال دیولافوا، این مجموعه در سال ۱۸۸۰ میلادی به کشف رسیده است.

شوربختانه در پی کشف این کاخ به دست باستان‌ شناسان فرانسوی، ستون‌ ها و سرستون ‌های کاخ توسط اره بریده شده و به کشور فرانسه انتقال داده شده است.

این درحالی است که فقط چند زیرستون در این منطقه بر جای مانده و بیشتر اشیا کشف شده، به موزه‌ی لوور فرانسه انتقال داده شده و در آنجا نگهداری می ‌شوند. همه آثار معماری کشف شده ‌در دوره هخامنشی از محوطه شوش،آجر لعابدار بی‌ همتایی است که به نام پیتورسک خوانده می‌ شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *