چیکار کنم امروز پریود بشم

چیکار کنم همین امروز پریود بشم؟ (روش های خانگی و طبیعی جلو انداختن پریود)

چرخه قاعدگی روند طبیعی بدن است که به سبب آن یک زن می تواند باردار شود. در حالت کلی این چرخه طی یک دوره ۲۸ روزه منظم است، اما عواملی در این بین وجود دارد که می تواند دلیلی برای نا منظمی پریودی شود. شایع ترین عاملی که موجب عقب افتادگی پریود می شود بارداریست. اما همه افرادی که پریودشان عقب می افتاد باردار نیستند، این اتفاق برای خانم های مجرد نیز بوقوع می پیوند. عواملی مانند استرس، انجام حرکات سنگین ورزشی، تغییر وزن های ناگهانی، و یا رژیم های غذایی و … که در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل می پردازیم.
عقب افتادن پریود خود موجب نگرانی است و باعث می شود تا سوالاتی از قبیل اینکه ” وقت پریودم گذشته چیکار کنم؟ ” در ذهن ایجاد شود و فرد به دنبال راه هایی زود پریود شدن بگردد و از نزدیک ترین داروخانه درخواست قرص برای پریود شدن فوری بکند. توصیه ما به این دست از افراد که دغدغه این را دارند که وقت پریودم گذشته چیکار کنم این است که آرامش خود را حفظ کنند و این مطلب را تا انتها مطالعه کنند تا سریع ترین راه پریود شدن را متناسب با شرایط و وضعیت خود بیابند، این دسته از افراد می بایستی این نکته را در نظر داشته باشند که هیچ راهی برای اینکه خیلی فوری و در همان روز پریود شوید وجود ندارد. پریود شدن، حاصل فرایند تغییرات هورمونی و ضخیم شدن دیواره رحم و سپس ریزش آن به شکل خونریزی است که اگر به طور مصنوعی و با قرص بخواهیم به این نتیجه برسیم حداقل ۲ هفته طول می کشد.

چیکار کنم خیلی فوری و سریع و همین امروز پریود بشم؟

هیچ راهی برای اینکه خیلی فوری و در همان روز پریود شوید وجود ندارد. پریود شدن، حاصل فرایند تغییرات هورمونی و ضخیم شدن دیواره رحم و سپس ریزش آن به شکل خونریزی  است که اگر به طور مصنوعی و با قرص بخواهیم به این نتیجه برسیم حداقل ۲ هفته طول می کشد.

اگر پریودتان بیشتر از ۱۰ روز تاخیر داشته و از باردار نبودن خود مطمئن هستید. برای انجام آزمایشات هورمونی و سونوگرافی به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید تا قرص مناسب با توجه به شرح حال شما تجویز شود.

چه عواملی باعث عقب افتادن پریود میشود؟

قبلا از هر چیزی باید این نکته را در نظر داشته باشید که بدن انسان مانند یک ربات و یا ماشین تنظیم شده نیست که عادت ماهانه اش راس هفتم چهارم بوقوع بیفتد. سیستم بدنی انسان تحت عوامل مختلفی است که هر یک از آنها می تواند دلیل عقب افتادن پریود باشد، که در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم.

استرس و اضطراب

زندگی یک زن امروزی تحت فشارعوامل زیادی از قبیل فشارهای کاری، استرس های ناشی از یک امتحان مهم، رفتن به یک سفر، نزدیک شدن تاریخ روز عروسی برای دختران مجرد و … . این لیست می تواند بی انتها باشد، این شما هستید که تشخیص می دهید که کدام موضوع باعث وارد شدن استرس و اضطراب به شما شده است.

تغییرات وزن در بازه زمانی کوتاه

اگر اخیرا وزن خود را به مقدار قابل توجهی کاهش داده اید، این موضوع می تواند دلیل عقب افتادن پریود شما باشد. اختلال تغذیه ایی ناشی از رژیم گرفتن برای کاهش وزن می تواند موجب ایجاد نوسانات در غده تیروئید شود که این، هورمون های تولید مثل را کاهش می دهد و دلیلی است برای عقب افتادن پریود. به چنین وضعیت پیش آمده ایی، آمنوره ثانویه می گویند. آمنوره ثانویه برای آن دسته از افرادی که ۱۰ درصد از وزن خود را کاهش داده اند اتفاق می افتد. و همچنین اگر شما وزن کمی دارید مثلا ۵۴ کلیو هستید اگر ۵ کیلو کاهش وزن داشته باشد احتمال آمنوره ثانویه برای شما وجود دارد.

کیست دارم چیکار کنم پریود بشم؟

آیا کیست باعث عقب افتادن پریود میشود؟

بله می شود، عقب افتادن پریود از شایع ترین نشانه های کیست تخمدان است، برای حل این موضوع می بایستی توسط یک متخصص غدد معاینه شوید. زمانی که شما کیست دارید این احتمال وجود دارد که پریودی شما همراه با خونریزی خیلی کم و یا زیاد همراه باشد.

چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود میشود؟

۱٫داروهای پیشگیری از بارداری و یا iud

اگر شما در حال مصرف قرص های پیشگیری هستید، ممکن است پریود شما سبک باشد و حتی این احتمال نیز وجود دارد که شما یک دوره پریود خود را از دست بدهید.

۲٫ داروهای کنترل قند خون

در صورت مصرف داروی متفورمین و یا داروهای مشابه، ممکن است یک و یا حتی دوره های بیشتری از قاعدگی خود را از دست بدهید.

۳٫ وارفارین

وارفاین خون را رقیق می کند، داروهای دیگری مانند پلاوکسن، آسپیرین، ایبوپروفین، ناپروکسن نیز می تواند بر نظم قاعدگی شما اثر بگذارد و پریود شما را سنگین کند.
۴٫ داروهای تیروئید
۵٫ داروهای ضد افسردگی
۶٫ داروهای صرع
۷٫ داروهای شیمی درمانی

آیا کپسول چرک خشک کن باعث عقب افتادن پریود میشود؟

برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای آرامبخش می تواند باعث تاخیر یکی الی دو روزه بر پریود شوند. دلیل این تاثیر گذاری این است که این دارو می توانند در روند تولید استروژن و پروژسترون اختلال ایجاد کنند.

از دیگر عوامل عقب افتادن پریود

  • یائسگی
  • شیردهی
  • تغییر در سبک زندگی
  • سوء تغذیه

مجردم پریود نمیشم

به نظم رسیدن دوره قاعدگی دختران مجرد و جوان به زمان نیاز دارد. بدن دختران نوجوان از لحاظ جنسی به مرور زمان تکمیل می شود، ورزش به این نظم دهی می کند. بنابراین نوجوانان نباید زیاد نگران عقب افتادن پریودشان باشند و سوالاتی از این دست که چیکار کنم تا پریود بشم را مطرح کنند.

قرص برای پریود شدن فوری

چه قرصهایی برای پریود شدن مناسب است؟

۱. جلو انداختن پریود با قرص مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون (Medroxyprogesterone) از داروهای حاوی هورمون زنانه است که به منظور درمان مشکلاتی مثل قطع قاعدگی، درمان سرطان سینه و پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیم سیکل قاعدگی از اصلی‌ترین دلایل مصرف این داروست. به طور معمول به مدت ۱۰ روز این قرص را مصرف می‌کنند و بعد از آن، از ۲ تا ۱۰ روز بعد خونریزی اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، اختلال کبدی، خونریزی واژن و سقط جنین این دارو نباید مصرف شود.

عوارض: تهوع، کاهش وزن، ورم پا، حساس شدن پستان‌ها، پرمویی، ریزش مو، قاعدگی نامنظم یا لکه‌بینی، افسردگی، بی‌خوابی، لخته شدن خون در پا، اختلالات دستگاه گوارش، تغییر میل جنسی، آکنه، کهیر، و افزایش قند خون از عوارض این قرص باز شدن پریود است.

در صورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

۲. جلو انداختن دوره قاعدگی با قرص دوفاستون

دوفاستون (Duphaston) نوعی قرص باز شدن پریود دارای پروژسترون مصنوعی است که در مواردی که بدن قادر به تولید پروژسترون نباشد تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی استفاده می‌شود. به طور معمول از روز ۱۶ قاعدگی هر شب یک عدد به مدت ده روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز بعد از قطع مصرف دارو، خونریزی قاعدگی رخ می‌دهد.

عوارض: حالت تهوع، استفراغ، درد سینه، خونریزی نامنظم، سرگیجه، کاهش وزن، خارش پوست، بروز آکنه پوستی یا جوش، لکه‌بینی، آمبولی ریوی، خونریزی، تغییر در اشتها، تورم در قسمت قوزک پا، کاهش یا تاری دید و تورم عروق از عوارض این داروست.

در صورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

۳. زود پریود شدن با استفاده از قرص ول وومن

ول وومن (Well Woman) یکی از تاثیرگذارترین انواع قرص باز شدن پریود است. این قرص ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مثل مس، آهن، منگنز و ید است که معمولا در غذاها و سایر منابع طبیعی نیز یافت می‌شود. این مکمل با ترکیباتی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خانم‌ها شده و مشکلات قاعدگی نظیر قطع قاعدگی را برطرف می‌کند. شروع تاثیرات دارو و میزان اثرگذاری آن در افراد مختلف متفاوت است ولی انتظار می‌رود اثرات مفید مصرف قرص ول وومن طی یک تا سه ماه آغاز شود. هر بسته از این مولتی ویتامین حاوی ۳۰ قرص و یا ۹۰ قرص است. هر روز فقط باید یک قرص مصرف شود.

عوارض: در صورت مصرف صحیح و به اندازه عارضه جانبی خاصی ندارد.

وقت پریودم گذشته چیکار کنم؟ علت تاخیر پریودم چیست؟

چرخه طبیعی هر قاعدگی ۲۸ روزه است. یعنی از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی متوسط ۲۸ روز می‌شود. گاه این بازه از این هم فراتر می‌رود تا جایی که دوران قاعدگی برخی از خانم‌ها حتی به چندین ماه هم می‌رسد. اینکه چرا در روند طبیعی قاعدگی اختلال ایجاد می‌شود را نمی‌توان تنها به یک علت خاص ختم کرد. عوامل مختلفی در بروز این حالت دخیل هستند. اولین احتمال به بارداری می‌رود. اگر تست بارداری داده‌اید و از این بابت خیالتان راحت است باید به سراغ سایر علل بروید. استرس یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد قاعدگی نامنظم است. عوامل موثر دیگر شامل بیماری، کاهش یا افزایش وزن، انجام ورزش‌های سنگین، شیردهی، مصرف برخی از داروها، سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلال هورمونی، اختلال تیروئید و یائسگی می‌شود.

اگر دچار اختلال در قاعدگی شده‌اید باید هر چه زودتر به پزشک متخصص زنان مراجعه و درمان دارویی را آغاز کنید. پزشک بعد از گرفتن شرح حال بیمار و انجام برخی از آزمایشات داروی مناسب را برای وی تجویز می‌کند. این نکته را باید بدانید که پریود نشدن اتفاق ساده‌ای نیست و نباید به آسانی از کنار آن عبور کرد.

روش های خانگی جلو انداختن پریود

با چه گیاه دارویی می تونم خیلی زود و فوری پریود بشم؟

با چه گیاه دارویی می تونم زود پریود بشم؟

۱- جلو انداختن پریود با زنجبیل

ازجمله داروهای گیاهی برای پریودی می توان به زنجبیل اشاره کرد. درحقیقت زنجبیل سبب شروع انقباضات رحمی شده که خود می تواند سبب ریزش لایه درونی رحم و یا همان اندومتر گردد. گرچه تاکنون تحقیقات علمی از این مساله پشتیبانی نکرده است اما اگر تصمیم دارید که برای پریود شدن زنجبیل بخورید، توصیه می شود چند قطعه زنجبیل تازه را در آب جوش دم کرده و سپس میل کنید.

۲- جعفری

از جمله دیگر داروهای گیاهی برای پریودی می توان جعفری را نام برد. جعفری حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C و apiol است که به تحریک آغاز انقباضات رحمی کمک می کند. مصرف بسیار بیش از اندازه این گیاه برای بانوان باردار به شدت مضر بوده و ممکن است سبب سقط جنین گردد. جهت استفاده از جعفری به عنوان داروی گیاهی برای باز شدن قاعدگی مقدار زیادی از جعفری تازه را آسیاب کرده، دم و سپس میل کنید.

روش مصرف جعفری برای زود پریود شدن

۲ گرم جعفری خشک را در آب گرم بجوشانید و سه بار در روز بنوشید. باید این محلول را حداقل یک هفته یا ۱۰ روز قبل از پریودی مصرف کنید.
جعفری منبع غنی از ترکیبات مانند apiol و میریستیکین است که باعث انقباض رحم می شود. این ترکیبات می توانند به قاعدگی سریع کمک کنند.

۳- زردچوبه

این داروهای گیاهی برای پریودی بر روی سطح هورمون استروژن و پروژسترون تاثیر گذاشته و سبب آغاز خون ریزی ماهانه می شود. این یافته هنوز از طریق علمی به اثبات نرسیده است اما چنانچه قصد استفاده از آن را دارید، می توانید زردچوبه را به انواع غذاها، آبمیوه و … اضافه کنید.

۴- زعفران

احتمالا از جمله معروف ترین داروهای گیاهی برای پریودی می توان به زعفران اشاره کرد. دمنوش زعفران علاوه بر آنکه نشاط آور و ضد افسردگی است، قاعده آور قوی نیز محسوب می شود. برای رسیدن به این منظور لازم است مقدار قابل توجهی از آن را ساییده، دم کرده و سپس میل کنید.

۵- گیاه کوهوش سیاه

این گیاه از جمله داروهای معروف در آغاز قاعدگی محسوب می شود اما مصرف آن با داروهای بسیار زیادی تداخل دارد. و برای بیماران قلبی و کبدی به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

انار برای پریودی خوبه؟

خوردن انار در دوران پریود ضرری ندارد و مصرف متعادل آن می تواند باعث پیشگیری از کم خونی و آرامش اعصاب و بهبود خلق و خو و تقویت ضعف عمومی در دوران قاعدگی شود. اما مصرف زیاد آن باعث افت فشار خون می شود.

در آخر توصیه می شود که قبل از مصرف هرگونه داروهای گیاهی برای زودتر پریود شدن، ابتدا این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. ممکن است علت به تاخیر افتادن قاعدگی شما چیزی جز برهم خوردن تعادل هورمونی بوده و نیاز به اقدامات درمانی دیگری باشد.

پریود شدن فوری با ویتامین C

تأثیر استفاده از ویتامین C در جلو انداختن زمان پریود

چرا ویتامین C اثر می کند؟ ویتامین C موجب بیشتر شدن تولید استروژن در بدن انسان می شود. استروژن هورمونی است که وظیفه تنظیم چرخه قاعدگی را دارد. همچنین ویتامین C باعث کاهش سطح پروژسترون می شود که به نوبه خود باعث ریزش زودتر پوشش رحم و قاعدگی زودهنگام می شود.

احتیاط: توصیه می شود قبل از مصرف مکمل های ویتامین C با پزشک خود مشورت کنید. با این وجود، می توانید مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند میوه های مرکبات و سبزیجات سبز را افزایش دهید.

استفاده از قهوه برای زودتر پریود شدن

قهوه حاوی کافئین و دارای خواص استروژن تحریک کننده است. همانطور که می دانیم، استروژن در تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند و بنابراین افزایش تولید آن می تواند باعث شود دوره های شما زودتر از حد انتظار رخ دهد. یک هفته قبل از تاریخ پریودی مصرف قهوه را شروع کنید. پس از گذشت دوره پریودی از مصرف کافئین اجتناب کنید زیرا مصرف بیش از حد کافئین برای سلامتی شما بد است.

راههای زود پریود شدن

ورزش کنید

ورزش دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن است و می‌تواند به تنظیم هورمون‌های زنانه و قاعدگی در خانم‌ها کمک کند، از طرفی راهکاری برای کاهش یا حفظ وزن محسوب می‌شود و معمولا به عنوان بخشی از برنامه درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) توصیه می‌شود چرا که PCOS می‌تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود.

در مطالعه‌ای بر روی زنان دانشمندان دریافتند که ۳۰ دقیقه ورزش هوازی و ۳ بار در هفته، به مدت ۸ هفته در تنظیم قاعدگی در زنان موثر است و درد و خونریزی را کاهش می‌دهد.

ورزش یوگا برای پریودی

ورزش یوگا برای پریود شدن و تنظیم هورمونهای زنانه مفید است. دانشمندان در سال ۲۰۱۳ بر روی ۱۲۶ زن مطالعه‌ای انجام دادند و دریافتند که ۳۵ تا ۴۰ دقیقه یوگا در ۵ روز هفته برای ۶ ماه، هورمون مربوط به قاعدگی را به میزان زیادی تنظیم می‌کند.
بسیاری از خانم‌ها از اختلال قاعدگی رنج می‌برند و به طور متوسط چرخه قاعدگی ۲۸ روز است، اما این چرخه در زنان متفاوت است و به همین دلیل چرخه قاعدگی را بین ۲۴ تا ۳۸ روز عنوان می‌کنند.
تاخیر افتادن در قاعدگی یا عادت ماهیانه زودتر از موعد عوارض بسیاری به دنبال دارد، ما به شما چند روش خانگی برای تنظیم هورمون‌های زنانه و پیشگیری از بروز اختلال قاعدگی معرفی می‌کنیم

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *