چگونه کودک را از شیر مادر بگیریم؟

برای از شیر گرفتن کودک به‌تدریج کودک را از شیر بگیرید؛ طول وعده شیردهی را کوتاه کنید و زمان شیردهی را به عقب بیندازید…

چگونه کودکم را از شیر بگیرم؟
شیر پستان مادر بر اساس تقاضا ساخته‌شده است. به‌محض اینکه شیر از سینه‌ها خارج شود، شیر بیشتری برای جایگزینی آن در پستان ساخته خواهد شد؛ اما به‌محض اینکه سینه پر شود، برای کاهش تولید، پیامی به “کارخانه تولید شیر ” فرستاده خواهد شد. با استفاده از این اصل، یعنی تخلیه نکردن به‌موقع شیر از پستان، مادران می‌توانند به‌تدریج تولید شیر خود را کاهش دهند.

چگونه کودک را از شیر مادر بگیریم، عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر،  دعای از شیر گرفتن کودک،  چگونه کودک را از شیر خشک بگیریم

بنابراین با استفاده از موارد زیر می‌توانید به‌طور طبیعی میزان شیر را کاهش دهید:

به‌تدریج کودک را از شیر بگیرید.
طول وعده شیردهی را کوتاه کنید.
زمان شیردهی را به عقب بیندازید.
بااین‌حال، مهم است توجه داشته باشید که از شیر گرفتن نوزاد به‌یک‌باره، می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به ماستیت (ورم و التهاب پستان) قرار دهد.

چگونه کودک را از شیر مادر بگیریم؟

۱. به‌تدریج کودک را از شیر بگیرید
از شیر گرفتن تدریجی کودک، باعث می‌شود سینه‌های شما به‌طور طبیعی سازگار شوند. شیردهی در دفعات کم یا زمان کوتاه‌تر از حد معمول، باعث می‌شود فرآیند سازگاری به‌آرامی و به‌طور طبیعی اتفاق بیفتد. از شیر گرفتن تدریجی نوزاد نه‌تنها از ماستیت جلوگیری می‌کند، بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید کودک شما به‌خوبی با این تغییر مواجه شده است.

پیش از آن که کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید؛ این موضوع باعث می‌شود که برای ترک خوردن شیر مادر مجبور به تحمل سختی‌های غذا خوردن با قاشق و چنگال نشود. برای او سرویس غذاخوری جداگانه‌ای، با طرح‌های کودکانه و رنگ‌های شاد و تند بخرید.

در دورانی که قصد دارید او را از شیر بگیرید، از پدر خانواده بخواهید به او غذا بدهد یا وقت‌هایی که شیر می‌خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد.

به جای لیوان‌های شیشه‌ای هم که برای بچه‌ها خطرناک است، می‌توانید از قمقمه‌های رنگی پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل حواس بچه‌ها را پرت و به دلیل جذابیت‌هایی که دارد، آن‌ها را به خوردن غذا و نوشیدن مایعات تشویق می‌کند.

۲. از شیر گرفتن کودک کمتر از یک سال
اگر کودک شما کمتر از دوازده ماه سن دارد و هنوز در رژیم غذایی‌اش زیاد شیر می‌خورد، بهتر است به‌تدریج کودک را به سمت مصرف جایگزین (شیر کمکی) هدایت کنید و به‌تدریج شیر خود را در رژیم غذایی او کاهش دهید. تمام نشانه‌های کودک را به‌دقت زیر نظر بگیرید، ببینید مصرف جایگزین برای او غیرقابل‌تحمل است یا خیر. حساسیت به شیر در نوزادان می‌تواند نشانه‌ای از عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی باشد.

۳. از شیر گرفتن کودک بزرگ‌تر از یک سال
اگر سن کودک شما بیشتر از یک سال است، ممکن است جایگزین کردن شیر با “چیز دیگر ” برای او بسیار دشوار باشد زیرا تغذیه با شیر مادر بسیار بیشتر از یک روش تغذیه‌ای برای او است. کودکان و نوزادان نوپا، شیر را توأم با امنیت احساسی، خواب، عشق و همچنین غذا می‌دانند. آن‌ها ممکن است با از شیر گرفته شدن مقاومت کنند.

از گرفتن بطری شیر امتناع کنند؛ بنابراین، آن‌ها به تشویق مهربانانه و توجه بیش‌ازحد هنگام از شیر گرفته شدن نیاز دارند. اگر فرآیند از شیر گرفته شدن آن‌ها بسیار سریع اتفاق بیفتد، ممکن است کودک اذیت شده و زمان بیشتری از شب را بیدار بماند.

می‌خواهم فرآیند از شیر گرفتن نوزاد سریع اتفاق بیفتد!
اگر زمان لازم برای فرآیند تدریجی را ندارید، فرآیند می‌تواند کمی سریع‌تر اتفاق بیفتد، اما نمی‌تواند در طول شب انجام شود. حتی اگر عمل فیزیکی تغذیه با شیر مادر را به‌طور ناگهانی متوقف کنید، شیر موجود در سینه‌های شما باید کم شود تا احساس راحتی کنید و از ابتلا به ماستیت جلوگیری شود. هر زمان که در سینه‌های خود احساس ناراحتی کردید، شیر سینه‌هایتان را خالی کنید.

ظرف چند روز شما متوجه خواهید شد که می‌توانید مدت‌زمان بیشتری را بدون خالی کردن شیر از پستان‌هایتان بگذرانید و احساس ناراحتی نداشته باشید؛ به‌عنوان‌مثال بجای هر سه ساعت هر ۷ ساعت این کار را انجام می‌دهید. بعد از یک هفته یا ده روز، شاید روزانه دو بار این کار را انجام دهید و پس از پایان دو هفته، ممکن است دیگر نیازی به انجام این کار نباشد.

همچنین کودک را زمان بیشتری خارج از خانه نگه دارید تا در عادت‌های او تغییر ایجاد شود. کودک را بیشتر به خانه پدر و مادربزرگش یا به پارک ببرید. بچه‌ها در این سنین به راحتی با جایگزین‌ها کنار می‌یند پس سعی کنید روش‌ها و کارهای مناسبی را برایش در نظر بگیرید.

التهاب پستان یا ماستیت
اگر سریعاً نوزاد را از شیر بگیرید، این امر می‌تواند به ماستیت منجر شود. بسیار مهم است که در صورت احساس هرگونه درد، تورم یا قرمزی پستان، سریعاً اقدامات لازم را برای تخلیه آن انجام دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *