چگونه می‌توان بازی های کودکان‌ را به سوی خلاقیت‌پروری سوق‌ داد؟

مربیان و والدین باید بازی کودک‌ را یک تمایل طبیعی و نشانه‌ای از زندگی‌ تصور کنند و آن را نشانه‌ای از طبیعی بودن‌ و بازی نکردن را نشانه‌ای از غیر طبیعی‌ بودن کودک تلقی کنند. بازی وسیله‌ای برای‌ تجربه‌اندوزی و مهارت‌آموزی است. درست است که بازی هدف ندارد، غریزی است، در اوقات غیر فراغت‌ انجام می‌شود و حرکاتی غیر جدی‌ است، اما هم تجربه و هم مهارت‌ می‌آموزد. تجربه‌آموزی در بازی، برای‌ یادگیری کودک آمادگی ایجاد می‌کند. قانون آمادگی یکی از قوانینی است که در یادگیری مطرح شده است. تجربه، باعث پرورش حواس و پرورش حواس‌ موجب باهوش شدن می‌شود و باهوش‌ شدن خود معلول بازی است. زیرا حواس را پرورش می‌دهد و تربیت‌ حواس یکی از راه‌های تربیت هوش و حافظه است. به طور کلی:

کودکان باید در انتخاب بازی آزاد باشند و مربی و والدین برای آنان بازی‌ انتخاب نکنند. در این خصوص، باید به‌ نحوی عمل شود که تمایل کودک به‌ انتخاب بازی حفظ شود.

باید به فضای بازی توجه کرد. مشخصات فضای بازی عبارت است از رغبت، تخیل، تفکر و باید اینها را به گونه‌ای برای کودک فراهم آورد که‌ برای رسیدن به زندگی سرشار (احساس‌ نکردن زمان) مورد مساعدت قرار گیرد.

کودک باید به سوی بازی‌های‌ تخیل‌برانگیز سوق داده شود و در این راه، باید با ظرافت و غیر مستقیم عمل کرد.

شرکت کردن کودکان فکور و متفکر به منزله همبازی، خود به خود زمینه‌ فکری بازی را گسترش می‌دهد و موجب‌ نزدیکی بازی به خلاقیت می‌گردد.

تا جایی که بازی کودک موجب‌ به هم ریختن برنامه‌های زندگی نگردد و لطمه‌ای به بار نیاورد و مزاحمتی برای‌ دیگران ایجاد نشود، نباید با آن مخالفت‌ کرد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *