چه سنی برای ازدواج دختر مناسب است؟/ بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان!

تحقیقات زیادی بر روی اشخاص مختلف برای سن مناسب ازدواج و سن ازدواج دختر صورت گرفته است و تجزیه و تحلیل‌ها و پاسخ‌های زیادی توسط آنها حاصل شده است اما باز هم در قضیه ازدواج و زمان مناسب آن اختلافات و استثنائات زیادی وجود دارد و آمارهای حاصل از این تحقیقات در خیلی از موارد صدق نمی‌کند.

از طرفی باز هم در تحقیقات بسیاری سن ازدواج دختر را به صورت عددی و مثلا بین بازه ۲۴ تا ۲۸ سالگی اعلام می‌کنند ولی خیلی از افراد و کارشناسان دیگر نیز با این آمار‌ها موافق نیستند و معتقدند همه چیز به موقعیت شخصی و خیلی از مسائل دیگر وابسته است اما به صورت جامع‌تر نیز خیلی از آنها می‌گویند اگر ازدواج از اواخر بیست سالگی تا ۳۰ سالگی و پس از طی کردن دوران نوجوانی صورت گیرد احتمال موفقیت و کاهش طلاق در آن بیشتر است چون فرد در این زمان به اکثر بلوغ‌های خود رسیده است و زمان بیشتری در اختیار دارد تا فردی مناسب‌تر برای خود انتخاب کند و به ازدواجی پایدارتر برسد.

چه سنی برای ازدواج دختر مناسب است

اگر شما نیز یکی از خوانندگان این مقاله هستید و دغدغه‌تان این است که نمی‌دانید بهترین زمان برای ازدواج کی است و یا اینکه درباره سن ازدواج دختر و فاکتور‌هایی که تعیین کننده این امر هستند آگاهی لازم را ندارید پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید و مسئله‌هایی که برای سن ازدواج دختر لازم است را یاد بگیرید.

از کجا بدانم آمادگی ازدواج دارم؟

۱- رسیدن به رشد جسمانی و بلوغ جنسی یا گذشتن از این مرحله

بلوغ جنسی و رسیدن به رشد جسمانی جزو اولین شرط‌ها برای سن ازدواج دختر است. اگرچه این شرط به تنهایی برای ازدواج کافی نیست و لی در کنار سایر رشدها لازم است و منظور از این جنبه رشد این است؛ دختری که به رشد جسمانی رسیده است توانایی تولید مثل و برقراری ارتباط جنسی را داشته باشد و و اندام‌های جنسی او برای مسائل زناشویی آماده باشند که اکثر دختران در سن حدود ۱۳ تا ۱۴ سالگی به این بلوغ می‌رسند و در نهایت کل دختران تا سن حدود ۱۷ سال به این بلوغ می‌رسند و به یکی از جنبه‌های سن مناسب ازدواج دختر دست پیدا می‌کنند.

۲- رسیدن به رشد عقلی و عاطفی

از جمله رشد‌های مهمی که پس از رشد جنسی در فرد ظهور می‌کند می‌توان به رشد عقل و عاطفه اشاره کرد چون فرد پس از این دوران یعنی دوره بحران بلوغ جنسی، توانایی‌ها و استعداد خود را بیشتر تشخیص می‌دهد و مسائل محیطی و پیرامون خود را بیشتر درک می‌کند و در نهایت امر با درک بیشتری همسر آینده خود را انتخاب می‌کند.

فرد در این دوران یعنی پس از بلوغ جسمی می‌تواند احساسات منفی و مثبت خود را مهار کند و دیگر مانند یک کودک رفتار نمی‌کند بلکه تجارب مهمی در زمینه‌های ارتباط و تعامل عاطفی یاد می‌گیرد و در یک جمله از نظر عاطفی رشد می‌کند بنابراین با پیدا کردن این دو جنبه از رشد یعنی رشد عاطفی و عقلی پس از رشد جسمانی و جنسی فرد تقریبا بسیاری از شرایط مناسب برای ازدواج را بدست آورده است و این شرایط برای سن ازدواج دختر مناسب هستند.

۳- شناخت بهتر اولویت‌ها و در نظر گرفتن آنها

هر فرد قبل از ازدواج برای خود چندین معیار و اولویت مهم دارد و تلاش می‌کند تا به این معیار‌ها برسد مثلا برای بعضی افراد شغل فرد مهم است یا برای بعضی دیگر اعتقادات از هر چیزی مهم‌تر است و به طور کلی اولویت‌ها از فردی تا فرد دیگر متفاوت است و زمانی که فرد به این نتیجه رسید که چه اولویت‌هایی در زندگی او و برای آیدنه‌اش مهم هستند و توانست آنها را تخیص بدهد پس موقعیت مناسبی برای ازدواج دارد و این شرط نیز خود برای سن ازدواج دختر لازم است وباید دختران از این مسائل آگاهی کافی داشته باشند.

۴- مطابقت شخص مناسب برای ازدواج با اولویت‌های فردی

وقتی که یک فرد اولویت‌های خود را می‌شناسد باید به دنبال شخصی با اولویت‌های مد نظر خودش باشد و حتی الامکان آن شخص باید با مواردی که او در نظر گرفته است مطالبقت داشته باشد پس برای سن ازدواج دختر لازم است که او بنابر شرایط یا فقط به خاطر توصیه اطرافیان عمل نکند و خواسته‌های قلبی و اولویت‌هایی که مشخص کرده بود را برای خود را اعمال کند و برای آنها برنامه‌ریزی کند و در نهایت به یک ازدواج موفق‌تر برسد.

۵- پشت سرگذاشتن بلوغ/آمادگی اجتماعی

یکی دیگر از بلوغ‌هایی که برای سن ازدواج دختر اهمیت دارد آمادگی اجتماعی است که در این مورد نیز فرد باید تعامل خود با دیگران را مورد ارزیابی قرار دهد و ببیند که آیا به این آمادگی رسیده است یا نه؟ چون بعد از ازدواج فرد وارد خانواده جدیدی می‌شود که باید تعامل با آنها را بلد باشد چون در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهد شد و از جمله علایمی که نشان می‌دهند فرد به این آمادگی رسیده است این است که او رابطه‌ها را درک می‌کند و برای اطرافیان خود احترام می‌گذارد و همچنین وظایف و مسئولیت‌هایی را که بر عهده دارد به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

۶- رسیدن به قدرت و آمادگی در رویارویی با مشکلات

آمارهای سرسام آور طلاق در حال حاضر به خوبی این موضوع را ثابت می‌کند که این آمادگی یعنی قدرت رویارویی با مشکلات در خیلی از افراد وجود نداشته است و در زندگی باعث جدایی و مشکلات بزرگتر شده است بنابراین همانطور که قبلا هم ذکر کردیم سن ازدواج دختر صرفا فقط یک عدد نیست بلکه باید دختر در سن ازدواج آمادگی پذیرش و رویارویی با مشکلات را داشته باشد و بتواند آنها را به سمت بهتری تغییر دهد و در مواقع بحران و چالش‌های زندگی بتواند آنها را مدیریت کند و همچنین شخصی انعطاف‌پذیر در برابر این مسائل باشد.

۷- تعیین کردن محدویت‌ها و قید و بند‌ها

یکی دیگر از مواردی که در سن ازدواج دختر مهم است این است که او به جایی رسیده باشد که بداند دقیقا چه کسی را باید به عنوان همسر بپذیرد و در کل از زندگی چه می‌خواهد.

برای دختری که در سن ازدواج است همه چیز باید مشخص باشد و وقت خود را بیهوده صرف نکند و زمانی که می‌بیند شرایط طرف مقابلش با او همخوانی ندارد برای ادامه رابطه خود تلاش نکند.

برای یک دختر در سن ازدواج لازم است که حتما برای خواسته‌هایش برنامه ریزی کرده باشد و وقتی از ازدواج صحبت می‌شود از آن استقبال کند و حتی در مورد آینده، زندگی مشترک و بچه داری حرف بزند با این اوصاف می‌توان گفت که او در سن مناسبی برای ازدواج است.

۸- اهمیت دادن به وضعیت مالی و اقتصادی همسر آینده

شاید خیلی از مردان به نحوی فکر می‌کنند که وقتی دختری درباره مسئله مالی و پول حرف می‌زند پس او شخص پول‌پرستی است و آنها را برای پول و جیبشان می‌خواهد اما باید گفت که در درجه اول این تفکرات ب سبب ساده اندیشی است و اگر دختری مسائل مالی طرف مقابلش برایش اهمیت نداشته باشد ممکن است اصلا به ازدواج فکر نکند ولی بلعکس وقتی در صحبت‌هایش پای پول و مادیات به میان می‌آید (البته در حدی متعارف) یعنی او به دنبال امنیت برای خود و فرزندانی است که قرار است در آینده وارد زندگیشان شود.

پس برای اینکه یکی دیگر از شرایط سن ازدواج دختر را تشخیص دهید باید این مورد را در نظر بگیرید و ببینید که آیا اصلا برای او اهمیت دارد که شما بتوانید هزینه‌های زندگی را متحمل شوید و یا منبع درآمد داشته باشید.

۹- رسیدن به استقلال روانی و عاطفی

خیلی از افراد حتی توانایی کوچک‌ترین انتخاب‌ها و مسئولیت‌ها را در زندگی فردی خود بر عهده ندارند و اگرچه سنشان شاید برای ازدواج مناسب باشد اما چون آنها هنوز به جایی نرسیده‌اند که در زندگی باید انتخاب‌هایی مسئولانه داشته باشند پس باید تصمیم به ازدواج نگیرند اما برای تشخیص سن ازدواج دختر لازم است که این ویژگی در او بوجود آمده باشد یعنی اینکه او از لحاظ روانی و عاطفی مستقل باشد و بتواند دور از خانواده اولیه خود و در کنار یک شخص جدید زندگی موفق و بادوامی را شروع کند و بتواند مسئولیت‌هایی را به دوش بکشد که بهای آنها را نیز بپردازد.

۱۰- دوست داشتن بچه‌های کوچک و حسرت برای داشتن آنها

علاقه خاص به بچه‌ها یکی از شرایطی است که باید در سن ازدواج دختر آن را زیر نظر گرفت البته فراموش نکنید که این یک نشانه قطعی نیست چون خیلی از افراد عاشق بچه‌ها هستند اما حاضر نیستند تن به ازدواج بدهند بنابراین باز هم جزو یکی از نشانه‌های مهم به حساب می‌آید.

پس وقتی می‌بینید دختری با دیدن بچه‌های کوچک ذوق زده می‌شود و یا موقعی که با خانمی بچه‌دار برخورد می‌کنید واکنش او را زیر نظر بگیرید اگر او با تنفر و انزجار به آنها نگاه کرد پس بهتر است از ازدواج با او منصرف شوید ولی اگر از سر ذوق و خوشحالی با آنها برخورد کرد و یا سعی کند با آنها بازی کند و یا باحسرت به آنها نگاه کرد یعنی او نیز حاضر است نقش مادر را زمانی بر عهده بگیرد و تقریبا درسن مناسبی برای ازدواج است.

منبع خبر : برگرفته از takamoleman

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *