چه رابطه هایی باعث حاملگی میشود؟!

چه آمیزش و رابطه ای باعث افزایش احتمال حاملگی می شود؟

در هر شرایطی که اسپرم یا پیشاب مرد، امکان ورود به واژن را داشته باشد احتمال حاملگی وجود دارد. البته این که شما نیز در روز چندم سیکل قاعدگی هستید مهم است زیرا تنها ۶ روز از ماه احتمال بارداری وجود دارد که به آن روزهای تخمک گذاری می گویند. روز تخمک گذاری معمولاً اواسط سیکل قاعدگی و یا ۲ هفته قبل از پریود است.

زماني را كه دوره پريود بعدي شما آغاز مي‌شود در نظر بگيريد، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن كم كنيد. اين چند روز، همان محدوده زماني است كه احتمال تخمك‌گذاری شما در آن بسيار زياد است.

همچنین این را نیز در نظر داشته باشید که اسپرم مردان می تواند ۳ تا ۵ روز نیز در محیط گرم و مرطوب واژن زنده بماند.

پس به یاد داشته باشید هر زمان آلت مردانه با محدوده واژن در تماس قرار گیرد، شانس باردار شدن وجود دارد. اگر چه احتمال آن به اندازه هنگامی نیست که که انزال کامل صورت می‌گیرد، اما به هر حال احتمال باردار شدن وجود دارد.

برخی کارشناسان می‌گویند اگر لباس کاملا آغشته به اسپرم شود و با واژن خانم در تماس قرار گیرد، احتمال بسیار ضعیفی برای باردار شدن وجود دارد. تاکنون بررسی‌های دقیق و خاصی در این باره انجام نشده است. اگر چه این احتمال اندک است، در صورت شک داشتن به تماس با اسپرم، بهتر است از قرص‌های پس از نزدیکی (قرص ضد بارداری اورژانس) استفاده کنید.

ادرار کردن، دوش گرفتن و حمام کردن باعث خروج اسپرم نمی شود. این نظریه مبنی بر اینکه دوش گرفتن با نوشابه می تواند باعث کشته شدن اسپرم ها شود، صحت دارد اما انجام آن به هیچ وجه توصیه نمی شود چون می تواند به آهنگ باروری آسیب برساند. لازم به ذکر است که استفاده از شیاف ها یا اسپری های عطری هم نتیجه بخش نیست و می تواند به همان نسبت مضر باشد.

حاملگی چگونه اتفاق می افتد؟

تخمک‌سازی
هر ماه در داخل تخمدان زن، یک گروه تخمک در کیسه‌های کوچک و پر از مایع به نام فولیکول‌ها شروع به رشد می‌کنند. در نهایت، یکی از تخمک‌ها از فولیکول (تخمک گذاری) در می‌آید. این اتفاق معمولا حدود ۲ هفته قبل از دوره پریود بعدی زن رخ می‌دهد.

افزایش هورمون‌ها
پس از اینکه تخمک فولیکول را ترک می‌کند، فولیکول به چیزی به نام جسم زرد تبدیل می‌شود. جسم زرد هورمونی آزاد می‌کند که به زخیم شدن پوشش رحم زن کمک می‌کند و آن را برای تخمک‌گذاری آماده می‌کند.

تخمک به لوله فالوپ حرکت می‌کند
پس از آزاد شدن تخمک، به داخل لوله فالوپ حرکت می‌کند. حدود ۲۴ ساعت در آنجا باقی می‌ماند، و برای بارور کردن یک تک اسپرم منتظر می‌ماند. به طور متوسط تمام این اتفاقات در حدود ۲ هفته پس از آخرین پریود زن رخ می‌دهد.

اگر تخمک بارور نشود
اگر هیچ اسپرمی برای بارور کردن تخمک نباشد، از طریق رحم حرکت می‌کند و متلاشی می‌شود. سطوح هورمون زن به حالت عادی باز می‌گردد. بدن زن پوشش زخیم رحم را بیرون می‌دهد و پریود شروع می‌شود.

عمل لقاح زن و مرد
اگر یک اسپرم به داخل لوله فالوپ برسد و به درون تخمک پناه ببرد، تخمک را بارور می‌کند. تخمک تغییر می‌کند بنابراین اسپرم دیگری نمی‌تواند داخل آن شود. در هنگام عمل لقاح، ژن‌ و جنس نوزاد تعیین می‌شود. اگر اسپرم کروموزوم Y داشته باشد، کودک پسر خواهد بود. اگر یک کروموزوم X داشته باشد، کودک دختر خواهد بود.

لانه گزینی: حرکت به رحم
تخمک بارور شده در حدود ۳ تا ۴ روز در لوله فالوپ قرار می‌ماند. اما در عرض ۲۴ ساعت پس از باروری، شروع به تقسیم شدن سریع به بسیاری از سلول‌ها می‌کند. با حرکت آرام در طول لوله فالوپ به رحم، تقسیم ادامه می‌یابد. کار بعدی چسبیدن به پوشش رحم است. این کار لانه گزینی یا کاشت نامیده می‌شود. برخی زنان به مدت ۱ تا ۲ روز در طول زمان لانه گزینی متوجه لکه ‌بینی (یا خونریزی اندک) می‌شوند. پوشش رحم ضخیم‌تر می‌شود و گردن رحم با یک درپوش خلط محکم چسبیده می‌شود. این تا زمانی که نوزاد آماده تولد باشد، در جای خود می‌ماند. در عرض ۳ هفته، سلول‌ها به صورت دسته‌ای شروع به رشد می‌کنند و سلول‌های عصبی اولیه نوزاد قبلا شکل گرفته‌اند.

هورمون‌های بارداری
هورمون بارداری که hCG نامیده می‌شود از زمان لانه گزینی در خون زنان دیده می‌شود. این هورمون در آزمایش حاملگی شناسایی شده است. معمولا ۳ تا ۴ هفته از اولین روز از آخرین پریود زن طول می‌کشد تا سطوح hCG به اندازه کافی بالا شوند تا در تست‌ها یافت شوند.

براي زوج هایی كه مي خواهند بچه دار شوند براي حاملگی لازم است در روزهای تخمک گذاری، روزي يكبار رابطه زناشویی داشته باشيد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *