چند هفته بعد از زایمان می توان ورزش را شروع کرد؟/ كاهش وزن بعد از زايمان طبیعی و سزارین

پس از زايمان، تمام خانم‌ها تمايل دارند كه به وزن قبل از حاملگي خود برگردند. بايد بدانيد بلافاصله پس از زايمان، به دنبال تخليه محتويات رحم و خونريزي طبيعي، حدود ۵ تا ۶ كيلوگرم، وزن مادر كاهش مي‌‌يابد. در طول ۶ هفته اول بعد از زايمان نيز،۲ تا ۳ كيلوگرم ديگر از وزن كاهش پيدا مي‌‌كند كه اين كاهش وزن به علت از دست دادن مايعات از طريق ادرار است.

از عواملي كه بر روند كاهش وزن بعد از زايمان تاثير دارند مي‌توان به حاملگي اول،‌ شير دادن به نوزاد و برگشت زود هنگام به فعاليت‌هاي روزمره و هميشگي قبل از بارداري اشاره کرد.

آنچه مهم است اين است که در طي ۶ هفته اول بعد از زايمان نبايد رژيم لاغري يا محدوديت انرژي داشته باشيد، زيرا بدن نيازمند انرژي است تا آنچه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است، باز يابد و نياز كودك تامين شود. تغذيه با شير مادر، به‌طور معجزه‌آسايي باعث كاهش وزن نمي‌‌شود، ولي بهترين کار براي کاهش وزن پس از زايمان، شيردهي همراه با انجام برخي حرکات ورزشي است و ما هيچ رژيم غذايي خاصي را براي لاغر شدن خانم‌هاي تازه زايمان کرده توصيه نمي‌کنيم. 

خانم‌ها مي‌توانند حرکات آيروبيک و ورزش‌هاي مخصوص شکم را از هفته سوم پس از زايمان شروع کنند. به‌عنوان مثال، مي‌توانند يک توپ را روي زانويشان گذاشته و نيم‌خيز شوند و سعي کنند توپ را نگه دارند تا جايي که حداکثر شدت فشار به عضلات شکم وارد شود، البته بهتر است خانم‌ها حرکات ورزشي را از شدت کمتر شروع کرده و سپس آن را بيشتر کنند. 

در مورد خانم‌هايي که قبل از زايمان ورزشکار بوده‌اند، چون عضلات شکم سفت است پس از زايمان نيز سريع‌تر از افراد معمولي به حالت اوليه خود برمي‌گردد، ضمن اينکه بايد بدانيد خود شيردهي سبب افزايش سوخت و ساز بدن شده و چربي‌هاي ذخيره شده در بدن که بيشتر در ناحيه مرکزي بدن جمع شده است را مي‌سوزاند. اين شرايط براي خانم‌هايي که سزارين کرده‌اند نيز صدق مي‌کند و آنها هم مي‌توانند از هفته سوم پس از زايمان با ورزش‌هاي ملايم شروع به کاهش وزن و تناسب اندام کنند.  

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *