چند راهکار عملی برای پیشگیری از خود ارضایی کودکان!

کاوش در اندام جنسی و لذت از تحریک آن به صورت گهگاه رفتاری طبیعی در برخی از کودکان دیده می شود. قریب به یک سوم کودکان وقتی مشغول کاوش درباره ی اندام خویش هستند، پدیده خودارضایی را کشف می کنند و گاهی این عمل را ادامه می دهند، چون احساس خوبی نسبت به آن پیدا می کنند . این کار برای شان احساس جالب و لذت بخشی به همراه دارد، و گاهی هم برای کاهش اضطراب یا به خواب رفتن به این عمل می پردازند.

بسیاری از کودکان دارای حیات جنسی هستند، گاهی آن را آشکار می کنند. از آن بابت که هنوز به زشتی و قبح مسئله آگاه نیستند و زمانی هم در خفا بدان سرگرمند و این هنگامی است که کسی را مانع خود ببینند.

تنبیه کردن و جملات امرانه ای چون " دست نزن" بدترین نحوه برخورد با کودکانی است که با الت تناسلی خود بازی می کنند.

باید توجه داشت کودکان قدرت تمرکز ضعیفی دارند و می توان با اقدام ساده ای، کودک را از این عمل بازداشت:

عوامل بسیاری در ایجاد رفتار کاوش در اندام جنسی دخالت دارند که ما در ذیل اختصارا به شرح ان می پردازیم:

الف- عوامل زیستی : وجود انگل های معدوی و کرمک که سبب خارش در مقعد یا ورم در اطراف دستگاه تناسلی می شود- عدم شستشوهای منظم که حالت خارش را در دستگاه تناسلی ایجاد می کند.

ب- عوامل مکانیکی تحریک: که شامل دستکاری دائم کودک با عضوش- تماس خود به تشک یا به نرده و پله اگر بصورت دائم ایجاد شود- شستشوهای افراطی همراه با دستکاری کودک در حمام یا توالت .

ج- عوامل روانی: شامل منع های غلط و شدید و تهدیدها و پرهیز دادن های مکرر از یک امر سبب توجه بیشتر کودک می شود- حالت تنهایی و انزوا و حالت سربار و زاید بودن موجبات لغزش و انحراف را فراهم می اورد.

د- عوامل اجتماعی: شامل شنیدن داستان های بدآموز- مشاهده عکس های تحریک کننده

راه های جلوگیری از خود ارضایی کودک

– مشغول نگه داشتن دستان کودک با وسایلی مانند اسباب بازی و وسایل نقاشی و …

– تا وقت خواب کودک نرسیده به رختخواب نرود. پس از بیداری فورا از رختخواب بیرون بیاید.

– از پوشیدن لباس تنگ و زبر که مایه تحریک می شود، خودداری بعمل آید.

– محل خواب پسران و دختران باید از هم جدا شود. زیرا از عوامل محرک جنسی، اصطکاک و لمس است.

– تماس فیزیکی خود را با کودکان افزایش دهید. برخی کودکان وقتی در طول روز بیشتر در آغوش گرفته می شوند و مورد نوازش قرار می گیرند کمتر دست به خودارضایی می زنند. سعی کنید مطمئن شوید کودکتان حداقل یک ساعت از زمان اختصاصی برای بودن با شما و دریافت عواطف به شکل تماس جسمی برخوردار می باشد.

– قبل از خواب کودک را وادار کنید که به دستشویی برود. پر بودن مثانه ممکن است باعث تحریک جنسی شود.

– تنبیه کردن و جملات امرانه ای چون " دست نزن" بدترین نحوه برخورد با کودکانی است که با الت تناسلی خود بازی می کنند. باید توجه داشت کودکان قدرت تمرکز ضعیفی دارند و می توان با اقدام ساده ای، کودک را از این عمل بازداشت.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.