چرا قبل از شروع شیردهی مادر نباید مواد دیگري به نوزاد داده شود؟

برخی مادران یا مادر بزرگ ها قبل از شروع تغذیه نوزاد با آغوز، موادي مثل شیرخشت ، ترنجبین، آب قند، کره یا نوشیدنی هاي دیگر به نوزاد می دهند. تغذیه با این مواد خطرناك است چون جانشین تغذیه نوزاد با آغوز بعنوان اولین تغذیه او می شود، احتمال ابتلا کودك را به عفونت هایی نظیر اسهال، سپتی سمی و مننژیت و احتمال بروز حساسیت و اگزما را افزایش می دهد، با مکیدن نوزاد تداخل پیدا می کند، باعث ارضا احساس گرسنگی کودك و تمایل کمتر او به مکیدن پستان مادر خواهد داشت. بعلاوه اگر به نوزاد شیر مصنوعی بوسیله بطري و سرشیشه بدهند، به دلیل متفاوت بودن نحوه مکیدن پستان با بطري به هنگام پستان گرفتن دچار سر در گمی در مکیدن و گرفتن پستان خواهد شد، با کم شدن مدت مکیدن پستان، تولید شیر کمتر شده و دیرتر نیز جریان می یابد. اگر کودکی حتی یکی دو بار با مواد ي غیر از شیر مادر تغذیه شود ، مادر با مشکلات بیشتري نظیر احتقان پستان ها روبرو می شود و احتمال قطع تغذیه با شیر مادر در این کودکان نسبت به شیر خوارانی که بطور انحصاري با شیر مادر تغذیه می شوند ، بیشتر است .

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. مصرف شير گاو تا پايان ۹ ماهگي ممنوع ولي آن مقدار از شير پاستوريزه که در تهيه غذاهايي چون فرني و حريره بادام مصرف مي‌شود اشکالي ندارد. از پايان ۹ ماهگي به بعد در شيرخواراني که از شيرمادر محرومند به عنوان نوشيدني و يا حتي جايگزين شيرخشک مي‌تواند استفاده شود.
    از پايان ۹ ماهگي شيرخشک هيچ مزيتي نسبت به شير پاستوريزه ندارد. گذشته از اين موضوع يکسري غذاها را نبايد تا پايان يک سالگي به کودکمان بدهيم. عسل، سفيده تخم‌مرغ، شکلات، خربزه، کيوي، انواع توت‌ها، نوشابه‌هاي گازدار و آبميوه‌هاي صنعتي، سوسيس و کالباس و پفک و چيپس و حتي شکلات جزو اين موارد ممنوع هستند. در خانواده‌هايي که زمينه آلرژي موادغذايي وجود دارد گروه ديگري از مواد را بايد با دقت و تاخير شروع کنيم. به طور مثال محصولات دريايي مانند ميگو و ماهي را نبايد تا سه سالگي به بچه بدهيم. مرکبات به استثناي ليموشيرين، آجيل و گندم و شيرگاو هم بهتر است تا سه سالگي داده نشود. سفيده تخم‌مرغ هم تا ۱۸ تا ۲۴ ماهگي منع مصرف دارد. بعضي از مادرها مي‌گفتند ما آلرژي تنفسي، گوارشي يا پوستي به موادغذايي خاصي داريم. دکتر به آنها توصيه کرد اين علايم را خوب بشناسند و اگر چنين حساسيتي دارند به فرزند خود آن غذا را ندهند يا با تاخير و دقت شروع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *