پریودیم نامنظمه از کجا بفهمم باردارم؟!

اختلال هورمونی و کمبود پروژسترون دارم و به همین علت پریودم نامنظمه. ۲ روزه که زیر دلم تیر میکشه و پریود هم نشدم. ممکنه باردار باشم؟ از کجا بفهمم باردارم؟ آخرین بار حدود ۳۸ روز پیش پریود شدم.

برای اینکه بفهمید باردار هستید یا نه؟ می توانید تست بیبی چک یا آزمایش خون انجام دهید.

اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن رایج‌ترین علائم شامل حالت تهوع یا استفراغ، احساس خستگی، تکرر ادرار و ورم سینه‌ها و حساسیت آنها به لمس است که تمام این علائم می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

علائم بارداری در هفته دوم
آخرین پریود شما حدود دو هفته پیش شروع شد. بر اساس روش پزشکان و ماماها برای شمارش هفته‌های بارداری، در هفتهٔ به اصطلاح دوم، شما تنها در حال تخمک‌گذاری و احتمالاً در شرف لقاح هستید. آنچه اکنون احساس می‌کنید احتمالاً مرتبط با چرخهٔ معمول قاعدگی‌تان است.

علائم بارداری در هفته سوم
بیشتر زنان در هفتهٔ سوم بارداری هم هنوز تغییری احساس نمی‌کنند، اما برخی از آنها ممکن است اندکی لکه‌بینی لانه‌گزینی را ببینند یا علائم اولیهٔ بارداری مثل خستگی، سینه‌های حساس به لمس، تهوع یا استفراغ، حس بویایی قوی‌تر، بیزاری از برخی غذاها و دفعات ادرار بیشتر را تجربه کنند.

علائم بارداری در هفته چهارم
معمولاً شما چهار هفته پس از اولین روز آخرین دورهٔ پریودتان دوباره پریود می‌شوید اما اگر باردار باشید واضح‌ترین علامت بارداری در این مرحله پریود نشدن است. بسیاری از زنان در چهار هفتگی هنوز حالشان خوب است اما دیگران ممکن است دردناک بودن سینه‌ها، خستگی، تکرر ادرار و تهوع داشته باشند. حدود یک‌ سوم از زنان در هفتهٔ چهارم بارداری تهوع را تجربه می‌کنند.

از کجا بفهمم باردارم؟

شایعترین علائم و نشانه های زودرس حاملگی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

عقب افتادن یا توقف قاعدگی:

اگر در سال های باروری خود هستید و یک هفته یا بیشتر از یک هفته از زمان پریودتان می گذرد، ممکن است باردار باشید. با این حال، اگر چرخه قاعدگی نامنظمی دارید، این علامت می تواند گمراه کننده باشد.

حساسیت به لمس و تورم سینه ها:

سینه ها در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است حساس شده و درد داشته باشند. پس از گذشت چند هفته، ناراحتی ایجاد شده به دلیل تطبیق بدن شما با تغییرات هورمونی، کاهش می یابد.

تهوع با استفراغ یا بدون آن:

بیماری صبحگاهی (تهوع صبحگاهی) که ممکن است در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد، اغلب یک ماه پس از بارداری شروع می شود. با این حال، برخی از زنان احساس تهوع زودرس دارند و بعضی افراد نیز اصلا آن را تجربه نمی کنند. در حالی که علت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست، اما متخصصان معتقدند که هورمون های بارداری احتمالا نقش مهمی در ایجاد این حس ایفا می کنند.

افزایش ادرار:

با شروع بارداری ممکن است نیازتان به دفع ادرار بیشتر از حد معمول شود. مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری افزایش می یابد و باعث می شود که کلیه های شما مجبور باشند حجم بیشتری از خون را فیلتر کنند. بنابراین ایجاد ادرار بیشتر امری طبیعی است.

احساس خستگی:

خستگی نیز در بین علائم اولیه بارداری بیشترین شاکیان را دارد. در طول ماه های اول بارداری، سطح هورمون پروژسترون افزایش می یابد. این تغییر ممکن است موجب خواب آلودگی شود.

سایر نشانه ها و علائم بارداری

سایر نشانه ها و علائم بارداری که ممکن است در سه ماهه اول احساس شوند عبارتند از:

نوسانات خلقی:

سیل هورمون های بدن شما در اوایل بارداری احساسات و عواطف شما را غیر عادی می کند و موجب می شود که زودتر از قبل گریه کنید. نوسانات رفتاری نیز شایع است.

پف کردن:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است موجب احساس پف کردگی شود. این پف کردگی دقیقا چیزی شبیه به نفخ و بادی است که در چند روز اول قاعدگی دارید.

لکه بینی:

گاهی اوقات لکه بینی ملایم یکی از اولین نشانه های بارداری است. حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از این که تخمک لقاح پیدا می کند، برای لانه گزینی وارد رحم شده و فرایند چسبیدن آن به دیواره رحم ممکن است خونریزی خفیفی به نام خونریزی لانه گزینی را ایجاد کند. خونریزی احتمالی در طول دوره ی قاعدگی اتفاق می افتد. با این حال، همه زنان این علامت را ندارند.

گرفتگی رحم:

بعضی از زنان گرفتگی خفیف رحم را در طول ماه های اولیه بارداری تجربه می کنند.

یبوست:

تغییرات هورمونی باعث می شود که دستگاه گوارش شما کم کار شده و این اتفاق منجر به یبوست می شود.
هوس های غذایی: هنگامی که باردار هستید، ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به بوهای خاصی احساس کنید و ممکن است سلیقه شما تغییر کند. مانند سایر نشانه های بارداری، این ویارهای غذایی را می توان به تغییرات هورمونی نسبت داد.

گرفتگی بینی:

افزایش سطح هورمون و تولید خون می تواند غشاهای مخاطی در بینی شما را به راحتی خشک کند و خونریزی به وجود آورد. این اتفاق ممکن است سبب شود که آبریزش بینی نیز داشته باشید.

متأسفانه بسیاری از این نشانه ها و علائم بارداری منحصر به فرد نیستند. یعنی برخی از آن ها می توانند نشان دهند یک بیمار بوده یا شروع کننده دوره خونریزی باشند. به همین ترتیب، ممکن است بدون این که بسیاری از این علائم را تجربه کنید، باردار باشید.

با این حال، اگر خونریزی قاعدگی تان بیش از یک هفته است که عقب افتاده و چند مورد از علائم بالا را دارید، توصیه می کنیم که تست های خانگی حاملگی مانند بی بی چک را امتحان کرده و در صورت مثبت بودن تست حاملگی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. هر چه زودتر بارداری شما تأیید شود، زودتر می توانید مراقبت های دوران بارداری را آغاز کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *