پروتئین زرده تخم مرغ بیشتر است یا سفیده آن؟!

پروتئین سفیده بیشتر است از زرده تخم مرغ. برخی تنها سفیده ی تخم مرغ را استفاده می کنند و زرده ی آن را دور می اندازند ، دلایل زیادی هم برای این کار دارند؛ می گویند تمام پروتئین های موجود در تخم مرغ فقط در سفیده وجود دارد در صورتی که طبق تحقیقات انجام شده از حدود ۶ درصد پروتئین موجود در تخم مرغ حدود ۴ درصد در سفیده و ۲ در صد باقی مانده در زرده وجود دارد ، پس تنها با خوردن یک تخم مرغ کامل از تمام پروتئین موجود درآن بهره مند می شویم .

طبع زرده تخم مرغ در طب سنتی گرم شناخته شده و سفیده ی آن طبعی سرد دارد و همین امر باعث متعادل بودن طبع تخم مرغ کامل می شود .

پروتئین زرده بیشتر است یا سفیده، زرده تخمه مرغ بدنسازی

با تحقیقات انجام شده حدود ۹۰ درصد سفیده ی تخم مرغ آب است ، همین امر سبب می شود تا افراد برای خوردن زرده ی تخم مرغ هیچ رقبتی نداشته باشند در صورتی که در عوض این مقدار آب موجود در سفیده تمام ویتامین های لازم برای بدن افراد در زرده ی تخم مرغ گنجانده شده است .

برای ورزشکاران این امر خیلی مهم تلقی می شود که از سفیده ی تخم مرغ استفاده کنند تا میزان آبی که هنگام تعریق در ورزش از دست داده اند جبران شود و جز رژیم غذایی ثابت ورزشکاران به حساب می آید ، چون مواد موجود در سفیده ی تخم مرغ سبب ساخت عضله نیز می شود .

گاهی زرده ی تخم مرغ را کنار می گذاریم زیرا فکر می کنیم که زرده دارای کلسترول بالایی است و در ما خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد اما بدانید که کلسترول موجود در زرده تخم مرغ جز کلسترول های مفید برای بدن محسوب می شود .

نباید از زرده ی تخم مرغ هم غافل شد زیرا زرده ی تخم مرغ طبع گرم دارد اما سفیده ی تخم مرغ طبع سرد، پس تخم مرغ به صورت کامل طبع معتدل دارد و دلیل ضرورت استفاده از تخم مرغ به صورت کامل همین امر می باشد .

میزان کالری موجود در تخم مرغ کامل حدود ۷۰ گرم است که ۱۶ درصد آن در سفیده ی تخم مرغ وجود دارد .
اما بهتر است به این نکته توجه کنید که از ۵ گرم چربی موجود در تخم مرغ کامل حدود ۰ گرم چربی در سفیده ی تخم مرغ وجود دارد و همچنین ، از ۲۱۱ میلی گرم کلسترول ۰ میلی گرم کلسترول در سفیده ی تخم مرغ وجود دارد .

کمتر پیدا می شود کسی در اطراف ما که به تخم مرغ حساسیت داشته باشد ولی گاهی شنیده ایم که برخی از خوردن تخم مرغ اجتناب می کنند زیرا علائمی اعم از کییر ، تورم و یا آبریزش بینی در آن ها ظاهر می شود ، که مانع استفاده ی آن ها از تخم مرغ می شود .
به طور کلی کسانی که با استفاده از تخم مرغ در بدنشان مشکلی پیش نمی آید باید تخم مرغ را به صورت کامل استفاده کنند تا از تمام مواد مقوی موجود در آن بهره ببرند .

دانستنیهایی مهم درباره تخم مرغ

۱- تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری برای بدن است. پروتئین آن از سایر منابع پروتئینی مانند

  لبنیات، گوشت و حبوبات غنی تر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و دارای تمام اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی انسان می باشد.

۲- تخم مرغ در گروه گوشت و ماکیان قرار دارد و میتوان آن را به طور متناوب به جای گوشت قرمز، ماهی و مرغ استفاده نمود.

۳- یک عدد تخم مرغ ۷۲ کیلو کالری انرژی دارد.

۴- ۱۲/۵ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل میدهد که (آلبومین) نام دارد.

۵- در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در مواد غذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد معین (۱۰۰ )قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده میشود. .

۶- تخم مرغ منبع بسیار خوبی از ید و فسفر نیز می باشد که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم میباشد.

۷- سایر املاح تخم مرغ کلسیم، آهن و سلنیوم میباشد که باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر شده و عفونت را از بین می برد.

۸- کلسیم: برای عملکرد بهتر سیستم عصبی، رشد بهتر افراد، استخوانها و استحکام آنها لازم است.

۹- آهن: یکی از اجزاء اصلی و حیاتی گلبول های قرمز خون است.

۱۰- سلنیوم: یکی از آنتی اکسیدان های مهم میباشد و رادیکالهای آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی ها را در بدن از بین می برد. .

۱۱- از کلسترول موجود در تخم مرغ نهراسید و روزانه یک عدد تخم مرغ آبپز مصرف نمائید زیرا قسمت اعظم چربیهای موجود در زردۀ تخم مرغ از نوع غیر اشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول خون ندارند حتی در افرادی که کلسترول خونشان بالاست نبایستی مصرف تخم مرغ را قطع کرد این افراد می توانند تعداد ۳-۲ عدد تخم مرغ در هفته مصرف نمایند.

۱۲- به هنگام مصرف تخم مرغ از روغن زیاد پرهیز نمائید، مصرف زیاد روغن جهت سلامتی انسان زیان دارد نه خود تخم مرغ.

۱۳- جهت حفظ کیفیت ، به محض خرید می بایست تخم مرغ ها را به یخچال (دمای۴-۳ درجه سانتیگراد) منتقل کرد چرا که تخم مرغ ها نیز مانند سایر مواد غذایی فساد پذیر بوده و دارای تاریخ مصرف می باشند که نگهداری در فضای باز به امرفساد تخم مرغ سرعت می بخشد.

۱۴- نگهداری تخم مرغ ها باید در طبقات یخچال و در بسته های مخصوص خود صورت گیرد چرا که نگهداری در درب یخچال بدلیل نوسانات دمایی زیاد باعث فساد زودتر آن می شود. . art4

۱۵- تخم مرغ های تازه را میتوان در بسته بندی های مخصوص خودشان و در دمای یخچال، ۴ تا ۵ هفته پس از تولید نگهداری کرد.

۱۶- جهت نگهداری تخم مرغ در بسته های مخصوصشان، قسمت پهن تخم مرغ باید رو به بالا باشد.

۱۷- تخم مرغ پخته را میتوان به مدت یک هفته الی ۱۰ روز در یخچال نگهداری نمود.

۱۸- سرانه مصرف تخم مرغ در ایران بسیار پائین است و هر نفر در سال ۱۴۴ عدد مصرف می نماید در حالیکه توصیه سازمان بهداشت جهانی برای سلامتی سرانۀ مصرف ۱۸۰ عدد می باشد این در حالیست که سرانه مصرف تخم مرغ در کشورهای اروپایی ۳۸۰ عدد و در کشور آمریکا ۴۶۰ عدد است.

۱۹- رنگ پوستۀ تخم مرغ به نژاد مرغ های تخمگذار مربوط بوده لذا اثری در ارزش غذایی، کیفیت و طعم و نوع پخت ندارد.

۲۰- رنگ زردۀ تخم مرغ به جیرۀ غذایی مرغ های تخمگذار بستگی دارد.

۲۱- گاهی اوقات لکه های خونی کوچک در زردۀ تخم مرغ دیده می شود، این لکه ها حتماً دلیل بر نطفه دار بودن تخم مرغ نیست، بلکه به علت پارگی عروق خونی بر روی زرده در طی شکل گیری تخم مرغ نیز به وجود می آید و می توان با برداشتن لکه خونی از تخم مرغ استفاده کرد.

۲۲- خطر مسمومیت غذایی تخم مرغ های خام و ناپخته بالاست و بهتر است که غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند مصرف نشوند.                                                                                                               

منبع خبر : برگرفته از telavang

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.