واکسن mmr چیست؟/ عوارض واکسن یک سالگی

عباس مومن زاده فوق تخصص عفونی اطفال؛ در خصوص واکسن‌های بدو تولد گفت: در برنامه واکسیناسیون کشوری به نوزادان تازه متولد شده واکسن‌های ب ث‌ژ، هپاتیت B و فلج اطفال خوراکی تزریق می‌شود، همچنین کودکان در سن ۲ ماهگی واکسن‌های (پنج‌گانه واکسن سه گانه (کزار+دیفتری+سیاه‌سرفه) و هپاتیتB +هموفیلوس‌آنفلونزا b) و فلج خوراکی را دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: واکسن چهار ماهگی شامل پنج‌گانه، فلج خوراکی و تزریقی است و در سن شش ماهگی واکسن‌های پنج‌گانه و فلج خوراکی به کودکان تزریق می‌شود که کودکان در سن ۱۲ ماهگی واکسن MMR (سرخک+سرخجه+اوریون) را دریافت می‌کنند. بزرگ‌شدن غدد بناگوشی و لنفاوی، تب، سرما‌خوردگی و بثورات پوستی از عوارض طبیعی واکسن MMR محسوب می‌شود که این علایم ممکن است حتی تا ۱۵ روز نیز ادامه داشته باشد. 

این فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه به کودکان در سن هیجده ماهگی واکسن سه‌گانه، قطره فلج خوراکی و MMR داده می‌شود، عنوان کرد: واکسن‌های سه‌گانه و فلج خوراکی از واکسن‌های کودکان در پایان شش سالگی (شش سال، ۱۱ ماه و ۲۹ روز) به شمار می‌آید.

مومن زاده یادآور شد: دختران در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی نیز می‌توانند واکسن HPV را به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده دریافت کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.