واکسن بدو تولد

ب ث ژ واکسن بدو تولد | واکسن بدو تولد چه عوارضی دارد؟

واكسن ب.ث.ژ فرآورده‌ای است كه برای پیشگیری از بیماری سل به كار می‌رود. این واكسن حاوی گونه‌ای از باسیل ضعیف‌شده سل گاوی است. در برنامه كشوری واكسیناسیون، این واكسن برای تمامی نوزادان در بدو تولد و به صورت داخل جلدی (با استفاده از سرنگ‌های انسولین) در محل بازوی نوزادان تزریق می‌شود. به دنبال تزریق این واكسن در بدن،‌دستگاه ایمنی به كار می‌افتد و میكروب ضعیف شده را شناسایی و علیه آن تولید پادتن می‌كند تا در صورت ورود میكروب سل انسانی، مقاومت ایجاد شده باشد.

واکسن بدو تولد چه عوارضی دارد؟

پس از تزریق در محل مذكور، در تعدادی از افراد ظرف ۲ تا ۳ هفته بعد ازتزریق، واكنش‌های دستگاه ایمنی از جمله قرمزی، تورم و حتی زخم و خروج چرك از محل تزریق بروز می‌كند. همچنین ممكن است تورم غدد لنفاوی زیربغل نیز به‌وجود بیاید. در صورت بروز هرگونه عارضه باید به پزشك معالج و نزدیك‌ترین مركز بهداشتی درمانی در مجاورت محل سكونت خود مراجعه كنید.

مطلب پیشنهادی: ۶ راه ساده برای مراقبت و کاهش درد کودکان پس از واکسن زدن (واکسیناسیون)

اگر جای واکسن ب ث ژ نماند

اگر تزریق واكسن ب.ث.ژ، در ناحیه مورد نظر (یعنی بازوی نوزاد) انجام شد اما واكنشی دیده نشد یا اثر زخم (اسكار) در محل تزریق بجا نماند،‌نیاز به تزریق مجدد این واكسن نیست.
در صورت عدم تزریق این واكسن در بیمارستان محل تولد نوزادتان یا هرگونه تأخیر در تزریق، پیشنهاد می‌كنیم برای تزریق این واكسن،‌به نزدیك‌ترین مركز بهداشتی ـ درمانی محل زندگی خودتان مراجعه كنید.

ب ث ژ، واکسنی که جاش رو بازو میمونه

عوارض ناشی ار تزریق واکسن ب ث ژ به دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم میشود.  که در دسته عوارض عفونی تورم غده لنفاوی زیربغل و ناحیه گردن بسیار شایع است. براساس مشاهدات غالبا ۹۰% از تزریق کنندگان واکسن ب ث ژ دچار تورم غده لنفاوی می شوند و در ۱۰ درصد باقی موارد بسته به چای تزریق واکسن متفاوت است. در صورتی که غدد لنفاوی پس از تزریق واکسن ب ث ژ چرکی شود باید چرک آن تخلیه شود اما در ۷۰ درصد از مبتلا شدگان به تورم غدد لنفاوی بر اثر تزریق واکسن ب ث ژ حتی بعد از چرکی شدن بصورت خود بخود بهبود می باند.

اگر تورم غده لنفاوی به اندازه ایی غیر معمول بزرگ شود ممکن است نیاز به عمل جراحی پیدا کند تا برداشته شود. این در صورتی است که رنگ سرخ شدگی محل تزریق به سیاهی گرویده میشود و به یک تاول چرکی بدل می شود.

اشتراک‌گذاری
41 نظر
  1. واكسن ب ث ژ :

    اين واكسن عليه بيماري سل و از باكتري زنده و ضعيف شده سل ساخته شده است . امروزه فقط در بدو تولد اين واكسن تزريق مي شود و محل تزريق ناحيه دلتوئيد بازو به صورت داخل جلدي است . تزريق واكسن بعد از شش سالگي توصيه نمي شود . اگر بعد از تزريق اين واكسن جاي تزريق ( اسكار ناشي از تزريق ) ديده نشود نياز به تزريق مجدد نيست . از عوارض نسبتاً شايع آن تورم غدد لنفاوي زير بغل مي باشد كه اين تورم معمولاً خود به خود بهبود مي يابد اما بهبود ممكن است تا چند ماه طول بكشد .

  2. واکسيناسيون کزاز زنان باردار

    به دليل بالا بودن ميزان بيمارى کزاز نافى در نوزادان، توصيه مى شود مادران باردار حتما در دوران باردارى عليه کزاز واکسينه شوند. اولين نوبت واکسيناسيون مى تواند در هر يک از ماه هاى حاملگى باشد، يعنى حتى در اولين مراجعه و هنگام تشکيل پرونده. دومين تزريق بايد به فاصله يک ماه از تزريق اول انجام گيرد. نوبت سوم شش ماه بعد از دريافتن دومين نوبت و نوبت چهارم يک سال بعد از دريافت سومين نوبت تزريق مى شود. و بعد از تزريق چهارم واکسيناسيون هر ده سال تکرار مى شود. در مواردى که واکسيناسيون کزاز به تعويق افتد. واکسيناسيون زمانى براى جلوگيرى از کزاز نوزاد مؤثر خواهد بود، که دومين تزريق حد اقل ۱۵ روز مانده به موعد زايمان باشد. تمام زنان بين سنين ۱۵ تا ۴۵ سال بايد عليه بيمارى کزاز واکسينه شوند.

    در بسيارى از نقاط دنيا مادران با وضعيت غير بهداشتى زايمان مى کنند اين مسأله مادر و کودک را در معرض خطر کزاز قرار مى دهد و از صد کودک به دنيا آمده، يک کودک جان خود را بر اثر بيمارى کزاز از دست خواهد داد.

    ميکرب کزاز در زخم ها و بريدگى هاى آلوده، رشد مى کند. بطور مثال اگر بند ناف با چاقوى الوده بريده شود و يا از نخ و پارچه کثيف جهت بستن بند ناف استفاده شود؛ کودک به بيمارى کزاز مبتلا خواهد شد. هر شيئى که براى بريدن بند ناف استفاده مى شود، اولا بايد تميز باشد ثانياً ضد عفونى بوده يا به هر وسيله ممکن حتى شعله آتش ضدعفونى گرديده و بعد سرد شود.

    اگر ميکرب کزاز وارد بدن مادر شود، در حالى که او عليه بيمارى کزاز واکسينه نشده باشد، مادر در معرض خطر مرگ قرار مى گيرد. مادران مى توانند خودشان و نوزادشان را عليه بيمارى کزاز محافظت کنند، بشرطى که قبلا يا در خلال باردارى واکسينه شوند. تمام زنان در سنين باردارى بايد عليه بيمارى کزاز واکسينه شوند. هر زنى که باردار مى شود بايد اطمينان حاصل نمايد که واکسيناسيون خود را عليه بيمارى کزاز انجام داده است.

    1. توصیه میکنم اکیدا واکسن نزنید و از متخصصین طب اسلامی و سنتی مشورت بگیرید همچنین از مقالاتی که در مورد مشکلات واکسن ها همچون ایجاد بیماری های مختلف نظیر عقب ماندگی ذهنی و جسمی و اوتیسم و فلج و .. که با واکسن زدن ایجاد میشود تحقیق کنید

      مثلا درمورد واکسن کزاز که گفته شده زن ها قبل از بارداری باید بزنند اکثر کسانی که واکسن زدند بعد از واکسن زدن متوجه شدن به نازایی مبتلا شده اند با این که قبل از ازدواج آزمایش گرفتند و نازا نبودند که علت ان این است که واکسن کزاز عامل اصلی نازایی است

  3. واكسن‌BCGبراي‌ايمن‌سازي‌ فعال‌ بر عليه‌ سل‌ در كودكاني‌مصرف‌ مي‌شود كه‌ آزمون‌ توبركولين‌ آنهامنفي‌ مي‌باشد. بجز نوزادان‌، در مورد كليه‌افراد قبل‌ از واكسيناسيون‌ بايد آزمون‌پوستي‌ براي‌ حساسيت‌ توبركولين‌ راانجام‌ داد.
    از واكسن‌BCGدر درمان‌ كارسينوماي‌موضعي‌ مثانه‌ و همچنين‌ به‌ عنوان‌ عامل‌كمكي‌ براي‌ تشديد توليد پادتن‌ نيز استفاده‌مي‌شود.
    مكانيسم‌ اثر:
    واكسن‌BCG فرآورده‌ زنده‌ وضعيف‌ شده‌ از كشت‌ باسيل‌Calmette &Guerin سوش‌Mycobacterium bovisاست‌ كه‌ با ايمن‌سازي‌ فعال‌، احتمال‌ بروزعوارض‌ شديد سل‌ اوليه‌ را در كودكان‌كاهش‌ مي‌دهد.
    موارد منع‌ مصرف‌:
    اين‌ واكسن‌ در افرادداراي‌ آزمون‌ مثبت‌ توبركولين‌، بيماران‌مبتلا به‌ نقص‌ ايمني‌ و بيماران‌ تحت‌درمان‌ با استروئيدها نبايد مصرف‌شود.
    هشدارها:
    ۱ ـ اين‌ واكسن‌ به‌ صورت‌ داخل‌وريدي‌، زيرجلدي‌ يا داخل‌ جلدي‌ نبايدتزريق‌ شود. در عضله‌ دلتوئيد و از راه‌پوستي‌ استفاده‌ شود.
    ۲ ـ در مورد تماس‌ كودكان‌ واكسينه‌ شده‌ باافراد مبتلا به‌ سل‌ فعال‌ احتياط لازم‌ بعمل‌آيد.
    عوارض‌ جانبي‌:
    لنفادنوپاتي‌، زخم‌ در محل‌مايه‌ كوبي‌، واكنشهاي‌ لوپوئيد از جمله‌عوارض‌ جانبي‌ واكسن‌BCGمي‌باشند.
    تداخل‌هاي‌ دارويي‌:
    داروهاي‌ ضدميكربي‌ وداروهاي‌ كاهنده‌ سيستم‌ ايمني‌ ممكن‌ است‌در ايجاد پاسخ‌ مناسب‌ ايمني‌ مداخله‌كنند.
    نكات‌ قابل‌ توصيه‌:
    ۱ ـ از آنجائيكه‌ اين‌واكسن‌ حاوي‌ باكتري‌ زنده‌ مي‌باشد،رعايت‌ اصول‌ آسپتيك‌ ضروري‌ است‌.
    ۲ ـ قبل‌ از تجويز، احتمال‌ واكنشهاي‌آلرژيك‌ بررسي‌ شود.
    ۳ ـ شدت‌ و مدت‌ واكنش‌ موضعي‌ به‌ عمق‌تزريق‌ و تفاوتهاي‌ فردي‌ بستگي‌ دارد.اولين‌ واكنش‌ پوستي‌ معمولا بين‌ ۱۰-۱۴روز بصورت‌ پاپول‌هاي‌ قرمز كوچك‌ درمحل‌ تزريق‌ ظاهر مي‌گردد. پاپول‌ها بعد از۴-۶ هفته‌ به‌ بيشترين‌ قطر خود (در حدود۳ ميلي‌متر) مي‌رسند و بعد از آن‌، پاپول‌هاپوسته‌ پوسته‌ و كوچك‌ مي‌شوند. ۶ ماه‌ بعدهيچ‌ اثر قابل‌ رويتي‌ از واكسيناسيون‌وجود نخواهد داشت‌.
    ۴ ـ واكسيناسيون‌ فقط در مورد افراد باآزمون‌ منفي‌ توبركولين‌ توصيه‌ مي‌شود.در غير اين‌ صورت‌ واكسيناسيون‌ افراد باحساسيت‌ بالا به‌ آنتي‌ژن‌هاي‌مايكوباكتريومي‌ مي‌تواند منجر به‌ بروزواكنشهاي‌ حساسيتي‌ مثل‌ تب‌، بي‌اشتهائي‌، درد عضلاني‌ و درد عصبي‌ شودكه‌ تا چند روز ادامه‌ مي‌يابد.
    ۵ ـ گهگاهي‌ در كودكان‌ لنفادنوپاتي‌ غده‌لنفاوي‌ اطراف‌ موضع‌ تزريق‌ مشاهده‌مي‌شود كه‌ خودبخود برطرف‌ مي‌شود.
    ۶ ـ واكسن‌ بايد در دماي‌ ۲-۸ درجه‌سانتيگراد و دور از نور نگهداري‌ شود. بعداز انقضاي‌ تاريخ‌ مصرف‌، واكسن‌ را نبايدمصرف‌ كرد. فرآورده‌ رقيق‌ شده‌ را بايد دريخچال‌ نگهداري‌ و طي‌ ۲ ساعت‌ مصرف‌كرد.
    مقدار مصرف‌:
    مقدار ۱ ميلي‌ليتر آب‌استريل‌براي‌ تزريق‌ به‌ يك‌ آمپول‌ واكسن‌ اضافه‌ و۰/۲-۰/۳ ميلي‌ليتر واكسن‌ از راه‌ پوستي‌تزريق‌ شود. هيچ‌ پوششي‌ بر روي‌ محل‌تزريق‌ لازم‌ نيست‌ ولي‌ بايد توصيه‌ كرد كه‌محل‌ تزريق‌ تا ۲۴ ساعت‌ بعد خشك‌نگه‌داشته‌ شود. واكسيناسيون‌ براي‌افرادي‌ كه‌ بعد از ۲-۳ ماه‌ آزمون‌توبركولين‌ آنها هنوز منفي‌ است‌ بايدتكرارشود. در نوزادان‌ با سن‌ كمتر از ۱ ماه‌مقدار واكسن‌ بايد به‌ نصف‌ تقليل‌ يابد(رقيق‌ نمودن‌ يك‌ آمپول‌ در ۲ ميلي‌ليترآب‌استريل‌.)

  4. چند هفته بعد از زدن واکسن بدو تولد یا واکسن ب ث ژ که در بیمارستان تزریق میشه یک دمل چرکی روی بازو می زنه بیرون که خود به خود خوب میشه و از عوارض واکسن هست . مامانا نگران نباشند.

  5. ۱- اولین واكسن های نوزاد ، شامل واكسن هپاتیت ب و واكسن BCG (سل) بعد از تولد تزریق می شود ، قطره فلج اطفال هنگام ترخیص نوزاد بصورت خوراكی داده می شود .

    ۲- واكسن های بدو تولد ، سبب تب ، بی حالی یا بیقراری نمی شود و ارتباط دادن علائم فوق به واكسیناسیون اشتباه است،و در این گونه موارد بایستی هرچه سریعتر به پزشك مراجعه شود .
    ۳- بعدها ، در محل تلقیح واكسن BCG (قسمت خارجی بازو ) ، ممكن است ، ابتدا قرمزی ، برآمدگی و تاول ایجاد شود . و سپس این برجستگی كنده شود و زیر آن زخم حفره مانندی ایجاد شود . تمامی این مسائل طبیعی است .

    ۴- ممكن است چندماه بعد از تولد، تورم غددلنفاوی زیر بغل یا بالای ترقوه و حتی گردن به علت تلقیح واكسن BCG ایجاد شود . بعضاً این تورم ، سبب ایجاد توده های كیست مانند حاوی مایع چركی می شود كه خودبخود یا با اقدامات پزشك تخلیه می شود . اغلب موارد توده های فوق بدون خطر بوده ولی مراجعه به پزشك متخصص اطفال توصیه می شود .

  6. اگر تزریق واكسن ب.ث.ژ، در ناحیه مورد نظر (یعنی بازوی نوزاد) انجام شد اما واكنشی دیده نشد یا اثر زخم (اسكار) در محل تزریق بجا نماند،‌نیاز به تزریق مجدد این واكسن نیست.
    در صورت عدم تزریق این واكسن در بیمارستان محل تولد نوزادتان یا هرگونه تأخیر در تزریق، پیشنهاد می‌كنیم برای تزریق این واكسن،‌به نزدیك‌ترین مركز بهداشتی ـ درمانی محل زندگی خودتان مراجعه كنید.

  7. واکسن هاي بدو تولد ، سبب تب ، بي حالي يا بيقراري نمي شود . و ارتباط دادن علائم فوق به واکسيناسيون اشتباه است،و در اين گونه موارد بايستي هرچه سريعتر به پزشک مراجعه شود .
    ۳- بعدها ، در محل تلقيح واکسن BCG (قسمت خارجي بازو ) ، ممکن است ، ابتدا قرمزي ، برآمدگي و تاول ايجاد شود . و سپس اين برجستگي کنده شود و زير آن زخم حفره مانندي ايجاد شود . تمامي اين مسائل طبيعي است .

  8. ببخشید دخترم ۱سالشه جای واکسنش نمونده خیلی نگرانم چیکار کنم

  9. مگه به شما بیمارستان کارت واکسن نداده. اونجا مشخص شده که واکسن زده شده یا نه؟ جای زخم واکسن ب ث ژ که معمولا بعد از ۲ هفته ظاهر می شود برای همه ایجاد نمی شود.

  10. سلام به پسر من واکسن ب ث ژ نزدن الان دو ماهه است ایا باید تست بده

  11. باید سریعا به مرکز بهداشت نزدیک خودتون ببرید و از اونها بپرسید.

  12. سلام من پسرم نزدیک به سه ماهش هستش ولی جای واکسنش مثله یه خال گوشتی بزرگ شده که الان هم زخم و ازش خون میاد و خیلی هم درد داره میشه راهنماییم کنید که باید چیکتر کنم.سپاسگزارم

  13. سلام .من بچم اشتباهی در بیستو چهار ساعت اول تولد دو بار واکسن شده ایا خطری برای نوزاد داره ?لطفا راهنمایم کنید ممنون

    1. دوست عزیز واکسن بدو تولد "ب ث ژ" و "هپاتیت ب" و ویتامین "کا"  و قطره فلج اطفال است. واکسن ب ث ژ یکبار برای تمام عمر کافی است و احتمال بسیار کمی وجود دارد که ۲ بار تزریق شده باشد اما تب شدید و بثورات پوستی اگر داشت به بیمارستان تخصصی کودکان (نه مطب) یا همان بیمارستانی که متولد شده است سریعا مراجعه کنید. حداقل فاصله زمانی برای هپاتیت ب ۱ ماه است اما اگر ۲ بار تزریق شود معمولاً مشکلی پیش نمی آید. و ویتامین کا اگر ۲ بار تزریق شود چون ضد انعقاد خون است بسیار خطرناک است اما بسیار بعید است که این اتفاق افتاده باشد. اگر شک دارید به همان بیمارستان مراجعه فرمایید.

  14. سلام. دختر من دو ماهشه و در محل تزریق واکسن ب ث ژ برآمدگی ایجاد شده بود که چرک کرد و چرکش خودبخود تخلیه شد. من شنیدم که چرک حاوی باکتری سل گاوی هست میخواستم بدونم که باکتری برای خود بچه یا اطرافیان خطر داره و باعث ایجاد بیماری سل میشه؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد.

    2. یعنی نیاز به تست ایمنی سل نیست که اگه بدن مقاوم نباشه مجددا واکسیناسیون تزریق شود؟

      1. به قسمت واکسیناسیون مرکز بهداشت مراجعه کنید اقدامات لازم انجام میشود.

  15. باسلام
    دخترم ۷ماهش هست تو بیمارستان واکسن BCG تزریق شد ولی اصلن جای اسکار مشخص نشد و هیچ گونه چرکی هم دیده نشد باید چیکار کنم؟

    1. سلام باید به مرکز بهداشت نزدیک منزل مراجعه کرده تا در صورت لزوم واکسن را تزریق کنند.

  16. سلام. من پسرم ۵۰ روزش هست جای واکسن رو بازوش برآمدگی قرمز و کمی ا بالاش چرک کرده, میترسم عفونت کرده باشه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام نگران نباشید بعد از چند روز خود به خود خوب میشود اگر بهبود پیدا نکرد به قسمت واکسیناسیون مرکز بهداشت مراجعه نمایید.

  17. با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدتون. سال ۹۲ در یکی از بیمارستانهای اموزشی سزارین شدم و به خاطر مشکل تنفسی، نوزادم بستری شد.بعد از پنج روز مرخص شد.دیدم که واکسن پولیو خوراکی موقع ترخیص بهش دادن ولی واکسن سل ندیدم بزنن.تو کارتش هم چیزی ثبت نشده بود.جای تزریقش هم نمونده.یک بار تست ppd به پیشنهاد مرکز بهداشت انجام داد که منفی بود.یعنی قرمزی یا تورم بیش از حد نداشت.دیگه واکسن نزدیم بهش.حالا که سه سال و نیمه است،ایا میشه واکسن بزنه؟ خیلی نگرانشم.من به نوعی اعتماد به کار اون مرکز که بچم بستری بود ندارم.چون کم کاری دیدم ازشون و خطا تو هر سیستمی پیش میاد بخصوص اونجا که خیییلی کمبود نیرو داشتن!!ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام ممنون. میتوانید به قسمت واکسیناسیون مرکز بهداشت نزدیک منزل مراجعه نمایید تا در صورت لزوم اقدامات لازم برای کودک شما انجام بگیرد.

  18. سلام
    دختر من زمان تولد چون حالش خیلی بد بود سریع بردن ان آی سی یو . دو هفته بستری بود . الان یک ماه و نیمشه و هیچ اثری از واکسن روی بازوش نیست . فکر میکنم ک واکسنشو نزدن .اگر ببرم واکسن بزنن اگر دو بار تزریق بشه مشکلی پیش میاد ؟

  19. سلام خسته نباشید ممنون میشم راهنمایی کنید نوزاد دختر من الان نزدیک به چهار ماهش هست و جای واکسنش تا الان هف بار چرک کرده و ترکیده و باز هم متورم هست چند بار موقع حمام چرکش تخلیه شده یک بار تو لباس و ..

  20. من در مرکز سل مشغول گذراندن تز دکترا هستم واکس هپاتیت b زدم حدود ۱۰ روز قبل، اکنون می خواهم واکسی BCG بزنم ایا این دو با هم تداخل نمی دهند؟ LLK,K ممنون می شوم اگر سریع به من پاسخ بدهید چون بسیار عجله دارم

  21. سلام .فرزند من زمان تولدش تو بیمارستان هیچ گونه واکسنی بهش نزدن الان سه روز میگذره و گفتن الان ببرم واسه واکس این تاخیر تو زدن واکس مشکلی ایجاد نمیکنه؟حداکثر چه مدت بعد از تولد میشه واکسن زد؟

  22. خواهش میکنم سوال بنده رو دقیق جواب بدید, آیا امکانش هست از بیمارستان خواست که واکسن بدو تولد رو به نوزادمون نزنند؟؟ چون خودسرانه اینکار رو انجام میدن ,ایا میشه این درخواست رو ازشون کرد؟؟

  23. سلاممندخترم بعد از ششماهگی زیربغلش ورم کرد بهد از دو ماه بزرگتر شد بردم دکتر تخلیش کردنوالانم یک هفته میگذره همش تب میکنه شبرت سفکسیم بهش میدم میشهبگید دلیلش چیه

  24. باسلام خواهشا هرچه زودتر جواب بدهید دختر دوماهه دارم هنگام تولد آمپول ب ث ژ وقطره فلج اطفال به دلیل بی دروپیکر بودن بیمارستان بهش ندادند وحالا متوجه شدیم خواهشا راهنمایی کنید چه کارکنم وچه خطری برای نوزاد داره خدا شاهد هرچه سریعتر جواب بدهید باتشکر

  25. باسلام خواهشا هرچه زودتر جواب بدهید دختر دوماهه دارم هنگام تولد آمپول ب ث ژ وقطره فلج اطفال به دلیل بی دروپیکر بودن بیمارستان بهش ندادند وحالا متوجه شدیم خواهشا راهنمایی کنید چه کارکنم وچه خطری برای نوزاد داره خدا شاهد هرچه سریعتر جواب بدهید باتشکر

  26. باسلام پسرم من بدو تولد واکسن ب ث ژ رو زد وتوی ماه شش زیربغلش واکنش نشون داد یو هفته بعد کم کم تخلیه شدولی الان ده ماهشه زیربغلش زخم رو بازه ویه چندروزیه که بو میده نگرانم عفونت کرده باشه لطفا راهنمایی کنیدسپاس

  27. سلام پدرم توده ای در مثانه داشت که عمل کرد و درمان تکمیلی با دوازده عدد واکسن ب ث ژ هفته ای یکبار ادامه یافت حالا بعد از اتمام درمان الحمدالله نشانه ای ازعود مشاهده نشد. درعکسی که از کلیه گرفته شد التهاب یا هیدورنفروزکلیه دیده می شود که درانتهای کلیه و در دهانه لوله حالب این مشکل به وجود آمده. آیا ممکن بر اثر واکسن های ب ث ژ این عارضه پدیدآمده باشد؟یعنی التهاب ناشی از تزریق باشد؟ سپاسگذارم اگرزود پاسخ دهید.

  28. باسلام دخترم ۴۵ روزشه .جای واکسن ب ث ژ که زده چرک کرده بود ولی خودم بااحتیاط چرک رو تخلیه کردم بعد جاش یکم مثل حفره شد.
    میخواستم ببینم مشکلی داره یانه؟
    نیاز هست ببرم دکتر؟
    باتشکر

    1. نباید دست می زدید و تخلیه می کردید. خود بخود طی چند هفته خوب می شد. البته جاش معمولا می مونه

  29. باسلام.پسرم ۱۰روز که بدنیا اومد تاریخ واکسنش رو تو کارتش نوشتن ولی هیچ اثری از جای واکسن نیست.آیا یعنی بهش واکسن نزدن

  30. باسلام.پسرم۱۰روز که بدنیا اومده تاریخ واکسنش رو نوشتن ولی هیچی اثری از جای امپول نیست.آیا ممکن بهش واکسن نرده باشن

  31. سلام خسته نباشین پسرمنن دوماه سه روزشه جای واکسنش قرمز کمی پف پوسته پوسته هست مشکلی نداره؟

  32. سلام پسر من ٧٠ روزشه
    جاي واكسن ب ث ژ كه چرك كرده بود رو خودم با احتياط خالي كردم
    جاي نگراني هست؟؟؟ دكتر ببرمش؟؟؟
    خواهش ميكنم جواب بدين زودتر
    از جاش يكم خون داره مياد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *