واریکوسل مهمترین علت ناباروری مردان

واريکوسل گشاد شدن غيرطبيعي وريدهاي بيضه موجود در بند بيضه مي­‌باشد که تقريباً در ۴۰% مردان نابارور مشاهده مي­‌شود و بيشترين علت ناباروري قابل درمان پس از جراحي را تشکيل مي­‌دهد. در ۹۰% موارد واريکوسل يک‌طرفه بوده و در سمت چپ ديده مي­‌شود و در باقي موارد دو طرفه بوده و در هر دو سمت چپ و راست ديده مي­‌شود. به­‌ندرت واريکوسل يک‌طرفه، در سمت راست مشاهده مي‌‌شود واريکوسل با مکانيسم­‌هاي متفاوتي از جمله افزايش درجه حرارت ناحيه بيضه، باعث اختلال عملکرد بيضه­‌ها شده و اسپرم­‌سازي را متأثر مي‌­نمايد. ناباروري در افراد مبتلا به واريکوسل ممکن است به دلايل متفاوتي ايجاد شود. سيگار کشيدن همراه با واريکوسل زيان مضاعفي را بر فرد تحميل نموده و ناباروري ناشي از واريکوسل  را افزايش مي­‌دهد. لازم به ذکر است اگر واريکوسل حتي در يک سمت باشد هر دو بيضه را متأثر خواهد نمود. اختلال در روند اسپرم­‌سازي از نتايج ابتلا به واريکوسل است و در اين ارتباط بيشترين اختلال در کاهش تحرک اسپرم خواهد بود، اگر­چه باعث کاهش تعداد اسپرم و افزايش اشکال غيرطبيعي آن نيز مي­‌شود. تغييرات هورمون­‌هاي مردانه در اثر اين بيماري ناچيز است. اساس تشخيص واريکوسل معاينه بيمار توسط پزشک است.

اگر­چه سونوگرافي نيز مي­‌تواند به تشخيص کمک نمايد. واريکوسل بيماري مادرزادي است که غالباً با بلوغ شروع مي­‌شود و از همان زمان آسيب به بيضه را شروع نموده و باعث کاهش سرعت رشد و حجم بيضه مي­‌گردد. ترميم جراحي واريکوسل­‌هاي شديد، حتي در نوجوانان که سبب اختلال رشد بيضه شده، باعث رشد طبيعي بيضه مي شود و از مشکل‌هاي بعدي جلوگيري خواهد نمود.

از آنجايي‌­که واريکوسل در درصدي از مردان سالم که صاحب فرزند نيز هستند با درجات متفاوتي ديده مي­‌شود پزشکان در صدد يافتن اين واقعيت هستند که در چه افرادي واريکوسل باعث اختلال عملکرد بيضه مي­‌شود. در مرداني که با وجود واريکوسل، به­‌طور طبيعي صاحب فرزند شده‌­اند، احتمال مي­‌رود به‌دليل تعداد و کيفيت بالا و مناسب اسپرم در بيضه، اثرات مضر ناشي از واريکوسل در آنها بروز نکرده است. اساس درمان واريکوسل، جراحي است. از آنجا که عوارض ناشي از واريکوسل پيشرونده است و با گذشت زمان آسيب ناشي از ابتلاي به آن افزايش پيدا مي­‌کند،  لذا ترميم از طريق جراحي از آسيب بيشتر جلوگيري خواهد کرد و در بسياري از موارد باعث بهبود روند اسپرم­‌سازي مي‌‌گردد. جراحي هرگز نبايد از ناحيه کيسه بيضه انجام شود. در روش استاندارد، جراحي از ناحيه مغبني (بالاتر از کشاله ران) انجام مي­‌شود و اين روش توصيه مي‌گردد. معمولاً پس از ويزيت و بررسي جواب آزمايشات بيمار توسط پزشک متخصص و بررسي پرونده همسر (در زوجين نابارور)، در خصوص جراحي واريکوسل تصميم­‌گيري مي­‌شود.

معاينه بيمار در يک اتاق با درجه حرارت مناسب و در وضعيت ايستاده انجام مي­‌گيرد. گاه سونوگرافي داپلر براي اثبات تشخيص، مورد نياز است و سونوگرافي­‌هاي معمولي در اين ارتباط کمکي به تشخيص نمي­‌نمايند. در هنگام معاينه، پزشک با لمس ناحيه بالاي بيضه مي­‌تواند متوجه واريکوسل شود. واريکوسل از نظر باليني سه درجه دارد. درجه يک يا واريکوسل خفيف که به­‌طور فوق‌­العاده قابل مشاهده و لمس نيست و صرفاً با زور زدن يا سرفه کردن بيمار، در حالت ايستاده قابل لمس است و درجه سه يا واريکوسل شديد که در حالت طبيعي نه تنها قابل لمس بوده بلکه به‌دليل شدت آن قابل رويت نيز هست. اقدام‌هاي قبل از عمل جراحي خيلي زياد نيست و در واقع بيمار پس از انجام آزمايش‌هاي لازم قبل از هر عمل جراحي و آزمايش اسپرم، آماده عمل مي­‌شود.

توصيه مي­‌شود بيمار شب قبل از جراحي، شام معمولي و سبک صرف نمايد، موهاي ناحيه تحتاني شکم (از پايين ناف تا کشاله ران دو طرف) را اصلاح (Shave) و سپس استحمام نمايد و صبح، ناشتا به اتفاق همراه به مرکز جراحي مراجعه نمايد. پس از پذيرش، بيمار به بخش رفته و از بخش بستري با لباس مخصوص به اتاق عمل هدايت مي­‌شود. در اتاق عمل معمولاً عمل جراحي تحت بي‌هوشي عمومي محدود انجام مي­‌شود و ظرف سه ساعت بعد از جراحي، بيمار مرخص مي­‌شود. اگر عمل جراحي ۸ صبح انجام شود بيمار مي‌­تواند ساعت ۱۲-۱۱ ظهر با پاي خودش مرکز را ترک کند و پس از يک روز استراحت قادر است به فعاليت روزمره خود بازگردد.

بايد توجه داشت که بر­اساس تحقيق‌هاي انجام‌شده و گزارش­‌هاي حاصل، در ۶۰ الي ۸۰ درصد موارد، عمل واريکوسل باعث بهبودي قابل توجه در آزمايش اسپرم مي­‌شود، در اين صورت ميزان حاملگي متعاقب آن بيش از ۴۰% گزارش شده است. حتي در افراد فاقد اسپرم و با وجود اسپرم در مايع مني گزارش شده است. اگر در فردي واريکوسل اختلال هورموني نيز ايجاد نموده باشد، امکان اصلاح آن با اين جراحي گزارش شده است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *