هیستروسکوپی چیست؟/ مراقبت های بعد از عمل هیستروسکوپی

هیستروسکوپی از دو کلمه هیسترو به معنی رحم و سکوپی به معنای دیدن تشکیل شده و در هیستروسکوپی به کمک یک لوله نازک و ظریف که در سر خود دوربین دارد برای دیدن داخل رحم استفاده می کنند. پزشک همچنین می تواند به کمک هیستروسکوپی برخی از عمل های کوچک و جزئی را در رحم انجام دهد.

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی روشی است که اجازه می دهد پزشک داخل رحم شما را ببیند. این کار با استفاده از یک ابزار لوله مانند باریک به نام هیستروسکوپ انجام می شود. هیستروسکوپ بسیار باریک (با قطر حدود ۳ تا ۵ میلی متر) است. این ابزار به دقت از طریق واژن و گردن رحم (دهانه رحم) به رحم شما فرستاده می شود. هیستروسکوپ در داخل دارای یک دوربین ویدیویی است که تصاویر را به یک صفحه نمایش کامپیوتری منتقل می کند. هستروسکوپی اجازه می دهد تا پزشک هر گونه اختلال در پوشش (دیواره) رحم تان را بررسی کند.

هیستروسکوپ دارای مجراهای ظریف و خاص است که اجازه می دهد پزشک ابزار های مختلفی را وارد رحم کند. این به این معنی است که علاوه بر دیدن داخل رحم، پزشک همچنین می تواند عمل های خاصی را نیز انجام دهد.

هیستروسکوپی برای چه منظور استفاده می شود؟

هیستروسکوپی ممکن است برای تعیین علت مشکلات مختلف از جمله موارد زیر استفاده شود:

– خونریزی ماهانه شدید یا پریود نامنظم است که با دارو بهتر نشده است.

– خونریزی در بین دوره های عادت ماهانه

– خونریزی پس از یائسگی

– خونریزی نامنظم در حالی که شما در حال هورمون درمانی (HRT) می باشید.

– اگر می خواهید دوره های عادت ماهانه خود را سبک تر کنید (به عنوان مثال انجام اندومتریال ابلیشن یا نازک کردن آندومتر)

– سقط جنین بدون علت

سایر موارد کاربرد هیستروسکوپی:

– حذف یا برداشتن پولیپ رحم (توده های کوچک بافت در حال رشد در دیواره رحم)

– حذف بافت اسکار و زخم قدیمی در رحم (ناشی از عمل سزارین یا سایر اعمال)

-حذف چسبندگی (مناطقی که در آن دیواره های رحم به هم چسبیده اند)

– حذف فیبروئید (رشد غیر سرطانی در رحم)

– تعیین محل دستگاه پیشگیری از بارداری گیر کرده در رحم (IUCD)، مانند دستگاه درون رحمی پیشگیری از بارداریIUD که همچنین به نام "کویل" نیز شناخته شده است.

قبل از انجام هیستروسکوپی، پزشک با شما در مورد آن صحبت خواهد کرد. پزشک ممکن است گزینه های مختلف درمان را برای شما مطرح کند. ممکن است بیماری شما قابل درمان فوری با هیستروسکوپی باشد ولی این به خودتان بستگی دارد که از انجام آن رضایت دارید یا خیر.

در طی هیستروسکوپی چه چیزی رخ می دهد؟

در برخی موارد ممکن است قبل از انجام هیستروسکوپی یک سونوگرافی انجام دهید.

هیستروسکوپی یا می تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود، و این یعنی شما در طی عمل در خواب خواهید بود، و یا با بی حسی موضعی. اگر شما یک بی حسی موضعی داشته باشید در طی عمل بیدار خواهید بود. ممکن است به شما یک آرام بخش داده شود که شما را خواب نمی کند اما ممکن است به شما احساس آرامش بیشتری بدهد. ممکن است به شما توصیه شود یک داروی مسکن ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن، را حدود ۱ ساعت قبل از قرار ملاقات برای کمک به کاهش درد بخورید. اگر شما بی حسی موضعی دارید به هوش هستید و می توانید تصاویر هیستروسکوپ را بر روی مانیتور مشاهده کنید. برخی از افراد نمی خواهند این کار را انجام دهند، اما برخی می خواهند.

پزشک شما از یک اسپکولوم (همان ابزار مورد استفاده در تست غربالگری دهانه رحم) استفاده می کند تا بتواند دهانه رحم و گردن رحم را مشاهده کند و سپس، هیستروسکوپ را از طریق دهانه وارد رحم شما می کند.

هیستروسکوپ به یک دوربین و یک صفحه نمایش تلویزیون متصل می باشد، که داخل رحم شما را نشان می دهد . مقداری گاز یا مایع به رحم شما پمپ می شود، تا رحم باز شود و معاینه همه جای آن امکان پذیر شود. این باعث می شود که دیدن پوشش (دیواره) رحم شما آسان تر شود. بعد از این، پزشک ممکن است یک قطعه کوچک از بافت رحم شما (بیوپسی) را بردارد. این نمونه به آزمایشگاهی برای بررسی در زیر میکروسکوپ ارسال می شود. گاهی اوقات پولیپ هایی یافت می شوند که بسته به شرایط شما و نظر پزشک می تواند به کمک هیستروسکوپ همان جا برداشته شوند. پس از اتمام عمل، هیستروسکوپ به آرامی خارج می شود.

هیستروسکوپی بین ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. اگر شما بیدار باشید، ممکن است چیزی شبیه به گرفتگی عضلات در دوره عادت ماهانه را در برخی از مراحل احساس کنید. بسیاری از زنان ناراحتی احساس نمی کنند و یا تنها ناراحتی کمی احساس می کنند.

جهت آماده شدن برای هیستروسکوپی باید چه کار کنم؟

پزشک شما باید در مورد آنچه قبل از هیستروسکوپی می بایست انجام دهید شما را راهنمایی کند. اگر شما یک هیستروسکوپی با بی حسی موضعی دارید، معمولا نیاز به آمادگی ویژه ای ندارید.

اگر شما بیهوشی عمومی دارید از شما خواسته خواهد شد که چند ساعت قبل از عمل، از غذا خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

بعد از هیستروسکوپی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اگر شما بیهوشی عمومی داشته باشید، تا زمانی که اثرات بیهوشی برطرف شوند باید استراحت کنید. شما باید هماهنگ کنید کسی شما را تا خانه همراهی کند. باید سعی کنید یک دوست و یا یکی از اقوام تان برای ۲۴ ساعت اول در کنارتان بماند.

اگر شما یک بی حسی موضعی داشته اید، معمولا قادر خواهید بود بعد از یک استراحت کوتاه به خانه بروید. در صورتی که به شما آرام بخش داده نشده باشد، می توانید بدون کمک به وسیله راه رفتن، سفر با اتوبوس یا قطار و یا رانندگی به منزل بروید.

شما ممکن است، گرفتگی عضلات (کرامپ) در دوره پریود و خونریزی خفیفی را تجربه کنید. خونریزی معمولا خفیف است و باید ظرف هفت روز برطرف شود. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت باید از حوله بهداشتی به جای تامپون استفاده کنید. درد و خونریزی برای اولین یا دومین روز زیاد جدی نیست و می توانید برای رفع علائم از مسکن استفاده کنید.

آیا عوارض جانبی و یا عوارض ناشی از هیستروسکوپی وجود دارد؟

شایع ترین عوارض هیستروسکوپی همانطور که در بالا ذکر شد؛ خونریزی و درد است. خیلی به ندرت ممکن است که یک سوراخ کوچک توسط هیستروسکوپ در رحم ایجاد شود. اگر این اتفاق بیافتد شما باید یک شب در بیمارستان بمانید. همچنین اگر چه معمول نیست، ممکن است در اثر هیستروسکوپی رحم دچار عفونت شود.

اگر با هر یک از مشکلات زیر مواجه شدید باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:


– تب و افزایش درجه حرارت بدن


– افزایش درد غیر قابل توضیح که با مسکن کاهش نیابد.


– افزایش ترشحات، که بد بو و ناخوشایند باشند.


– خونریزی شدید

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *