همه چیز درباره هفته اول بارداری/ هفته اول بارداری چه بخوریم؟

اگرچه امروز بطور رسمی اولین روز بارداری شما محسوب می شود، اما شما از حالا تا حدود دو هفته دیگر عملاً باردار نخواهید بود. در واقع شما در این هفته هنوز در دوره عادت ماهیانه خود قرار دارید، بنابراین می دانید که باردار نیستید. اما اگر در طی این سیکل قاعدگی باردار شوید، اولین روز شروع عادت ماهیانه نخستین روز بارداری شما به شمار خواهد آمد. پس بهتر است در سبک زندگی خود تجدید نظر کرده و مطمئن شوید که از تغییرات داخلی بدن خود آگاهی دارید. کسب اطلاعات بیشتر از رویدادهای درون بدن می تواند شانس باروری شما را افزایش دهد.

وضعیت جنین

در دو هفته اول عادت ماهیانه، لایه درونی رحم خود را برای آمادگی بارداری تقویت می کند و اگر بارداری رخ ندهد، لایه داخلی رحم ریزش کرده و قاعدگی اتفاق می افتد.
شاید منطقی‌تر باشد که بارداری از روز تخمک گذاری یا لقاح تاریخ گذاری شود اما، احتمالاً شما نیز مثل دیگر بانوان، بعید است که متوجه روز تخمک گذاری خود شوید. بنابراین اگر در صدد بارداری هستید تاریخ شروع آخرین عادت ماهیانه خود را ثبت کنید.
شاید این موضوع کمی گیج کننده بنظر برسد، ولی کافیست بخاطر داشته باشید که تاریخ گذاری به این روش دستی و قراردادی است، به این معنا که از امروز، بدن شما در حال آماده سازی خود برای بارداری است و تا ۲۸۰ روز یا به عبارتی تا ۹ ماه دیگر می‌توانید نوزادتان را در آغوش بگیرید. موفق باشید و از این سفر لذت ببرید!

وضعیت مادر

در این هفته تخمدان فعال شده و تخمک‌ها رشد خود را آغاز می کنند. شاید این هفته سخت‌ترین روزها در دوره ماهیانه شما باشد، زیرا بافت و خونی که لایه داخلی رحم را تشکیل داده‌اند، فرو می‌ریزد. زمانیکه لایه داخلی رحم از بین می‌رود، رگهای خونی رحم منقبض شده و همچون گرفتگی عضلات عمل می‌کند که می‌تواند دلیل بروز درد دوره ماهیانه باشد. به محض پایان یافتن عادت ماهیانه شما، یک تخمک درون فولیکول خود و در یکی از تخمدان ها شروع به بالغ شدن کرده و خود را برای آزاد شدن در نیمه سیکل قاعدگی آماده می‌کند( روز ۱۴ سیکل قاعدگی )، این روند تخمک گذاری نام دارد.

توصیه‌های غذایی

"شما همانید که می‌خورید"، یعنی رژیم غذایی شما در دوران بارداری بر سلامت فرزندتان تاثیر می‌گذارد. آنچه در ۹ ماه آینده با آن تغذیه می‌کنید، برای دهه‌های متمادی بر سلامت خود و فرزندتان تاثیر گذار خواهد بود.

"بجای دو نفر" نخورید. تقریباً ۵۰ درصد خانم ها در دوران بارداری وزن زیادی اضافه می کنند. در نتیجه: احتمال ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری و زایمان زودرس یا تولد نوزاد افزایش می یابد.

موارد قابل توجه برای این هفته

اگر تا الان شروع نکرده‌اید، باید مصرف روزانه مولتی‌ویتامین پرینیتال که حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید است را آغاز کنید. (هنگام شروع بارداری آن را به ۶۰۰ میکروگرم افزایش دهید. البته با دستور پزشک).
قبل از باردار شدن بهتر است روزانه ۴۰۰ میکروگرم از این ویتامینB مصرف کنید، زیرا مصرف کافی آن در سه ماهه اول بارداری احتمال نقص های لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می دهد. پژوهش های اخیر نشان داده است که مصرف فولیک اسید از یک سال پیش از بارداری تا سه ماهه دوم بارداری احتمال خطر زایمان زودرس را نیز کاهش می دهد.

باید ها و نباید ها

از مصرف الکل پرهیز کنید. مشکلات رفتاری، ناتوانی های یادگیری، پیش فعالی و رفتارهای ناهنجار از نتایج مصرف الکل توسط مادر در دوران بارداری هستند. تا به حال هیچ میزان ایمنی برای مصرف الکل در دوران بارداری شناخته نشده است.

بیشتر بدانید…
در نیمه اول بارداری خستگی شدید بسیار متداول است. سرعت سوخت و ساز بدن شما و مقدار انرژی که مصرف می کنید در این زمان بسیار بالاتر از حد معمول است .البته در نیمه دوم بارداری باید این احساس خستگی کمی سبکتر شود. اما اگر نشد ممکن است احتمال کم خونی وجود دارد که با بررسی و توصیه های پزشک قابل جبران خواهد بود. البته جای نگرانی ندارد، زیرا بیش از ۵۰ درصد خانم‌های باردار تا هفته ۲۸ به درجات مختلفی از کمبود آهن مبتلا خواهند بود.  

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. سلام من امروز روز ۱۱ انتقال هستم و بار سوم هست .بی بی چک گذاشتم منفی شد . درد زیر دل و کمر درد دارم آیا احتمالش هست حامله باشم ؟می خواهم دارو هامو قطع کنم .در ضمن امروز هم روزه گرفتم آیا ضرری نداره؟ چکار کنم؟ روزای اول انتقال همش تب داشتم و بدنم مثل آتیش بود به نظر شما همین باعث پس زدن جنین توسط بدنم نشده؟

    1. سلام باید صبر کنید اگر پریود نشدید مجدد تست بیبی چک انجام بدهید این علائم طبیعی است.

  2. با سلام‌..ما توی این هفته ک طبق تاریخانزدیک تخمک گذاریه اقدام ب بارداری کردیم.من برای گودی کمرم و تقویت کمرم در خونه پیلاتس ورزش میکنم.ایا وزرش تو این هفته و هفته های دیگه مانع بارداریم میشه و خطرناکه؟ورزش رو قطع کنم؟

    1. سلام خیر انجام ورزش مانع از بارداری نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *