هفته دوم بارداری/ می توانید روی جنسیت جنین تاثیر گذار باشید!

احتمالاً تا پایان این هفته یکی از تخمک های شما بطور کامل رشد خواهد کرد. زمانیکه تخمک تحت تاثیر هورمون ها از فولیکول خود بیرون می‌آید، تخمک گذاری اتفاق می افتد و در ادامه با اسپرم ملاقات کرده و منجر به بارداری شود. هرچه به زمان تخمک گذاری نزدیک شوید تولید ترشحات واژینال افزایش می یابد. در حوالی روز تخمک گذاری ترشحات شفاف، لیز و چسبنده می شوند تا اسپرم بتواند به راحتی به داخل حرکت کند.

احتمالاً در این هفته در صورت داشتن رابطه جنسی باردار خواهید شد. اما، اگر دختر یا پسر بودن فرزندتان اهمیت زیادی برای شما دارد، تنظیم زمان رابطه جنسی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. برخی از کارشناسان معتقدند که بین زمان نزدیکی و جنسیت نوزاد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وضعیت جنین در حال رشد

بر اساس سیکل قاعدگی ۲۸ روزه، در این هفته میزان استروژن افزایش یافته و به نقطه اوج خود می رسد. هورمون استروژن تحت تاثیر غده هیپوفیز به جریان در می‌آید و موجب آزادسازی تخمک می‌شود.

به محض اینکه تخمک آزاد شود، خیلی زود توسط برآمدگی انگشتی شکلی که در انتهای لوله قرار دارد، بداخل نزدیک ترین لوله ی فالوپ می رود، محلی که در آنجا با اسپرم ملاقات کرده و بارور خواهد شد.

وضعیت مادر 

در حوالی زمان تخمک گذاری ترشحات شفاف، لیز و چسبنده محیط واژن موجب می شود تا اسپرم بتواند به راحتی به داخل حرکت کند. شاید برای شما دختر یا پسر بودن فرزندتان اهمیت چندانی نداشته باشد اما، بر اساس نظر کارشناسان شما می توانید در جنسیت فرزندتان تاثیر گذار باشید.

در یک سیکل قاعدگی، تقریباً ۲۰-۱۵ فولیکول در تخمدان ها در حال رشد هستند. هر دو تخمدان به رشد فولیکول ها کمک می کنند اما درنهایت فقط در یک تخمدان تخمک گذاری رخ می دهد و اینکه در کدامیک صورت گیرد یک انتخاب کاملاً اتفاقی است. برخی از بانوان در بعضی از ماه ها بیش از یک تخمک آزاد می کنند و اگر هر دو تخمک بارور شوند، منجر به دوقلوهای غیرهمسان خواهند شد.

توصیه‌های غذایی قبل از لقاح

اخیراً پژوهشی نشان داده است بانوانی که کالری بالایی دریافت می کنند (بویژه از میوه هایی مثل موز) احتمال بیشتری برای پسر دارشدن خواهند داشت. کسانیکه از صبحانه خوردن صرف نظر می کنند یا کالری کمی استفاده می کنند به احتمال زیاد دختر دار خواهند شد. یکی از دلایلی که باعث این اتفاق می شود این است که کالری بالای مصرف شده، ترشحات واژینالی را تحت تاثیر قرار داده و کمک می کند تا اسپرم «Y» که برای پسر شدن حیاتی است خود را به تخمک برساند.

باید ها و نباید ها:

آزمایش های بارداری

بر مبنای گزارشی در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا، اگر آزمایش تایید بارداری را در روز اول عقب افتادن قاعدگی تان انجام دهید، به احتمال ۱۰ درصد نتیجه منفی نشان داده خواهد شد. بنابراین اگر تصور کنید که باردار نیستید ممکن است کارهایی انجام دهید که برای بارداری خطرناک باشند، برای اطمینان بیشتر فرض را بر این بگذارید که باردارید و آزمایش را یک هفته بعد تکرار کنید.

با پزشک خود مشورت کنید

اگر دچار مشکلات مزمن جسمی هستید، پیش از انجام بارداری، نزد پزشک بروید. عارضه هایی همچون دیابت، آسم، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سابقه ترومبوآمبولی وریدی (لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی)، عارضه های تیروئید، کم خونی سیکل، سل و صرع همه می توانند به بارداری ضربه بزنند. تاثیر این مشکلات بنا به شرایط فردی، نیازمند مراقبت و توصیه های یک پزشک متخصص است. اگر درباره تاثیر روش درمانی خود بر بارداریتان مطمئن نیستید، پیش از بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

موارد قابل توجه برای این هفته

ممکن است حتی یک یا دو هفته پس از لقاح پستان های شما حساس شده باشند. دکتر جاسبیر سینق، یک دکتر زنان در مرکز پزشکی بایلور در واکساهاچی در تکزاس توضیح می دهد که: "در مراحل اولیه بارداری آنقدر استروژن و پروژسترون تولید می کنید که غدد پستان هایتان شروع به رشد می کنند". این افزایش هورمون باعث می‌شود پستان ها مایعات بیشتری نگه دارند و در نتیجه سنگین، دردناک یا حساس تر از زمان قاعدگی شوند.

بیشتر بدانید…

اگر پیش از این، دو فرزند هم جنس داشته اید، ۷۵ درصد احتمال دارد که فرزند بعدی شما نیز با همان جنسیت متولد شود. گرچه معمولاً دختر یا پسر شدن روندی اتفاقی است، ولی جنسیت جنینان قبلی می تواند به این دلیل باشد که برخی از مردان اسپرم ایکس که منجر به تولد دختر و یا اسپرم وای که منجر به جنین پسر می شود را با کیفیت بهتری تولید می کنند. آمارها نشان داده است که زوج هایی که دو فرزند با جنسیت متفاوت دارند، برای داشتن فرزند تایل چندانی ندارند.  

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *