همه چیز درباره زالو درمانی/ “زالو” چه بیماریهایی را درمان می کند؟

زالودرمانی

زالو هنگام مکیدن خون ، مواد متنوعی ترشح می کند که خواص درمانی دارند. معروف ترین ماده مترشحه از زالو هیرودین است.خواص مواد ترشح شده در خون توسط زالو به انواع مختلفی دسته بندي می شوند.

تجربیات طب سنتی نشان می دهد که زالو خون را بهتر از حجامت از عمق بدن بیرون می کشد. زالو انداختن براي بیماریهاي پوستی مثل جوش ، دمل هاي صورت ، لکه ها و نقطه هاي سیاه و سفید و نظایر آن مفید است. امروزه زالو به دلیل خاصیت ضد انعقاد خود یکی از ابزارهاي جراحی در پیوندها و دوام بافت پیوندي است.

تاریخچه زالو درمانی
زالو از ۲۵۰۰ سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی داشته است در قرن نوزدهم از این جانور کوچک براي درمان هر دردي از جمله سردرد، تب، زخم هاي عفونی شده، دمل و آبسه، ورم ها، هموروئید استفاده می شده است.

بدلیل اثر ضدانعقادي هیرودین (Hirudin) بزاق زالو، امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است که پس از عمل جراحی آنژیوپلاستی قلب و به طور کلی در و خطر Side Effect بیماري هاي کرونري قلب، زالو می تواند نقش موثري ایفا کند و خطر جراحی و حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد.

در هندوستان ۲۰ بیمار با واریس اندام تحتانی (پیشرفته) کاندید زالو درمانی شده و پاسخ درمانی شگفت آوري مشاهده شده و همه ۲۰ نفر ( ۱۰۰ درصد بیماران مورد مطالعه) کاملا درمان شدند.

جامعه جراحان انگلستان پس از مشاهده اثرات معجزه آساي زالو در جراحی هاي پلاستیک و گرافتهاي پوستی و پیوند اعضاء، کاربرد زالو پس از پایان جراحی و حتی در حین عمل را کاملا پذیرفته اند و مورد تأکید قرار می دهند.

در کشور روسیه درمان با زالو بسیار رواج یافته است به طوري که بیماري هاي مختلف از سردرد و بیماري قلبی و پوستی گرفته تا حتی ضعف قواي جنسی را با زالواندازي معالجه می کنند.

کرسی زالو درمانی سن پترزبورگ (MAPS) توصیه می کند: ما معتقدیم هر پزشکی اعم از جراح، ارتوپد، دندانپزشک، ژینکولوژیست بایستی توانایی هاي درمانی زالو را بشناسد و استفاده کند. زالو توانایی درمان گروه متنوعی از بیماري ها را دارد نظیر:

زخم معده، پروستاتیت، برونشیت، التهابات کبد و کیسه صفرا، گاستریت، هموروئید، اغلب بیماري هاي پوستی، اسپاسم عضلانی، واریس، نازائی، آدنوم پروستات، ناباروري مردان، کاهش میل جنسی، الکلیسم، ترك اعتیاد (موادمخدر).

شیخ الرئیس ابن سینا باب مبسوطی پیرامون زالو دارد و چنین می گوید:
از زالوهایی که کرك ریز و نرم دارند یا لاجوردي رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزي، تب، سستی و قرحه هاي بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده شود که در آبهاي خزه دار که محل زیست قورباغه هاست نمو کرده و نه زالویی که در آبهاي گل آلود سیاه بوده است. زالو بهتر از « حجامت »،خون تباه را از عمق بدن بیرون می کشد. زالو را ابتدا سرازیر نگه دارید تا استفراغ کند و محتویات شکمش بیرون آید، سپس اندکی خون بره به او بدهید سپس مواد چسبنده و کثیف بدن او را با بوراکس پاك کنید] استفاده از مواد صابونی عطردار مضر است و جایی را که می خواهید زالو بگذارید با دست مالش دهید تا سرخ شود. اگر جاي زالوانداختن را با گل سرشور یا خون اندود کنند، زالو بهتر می چسبد. بهتر آن است که پس از جداشدن زالو، محل گزش او را حجامت برنهید تا احیاناً اگر آزاري و عفونتی بر اثر نیش زالو عارض شده، از بین برود اگر پس از زالواندازي خون بند نمی آید مازوج سوخته، نوره، خاکستر یا سوده نرم[یا پودر باقلاو زردچوبه ] استعمال شود. زالواندازي براي بیماري هاي پوست از قبیل جوش ها، دمل ها، لکه هاي سیاه و نقطه هاي سیاه و سفید مفید است.

رده بندي و آناتومی زالو
تاکنون ۶۳۰ نوع زالو شناخته شده که بعضی خونخوار، بعضی گوشتخوار و بعضی سمی اند، زالوي پزشکی تنها یک نوع است و به نام علمی medical leech یا Hirudo medicinalis است،که از گونه هاي آرواره داربی خرطوم است.
طول بدن ۵ تا ۱۲ سانتیمتر میباشد.رنگ آن زیتونی است که خطهاي طولی زرد رنگ دارد.

مکانیسم و خواص درمانی زالو:
زالو هنگام مکیدن خون ، مواد متنوعی ترشح می کند که خواص درمانی دارند. معروف ترین ماده مترشحه از زالو هیرودین است. خواص مواد ترشح شده در خون توسط زالو به شرح زیر می باشد :
* خاصیت بی حس کنندگی : باعث کاهش درد موضعی هنگام نیش زدن می شود که عمدتاً به دلیل وجود ماده هیرودین( Hirudin ) است.

* خاصیت گشادکنندگی عروق : به دلیل وجود ماده هیستامین است.
* خاصیت ضدانعقادي : به دلیل وجود آنزیم هیالورونیداز موجود در بزاق زالو است. این آنزیم خاصیت آنتی بیوتیکی و حل کردن موکوس بسیار قوي دارد به طوري که در درمان گلوکوم هم بسیار موثر است.
* خاصیت آنتی بیوتیکی : این خاصیت اخیراً مورد توجه بسیاري قرار گرفته و بر بیماري هاي ناشی از استاف طلایی و میکروب سل و اسهال خونی و دیفتري موثر است.
* خاصیت ضدالتهابی و ضدلخته اي

آب دهان زالو :
آب دهان زالو ( بزاق ) حاوي بیش از یکصد نوع ماده حیاتی مفید است که موجب درمان بیماریهاي مختلفی می شود. این انگل کوچک و شگفت آور به علت توانایی فوق العاده اي که در درمان بیماري ها دارد جایگاه ویژه اي در طب دارد. کشور ما نیز داراي ذخایر بسیار زیادي از این جانور است.
عمده خواص درمان زالو در بزاق درمان است ، به طوري که شاید بیشتر از وزن بدنش قادر به تولید بزاق باشد.
عصاره ي آب دهان زالو شامل دو دسته از مواد هستند که گروهی بر روي پایانه هاي عصبی عمل می کنند و موجب تحریک عمومی روي نقاط طب سوزنی می شوند و دسته دیگر که بر روي گردش خون عمومی و مویر گها عمل کرده و به عنوان ضد انعقاد ، ضد تورم و ضد درد ایفاي نقش می کنند.

مهمترین آنزیم ها و ترکیبات موجود در بزاق زالو :

۱) هیرودین:
در بزاق زالو ي پزشکی ترکیبی وجود دارد به نام هیرودین که از انعقاد خون جلوگیري می کند. ترکیبات بزاق زالو به عنوان ماده فیبرینولیتیک عمل کرده ، از عمل فیبرین جلوگیري می کند ؛ ضد پلاکت است و از بهم چسبیدن پلاکت ها جلوگیري می نماید.
۲) آپیراز:
یک آنزیم قوي ضد تجمع پلاکت ها با اثرات روان سازي جریان خون است.
۳) دستابیلاز:
این آنزیم یک فاکتور ضد تجمع پلاکتی بسیار قدرتمند است ، و منجر به حل شدن لخته هاي خونی تشکیل شده می شود.
۴) هیالورونیداز:
این ماده هم به عنوان فاکتور پخش کننده و هم به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند. این آنزیم زمینه پخش بزاق زالو را در بافت ها فراهم می کند و با این کار زالو توانایی مییابد بافت هاي دور دست را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
۵) یک ماده بی حس کننده:
وقتی زالو پوست را نیش می زند ، ایجاد یک زخم به شکل Y می کند ، که کاملاً بدون درد می باشد و به دلیل وجود ماده قوي بی حس کنندگی ، به سادگی ، احساس خنکی ایجاد می نماید. و بعد از حدود ۵ دقیقه پس از چسبیدن زالو به محل ، بیمار دیگر احساس درد و سوزش ندارد و تا آخرین مرحله زالو درمانی ، موجود زالو روي بدن به راحتی تحمل می شود.
۶) منوکسید نیتروژن سنتتاز:
این فاکتور موجود در بزاق زالو شبیه به نوع انسانی است که سبب ترمیم اعصاب صدمه دیده می شود.
۷) اورگلاز:
داراي اثرات درمانی در بیماري آرتروز است. بسیار دیده شده است که افراد مبتلا به آرتروز زانو که از درد زانو و محدودیت حرکتی زانوها رنج می برند با چند جلسه زالو درمانی بهبودي بسیار می یابند. و ما این را به کرات تجربه کرده ایم.

نکاتی در مورد درمان با زالو :
بر اساس تحقیقات انجام شده در این پژوهش ،نتایج نشان می دهد که ۳-۵ روز پس از زالو اندازي عروق جدیدي در اطراف و حاشیه ي محل نیش زالو به وجود می آیند که براي تخلیه عروقی این ناحیه مفیدند. بنابراین از نظر درمانی بسیار مهم است که درمان به زودي قطع نشود ؛ بلکه در دفعات بعدي نیز ادامه یابد تا بیماري و آسیب مرتفع شود.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. یکی از درمان‌های سنتی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است زالودرمانی است!
    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *