هفته بیست و سوم بارداری یعنی چند ماهگی

هفته بیست و سوم بارداری یعنی چند ماهگی؟!

در هفته بیست و سوم بارداری ممکن است کمی ترشحات از سینه هایتان داشته باشید که این نشان دهنده آماده شدن تغذیه با شیر مادر است. با بزرگ شدن شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای جنین در حال رشد ممکن است نشانه های کشیدگی را بر روی پوست خود مشاهده کنید.

بعضی از خانمهای حامله دچار این عارضه نمی شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آنها آثار این کشیدگی ظاهر می شود. اثرات ثابت شده ای از اینکه محلول های طبی و لوسیون ها از بروز این خطوط رنگی جلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند، وجود ندارد. اما می توانند خارش احتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند.

هفته بیست و سوم بارداری یعنی چند ماهگی

با شروع هفته بیست و سوم بارداری شما وارد شش ماهگی می شوید. در هفته بیست و سوم بارداری وقتی شما حرکت می کنید جنین حرکت شما را احساس می کند و شما خیلی زود متوجه تورم پا و مچ پای خود خواهید شد.

در این هفته پوست جنین دارای یک رنگ قرمز به خاطر رگ های در حال رشد و شریان های زیر آن است همچنین دست و پاها این روزهای جنین بیشتر شده و بیشتر ضربه می زند، حتی ممکن است حرکت و ضرباتش را از روی شکم ببینید!

در هفته ۲۳ بارداری جفت– سیستم حامی جنین که اخیرا تکمیل شده است – اکسیژن و مواد مغذی را به جنین انتقال می دهد و مواد زائد را دفع می کند.

همچنین ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف شده و حتی به زودی بیرون می زند؛ اما نگران نباشید، به احتمال زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود باز می گردد.

در هفته ۲۳ بارداری، حدود ۵٫۵ تا ۷ کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت و اگر دوقلو باردار هستید، باید حداقل ۱۰ کیلوگرم کسب کنید. با افزایش مقدار وزن توصیه شده برای حاملگی دوقلو، خطر زایمان زودرس کاهش می یابد.

وضعیت جنین در هفته ۲۳ بارداری

روده های فرزندتان با ماده ضخیمی به نام مکونیوم که اولین دفع فرزندتان است پرشده است. به طور طبیعی تا زمان زایمان و چند روز بعد از آن دیده نمیشود.

لانوگو موی نازک روی بدن کودکتان در هفته ۲۳ بارداری در حال تیره شدن است. ناخن های فرزندتان در حال رشد میباشد. او شروع می‌کند به سکسکه، شما با هر بار سکسکه او انقباضاتی را حس خواهید کرد. چشم هایش رشد کافی را داشته است، اما عنبیه او هنوز رنگدانه های خود را ندارد. با این حال در این هفته چشم هایش باز می شود و او پلک می‌زند.

جنین شما تقریبا یک نوزاد واقعی است از این بعد رشد او هر روز تکامل بیشتری می‌یابد.

حقایقی در مورد فرزند شما در هفته بیست و سوم بارداری:

چشم های فرزند شما در حال حاضر به طور کامل تشکیل شده است، اگر چه هنوز رنگی ندارند.

فرزند شما نزدیک به ۲۸٫۹ سانتی متر طول دارد و وزن آن ۵۱۲ گرم است.
برخی می گویند فرزند شما اکنون قادر به دیدن خواب REM است.

علائم طبیعی هفته ۲۳ بارداری

هفته ۲۳ بارداری ماه چندم

خط تیره رنگ روی شکم (نیگرا)

این خط ناشی از کشیده شدن عضله نگهدارنده شکمی است و بعد از زایمان خود به خود ازبین خواهد رفت.

آکنه

آکنه ها به خاطر تغییرات هورمونی ایجاد شده و بعد از بارداری ازبین خواهند رفت.

بواسیر

علایم بواسیر عبارت اند از: احساس خارش، درد و زخم مقعد و گاهی خون ریزی بعد از دفع مدفوع. فشار آوردن و زور زدن به هنگام دفع مدفوع، فشار مضاعفی بر روی رگ‌های خونی می‌آورد که باعث بزرگ شدن و احتمالا بیرون زدن آنها از مقعد می‌شود و بعد از اجابت مزاج ممکن است، موجب خون ریزی و خارش شود (۱۰ درمان خانگی بواسیر در زنان). زور زدن در مرحله دوم زایمان موجب تشدید بواسیر یا به وجود آمدن آن می شود؛ ولی در اکثر مواقع بواسیر بعد از زایمان از بین می‌رود.

توصیه هایی برای درمان:

استفاده از یخ
قطره گیاهان قابض مانند هاماملیس یا MG
منطقه مقعد را پاکیزه نگاه دارید
پرهیز از نشستن به مدت طولانی

هشدارهای هفته ۲۳ بارداری

خون ریزی بواسیر در صورت تداوم می‌تواند خطرناک باشد. اگر بواسیر شما بسیار دردناک است بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

تغذیه هفته ۲۳ بارداری

در سه ماه سوم بارداری پزشکان ۴۵۰ کالری در روز را پیشنهاد می‌ کنند.

ورزش هفته ۲۳ بارداری

در این هفته ورزش‌ های بیش از حد سنگین ممکن است خیلی خوب نباشند. ورزش روزانه خود را به ۳۰ دقیقه محدود کنید. البته برای خانم‌های ورزشکار این میزان متغیر است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *