تاتو ابرو در بارداری

هاشور ابرو در اوایل حاملگی | هاشور ابرو یا تاتو در دوران بارداری ضرر دارد؟!

گلایه کردن خانم ها از کم پشت بودن و یا خالی بودن بخشی از ابرو باعث می شود تا از زیبایی صورت خود لذت نبرند و به فکر ترمیم آن بیفتند و یا به دنبال استفاده از روش های دیگر برای رفع این مشکل باشند. تاتو کردن ابرو، هاشور ابرو و یا سایه ابرو و امثالهم که امروز تحت عنوان میکرو پیگمنتیشن آنها را می شناسیم می تواند از گزینه های پیش روی یک خانم برای پرپشت نشان دادن و پر کردن جاهای خالی ابرو است. در شرایط عادی شاید تصمیم گرفتن برای انجام چنین روشهای زیباسازی صورت چندان دشوار نباشد، اما در دوران بارداری که دوره حساسی برای خانم محسوب میشود، مسئله به گونه دیگری است و ممکن است آنها را نگران عوارض تاتو ابرو و یا هاشور ابرو در دوران بارداری بکند.

تاتو ابرو در بارداری

برای تاتو کردن ابرو و همچنین هاشور ابرو، جوهر به کمک سوزن به زیر پوست تزریق می شود. همچنین سوزن دستگاه تاتو با ضربات پیوسته و سریع موجب خراشیده شدن پوست و ایجاد زخم در محل تزریق تاتو می شود. و این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در رنگ های تاتو به جنین منتقل شود و بر رشد و تکامل وی به ویژه در ۱۲ هفته اول بارداری تاثیر گذارد.

مطلب پیشنهادی: خالکوبی در بارداری؛ خطرات و اقدامات لازم تاتو کردن در بارداری

هاشور ابرو در زمان اقدام به بارداری

اولین نگرانی که انجام تاتو یا هاشور در دوران بارداری و شیردهی می تواند داشته باشد خطر ابتلا به عفونت است. هرچند با رعایت فرآیندهای ضدعفونی می توان این خطر را کاهش داد اما هرگز نمی توان آن را به طور کامل از بین برد. از سوی دیگر، علائم این عفونت ها چند سال بعد از ابتلا مشخص می شوند؛ این عفونت ها را با انجام یک آزمایش از عملکرد کبد می توان تشخیص داد. همچنین یک تاتوی تازه در واقع یک زخم روباز محسوب می شود و بنابراین مستعد ابتلا به عفونت است. تب ولرز، چرک و بروز زخم های قرمز در محل تاتو و یا اطراف آن از علائم تاتوی عفونی شده است.

ازسوی دیگر تحقیقات اندکی در مورد بی خطری و ایمنی رنگ های مورد استفاده در تاتو و دوران بارداری زنان انجام شده است. این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در رنگ های تاتو به جنین منتقل شود و بر رشد و تکامل وی به ویژه در ۱۲ هفته اول بارداری تاثیر گذارد. همچنین شکل تاتو بسته به محلی که در بدن انجام می شود در دوران بارداری با بزرگ شدن اندازه بدن تغییر می کند و بعد از بارداری نیز هرگز به شکل اولیه خود باز نمی گردد.

بلقیس اولادی، متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای اینکه به جواب قاطع در این زمینه دست یابیم باید این مساله بر روی مادران باردار مورد آزمایش قرار گیرد که از نظر اخلاق پزشکی این مسئله ممنوع بوده؛ لذا نمی‌توان صراحتا گفت، که هاشور یا تاتوی ابرو هیچ عوارضی بر مادر و جنین ندارد.

برخی از رنگ‌های مو و مواد هاشور و تاتو ممکن است قلابی بوده و حاوی سرب باشد و بنابراین این موضوع بسیار برای مادر و جنین خطرآفرین است. به عنوان یک پزشک توصیه می‌کنم مادران باردار در هنگام بارداری از رنگ مو استفاده نکرده و تاتو و هاشور ابرو نیز انجام ندهند تا بعدا دچار مشکلات ناشی از آن نشوند.

هاشور ابرو در زمان اقدام به بارداری

همانطور که در بند فوق اشاره شد، هاشور کردن ابرو در بارداری می تواند به دلیل جذب مواد شیمیایی و وارد کردن آن در جریان خون برای جنین خطر داشته باشد. اما در ماه های قبل از بارداری و زمانی که شما قصد اقدام به باردار شدن را دارید می تواند احتمال بروز این خطرات را تا حد زیادی کاهش دهدو خطری برای سلامتی جنین نداشته باشد.

فیبروز ابرو در بارداری

عوارض اشاره در بند های فوق می تواند برای فیبروز ابرو هم وجود داشته باشد و علاوه بر آنها نیز احتمال آلوده بودن سوزن در فیبروز ابرو نیز مطرح است. این احتمال وجود دارد که بر اثر آلوده بودن سوزن بیماری های مانند ایدز، هپاتیت و … به فرد منتقل شود.

میکروبلیدینگ ابرو در بارداری

میکروبلیدینگ ابرو در بارداری کاملا منع می شود. به مادران بارداری توصیه می شود انجام میکرو ابرو را به زمان دیگری موکول کنند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. در طول بارداری به هیچ عنوان سراغ تاتو نروید. وسایل و سوزن این کار استریل نیستند و خطر انتقال بیماری های خونی همچون هپاتیت های B و C و حتی اچ‌آی‌وی بالا است. بعلاوه، در طول بارداری پوست شما تغییر می کند و ممکن است پس از زایمان، شکل تاتوی شما تغییر کند.

    همچنین این امکان وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در رنگ در ۱۲ هفته اول بارداری در رشد جنین اختلال ایجاد کند. اما این خطرات ناشناخته هستند.

    ضمنا در دوران حاملگی به خاطر تغییرات هرمونی و همیطور رقیق شدن خون احتمال کم رنگ شدن یا محو شدن تاتو(هاشور ابرو،سایه ابرو ، تاتو خط چشم ، تاتو لب،تاتو خط لب ، تاتو روی بدن و …) وجود دارد و هیمنطور به دلیل تغییرات پوستی در دوران بارداری ممکن است طرحی که در این دوران تاتو می کنید پس از زایمان تغییر کند.بنابراین پیشنهاد می‌ شود برای تاتو تا یک سالگی کودک‌ صبر کنید و زمانی که پوست کاملا به حالت طبیعی بازگشت تاتو را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *