نکاتی کاربردی برای انتخاب قابلمه چدن با کیفیت

یکی از سوالات رایجی که افراد از ما می ‌پرسند، در رابطه با قیمت قابلمه چدن اصل و چگونگی اطلاع از تشخیص اصالت آن است. برای رفع این دغدغه، تصمیم گرفتیم در آموزش این مقاله، به شما بگوییم که چطور می‌ توانید این ظروف اصل را از نمونه های تقلبی آن در بازار بشناسید و خریدی با قیمتی منطقی داشته باشید.

اگر به خاطر داشته باشید، چند سال پیش قابلمه های تفلونی به دلیل نچسب بودن، جایگاه ویژه ای در آشپزخانه های ما داشتند اما با ورود پرقدرت قابلمه های چدنی، تفلون ها کناره گیری کردند و این طور شد که اکنون همه ما شاهد گسترش پر شتاب ظروف چدن در برندهای مختلف هستیم. به نظر شما چه دلیلی سبب به یکباره محبوب شدن این ظروف شد؟

قیمت قابلمه چدن اصل هرچقدر هم باشد، ارزش برخورداری از مزایای آن را دارد!

با خواندن تیتر بالا، احتمالا این سوال ذهن تان را منحرف می کند که آیا قابلمه های چدنی در چه محدوده قیمتی به فروش می رسند؟ توصیه ما این است که در خرید ظروف به خصوص قابلمه ها، توجه به اصالت و کیفیت، نخستین شاخص‌ های شما باشد.

قابلمه های چدن عمر بالایی دارند و مناسب ترین گزینه برای مواقعی هستند که می خواهید غذایی را به مدتی طولانی روی حرارت متوسط قرار دهید. این ظروف فاقد آلیاژهای آلومینیوم است و به دلیل پایداری خوبی که در برابر حرارت و قابلیت توزیع یکسان آن دارد، گزینه ای ایده آل برای آشپزی های لذت بخش و خوشمزه به شمار می رود.

مورد دیگری که موجب برتری قابلمه های چدن در بازار ظروف شده، امکان شست‌ وشوی آسان آن‌ هاست. همین مسئله کافی است تا آقایان و بانوان شیفته آشپزی، چنین قابلمه هایی را هرگز از آشپزخانه خود دور نکنند.

کیفیت را از قیمت قابلمه چدن اصل تشخیص دهید

همیشه همین است! زمانی که یک محصول جدید و مرغوب وارد بازار می شود، عده ای افراد سودجو و برندهای ناشناس، با سوء استفاده از استقبال مردم، نمونه های تقلبی آن را با شعارهای این چنینی خرید با کیفیت با قیمت کم، به خریداران تحمیل می کنند.

لطفا فریب این ادعا را نخورید! قابلمه های چدنی توسط معدود برندهای معتبر تولید می شوند و تقریبا گران و کمیاب هستند. پس اگر قصد خریدی با اصالت و رضایت بخش دارید، خودتان را برای رویارویی با قیمت های بالاتر آماده کنید چون برای داشتن بهترین ها باید بهای سنگین تری هم بپردازید.

قیمت قابلمه چدن اصل و با کیفیت به چه معیارهایی بستگی دارد؟

برای داشتن یک وعده غذایی عالی و سالم، به همان اندازه که مهارت آشپز و کیفیت مواد اولیه مهم است، کیفیت ظروف نیز اهمیت ویژه‌ ای دارد. این تعاریف که به نوعی بر بهداشت تغذیه و سلامت انسان تاکید می کند، موجب شد که طی سال های اخیر، افراد به خرید قابلمه های چدن روی بیاورند.

سوال مطرح خیلی از این افراد قبل از ورود به بازار، به قیمت کالا باز می گردد. جنس های تقلبی که تکلیف شان مشخص است اما اگر شما اصالت کالا را هدف گرفته اید، باید بگوییم نرخ این محصولات، متاثر از شاخص هایی همچون تعداد پارچه ها، برند تولید کننده، نوسانات ارز و بازار داخلی و سطح کیفیت محصول خواهد بود. در این میان، امکان دارد فروشندگان مختلف، اجناس خود را با تفاوت قیمتی ناچیز عرضه کنند.

اصالت و کیفیت قابلمه های چدن را با چه روش های دیگری می توان تشخیص داد؟

به جز قیمت قابلمه چدن اصل که در اغلب اوقات گویای کیفیت کالاست، راه های دیگری هم وجود دارد که شما را به اثبات خوب بودن این محصول می رساند و ما این روش های مطمئن شناسایی را در ادامه معرفی کرده ایم.

تشخیص چدن اصل از تقلبی با آهن ربا

چدن اصل همان آهن بوده که با روش متفاوت تری تولید شده است. بنابراین، با نزدیک کردن آهن ربا به آن، باید خاصیت چسبندگی ایجاد شود. اگر این چنین نبود، در تقلبی بودن جنس ظرف شک نداشته باشید. در واقع سوء استفاده گران به واسطه آلومینیوم یا آلیاژهای دیگر، قابلمه می سازند و بعد از ایجاد ظاهر فریبنده چدن، آن را با نام کالایی اصیل به خریداران نا آشنا می فروشند.

خاصیت شکنندگی قابلمه های چدن اصل

شاید خیلی از شما فکر می کنید که ظروف چدن شکننده نیستند؛ زمانی که آن را لمس و مقاومت و سنگینی آن را حس می کنید، این باور در ذهن شما پر رنگ تر می شود ولی این مسئله صحت ندارد. وقتی ضربه محکمی به قابلمه های چدن وارد شود یا از ارتفاع بلندی سقوط کنند، شکستن آن ها حتمی است.

البته شما نمی توانید این مورد را در فروشگاه ها امتحان کنید چون قطعا ناچار به پرداخت خسارت خواهید شد اما دانستن این موضوع برای آگاهی بیشتر شما ضروری بود.

وزن بالا، عاملی موثر در قیمت قابلمه چدن اصل

اگر تجربه استفاده از ظروف چدنی را در گذشته داشته اید، متوجه سنگینی آن ها خواهید بود. قابلمه های چدن اصل، از ترکیب چندین آلیاژ آهن، سیلیسیم و کربن ساخته می شوند. این تنوع ترکیب عناصر، سبب سنگینی ظرف و در نهایت بالا رفتن قیمت آن خواهد شد.

توجه بصری به سطح قابلمه چدن اصل

قابلمه های اصل چدن، سطحی نا صاف دارند و اگر دقت کرده باشید، شاهد نقطه های برجسته و ریز در کف درونی ظرف خواهید بود. پس توجه به ظاهر و لمس با دقت را هم، اولویت روش های شناسایی قرار دهید.

ویژگی هایی که قیمت قابلمه چدن اصل را افزایش داده است

مسلما تا به حال به ارزش وجودی ظروف چدن و مزایای استفاده از آن ها پی برده اید ولی ما می خواهیم در جهت تکمیل گفته های خود، نگاه عمیق تری به این وسایل داشته باشیم و خصوصیات بارز کشف شده در آن را به گفت وگو بنشینیم.

  • چدن ها با آزاد سازی یون آهن، تامین کننده آهن بدن هستند.
  • قابلمه های چدن، مانع از هدررفتن املاح، پروتئین و ویتامین‌ های غذا در طی حرارت دهی می شوند و ارزش خوراک را حفظ می کنند.
  • قابلمه چدن، تنوع کاربری بالایی دارد و از آن می توان برای مصارف مختلف آشپزی مانند سرخ کردن، آب پز کردن، جوشاندن و کباب کردن گوشت و سبزیجات، استفاده کرد.
  • ظروف چدنی با انتقال یکسان حرارت در همه قسمت های قابلمه، مانع از سوختن یا ته‌ گرفتن غذا می شود و نیازی هم به مقادیر زیاد روغن نخواهد بود.
  • چدن ها با خاصیت چکش خواری، قابلیت تغییر شکل دائمی دارند.
  • چدن های آلیاژی در برابر ضربه و سایش مقاوم هستند.

جمع بندی

گران بودن قیمت قابلمه چدن اصل، احتمالا خیلی از شما را از خرید منصرف کرده است ولی اگر از ما می پرسید، باید بگوییم هیچ چیزی به اندازه ظروف با کیفیت و مطمئن، در سلامت تغذیه ای که مصرف می کنید، تاثیرگذار نیست.

در دام فریبنده کلاهبردارانی که ادعای فروش قابلمه هایی باکیفیت با قیمتی پایین دارند، نیفتید! هیچ ارزانی بی علت نیست. شما به هیچ عنوان نمی توانید خصوصیاتی همچون مقاومت حرارتی و فرسایشی، توزیع یکسان گرما، عدم زنگ زدگی و خوش طعم کردن غذا را در قابلمه های تقلبی جست و جو کنید. پس همیشه به دنبال اصالت باشید نه قیمتی که شما را راضی کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *