نورتیسترون؛ قرص جلوگیری از پریودی!

نورتیسترون؛ اسم قرص جلوگیری از پریودی!

نورتیسترون چیست؟ 

نورتیسترون یک قرص صرفا تجویزی است که می‌تواند تا ۱۷ روز پریود شما را به تاخیر بیاندازد. سه روز قبل از دوره خود شروع به مصرف آن می‌کنید و می‌توانید آن را حداکثر تا ۲۰ روز ادامه دهید. دو تا سه روز پس از قطع مصرف نورتیسترون پریود خواهید شد.

نورتیسترون حاوی هورمون پروژسترون است. با بالا نگه داشتن سطح پروژسترون طبیعی خود به صورت مصنوعی، از ریزش پوشش رحم شما جلوگیری می‌شود و پریودتان به تاخیر می‌افتد.

 مصرف نورتیسترون برای بعضی از زنان خطرناک است، به ویژه زنانی که سابقه خانوادگی ترومبوز (لخته شدن خون) دارند، بنابراین مهم است قبل از شروع مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید. نورتیسترون برای اکثر زنان جهت مصرف در موارد گاه به گاه بی خطر است. با این حال نباید مرتبا از آن استفاده کرد. همچنین این دارو، قرص ضد بارداری نیست و نباید برای پیشگیری از بارداری استفاده شود.

به تاخیر انداختن پریود با روشهای طبیعی

حذف غذاهای ادویه دار از رژیم غذایی
مواد غذایی ادویه‌دار، راهی برای افزایش جریان خون و شروع چرخه قاعدگی است. اگر می‌خواهید پریود خود را به تاخیر بیندازید، بهترین راه اجتناب کامل از تمام انواع مواد غذایی ادویه دار است. برخی از نمونه‌ها شامل سیر، چیلی، و فلفل سیاه می‌باشد. شما باید از این غذاها به طور کامل در رژیم غذایی خود اجتناب کنید.

داروهای گیاهی
برخی از مواد گیاهی مانند مزه و رنگ بومادران و چنته چوپان باید ابتدا خشک شوند و آن را بسایید تا پودر به دست آید. حالا از آن عصاره‌ای بگیرید و آن را مصرف کنید تا پریود خود را به تاخیر بیندازید. گیاه به نام چنته چوپان اغلب برای جلوگیری از جریان خون بیش از حد در هنگام هموراژ استفاده می‌شود. بنابراین، می‌تواند برای به عقب انداختن پریود به طور موقت مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که از خونریزی شدید رنج می برند می‌توانند از گیاهی به نام بومادران استفاده کنند. حتی در هنگام تب و سرماخوردگی، این گیاه تجویز می‌شود. در حال حاضر، می‌تواند برای به عقب انداختن پریود استفاده شود.

ورزش
استرس احساسی می‌تواند یکی از دلایل پریود شدن قبل از موعد باشد. این استرس عاطفی را می‌توان به راحتی با کمک ورزش منظم برطرف کرد. کنترل استرس می‌تواند به طور موثر با ورزش منظم انجام شود زیرا ورزش همواره شما را در وضعیت خوبی همراه با برنامه تناسب اندام نگه می‌دارد. افرادی که فعالیت فیزیکی بسیار اندک یا صفر دارند، می‌توانند با پیچیدگی‌های مختلفی روبرو شوند. همچنین ممکن است دوره‌های غیر طبیعی مثلا دو بار در ماه و غیره داشته باشند. اما امروزه، اگر بتوانید ورزش منظم هوازی انجام دهید، ایجاد یک ثبات کامل در بدن به آسانی ممکن خواهد بود. ورزش کردن ممكن است فقط به معنی رفتن به باشگاه نیست. فعالیت‌های گوناگونی مانند پیاده روید سریع، دویدن و شنا وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها تعادل فیزیکی را در بدن خود به دست آورید و با دوره‌های قاعدگی نامنظم مبارزه کنید.

دانه‌های ریز عدس
می‌توانید کمی عدس گرمی از بازار خریداری کرده و با آن سوپ تهیه کنید. اگر می‌خواهید دوره‌های خود را به تاخیر بیندازید، مصرف این سوپ را به صورت روزانه تا زمانی که می‌خواهید پریود خود را عقب بی‌اندازید، به شما کمک می‌کند تا تاریخ دوره قاعدگی خود را به عقب‌تر موکول کنید. اما فرآیند آماده سازی مواد نیز وجود دارد. اول از همه باید عدس را سرخ کنید تا نرم شود. اکنون آن را در یک‌ هاون بریزید و پودر نرمی از آن به دست آورید. حالا به راحتی می‌توانید یک سوپ غلیظ با عدس‌های آماده شده تهیه کنید و همان را مصرف کنید تا دوره‌هایتان را به تاخیر بیندازید.

غذاهای دارای حرارت پایین
افرادی که مایلند پریود خود را با روش‌های طبیعی به تاخیر بیندازند، باید در مورد غذای خود احتیاط کنند. مصرف غذاهای گرم و تند اشتباه است زیرا این غذاها باعث افزایش حرارت در بدن شما می‌شود و چرخه قاعدگی را جلو می‌اندازد. اگر می‌خواهید دوره‌های خود را عقب بیندازید، بهترین راه مصرف غذاهای سرد است. اگر عادت دارید برنج داغ و سبزیجات مصرف کنید، مدتی این عادت را کنار بگذارید و از وعده‌های غذایی که سرد هستند استفاده کنید. این کار به تاخیر در چرخه قاعدگی شما کمک می‌کند.

مصرف لیمو برای تاخیر در پریود
یکی دیگر از میوه‌ها یا سبزیجات طبیعی که به شما کمک می‌کند پریود خود را به تاخیر بیندازید، لیمو است. از آن جایی که خواص اسیدی طبیعی و اسید سیتریک دارد، باعث می‌شود که دوره‌های شما راحت‌تر عقب بیفتد. این میوه نه تنها موجب می‌شود دوره‌های شما به تعویق بیفتد بلکه عوارض ناشی از چرخه قاعدگی مانند درد، حساسیت یا التهاب در یک ناحیه خاص را نیز برطرف می‌کند. شما همچنین می‌توانید جریان خون را با جویدن لیمو به آرامی و گرفتن آب آن متوقف کنید. همچنین می‌توانید به جای این کار آب آن را در یک لیوان آب بچکانید. اما هنگامی که در دوره قاعدگی خود هستید، لیمو مصرف نکنید، زیرا درد را افزایش می‌دهد. قبل از تاریخ چرخه قاعدگی خود آن را مصرف کنید.

ماساژ رحم
در خانه و بدون هیچ وسیله خاصی می‌توانید دوره قاعدگی خود را عقب بی‌اندازید. بله، می‌توان از طریق ماساژ رحم به آسانی این کار را انجام داد. این امر بسیار موثر است حتی زمانی که شما دچار درد ناشی از گرفتگی قاعدگی در دوران پریود خود هستید. امروز امتحان کنید و ببینید که چقدر برای رحم و سلامتی شما موثر است.

هویج
اگر می‌خواهید چرخه قاعدگی خود را به تاخیر بیندازید، بهتر است در رژیم غذایی خود هویج را بگنجانید. شما می‌توانید آن را یکی از سبزیجات ظرف سالاد خود قرار دهید. به غیر از این، می‌توانید آن را گاز بگیرید و خام بخورید. آب هویج نیز می‌تواند به آسانی تهیه و مصرف شود تا پریود عقب بیفتد.

تمبر هندی
چه کسی که طعم ترش تمبر هندی با یک مزه تند آن را دوست ندارد، که سنسورهای چشایی ما را مانند هیچ چیز دیگری تحریک نمی‌کند. خب، ثابت شده است که این ماده ترش برای تاخیر در قاعدگی شما موثر است. همه کاری که باید انجام دهید خیساندن ۱۵ گرم تمبر هندی در حدود ۲۶۰ میلی لیتر آب است. اکنون، هسته‌های آن را با صافی جدا کرده و یک قاشق شکر و نمک را برای طعم دار کردن به مخلوط اضافه کنید. شما می‌توانید چند قطعه یخ نیز در آن بریزید و از این نوشیدنی تابستانی برای عقب انداختن پریود استفاده کنید.

موز
هر چند ویژگی اعیانی قابل مشاهده از موز برای درمان متصور نمی‌شود، اما می‌توانید حداقل ۴-۵ روز قبل از تاریخ دوره خود، حدود ۲ عدد موز برای صبحانه خود مصرف کنید. حتما یک فنجان آب بعد از آن بنوشید و این اقدام مفید، مطمئنا به متوقف کردن پریود شما برای چندین روز کمک خواهد کرد.

سرکه و آبلیمو
با ترکیب سرکه و آبلیمو یک ترکیب اسیدی تهیه کنید تا پریود خود را به تاخیر بی‌اندازید. ما می‌دانیم که این کار می‌تواند برای شما کمی ناخوشایند باشد اما مصرف این نوشیدنی سالم تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. مقدار مساوی از سرکه و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و دو بار در روز بخورید؛ یک بار با معده خالی و بار دیگر قبل از خواب در شب. این ترکیب به شما در از بین بردن سموم از بدن شما و حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

نکاتی برای تاخیر در پریود به صورت موثر
هنگامی که سعی دارید قاعدگی را با استفاده از داروهای خانگی عقب بی‌اندازید، نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به نتایج مناسب به خاطر داشته باشید. در اینجا خلاصه‌ای از آنچه باید به آن توجه داشته باشید، مطرح شده است:

اگر قصد دارید تاریخ پریود خود را با استفاده از داروهای خانگی به تاخیر بیندازید، لازم است که ابتدا درمان را حداقل ۱۵ روز قبل از قاعدگی پیش بینی شده آغاز کنید. تغییرات هورمونی در بدن که سبب قاعدگی می‌شود، از ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی آغاز می‌شوند. بنابراین، هنگامی که شما در تلاش برای به تاخیر انداختن پریود هستید، مهم است که قبل از شروع تغییرات هورمونی، به انجام اقدامات لازم بپردازید.
هنگامی که تاریخ دوره خود را با استفاده از درمان‌های خانگی به تاخیر می‌اندازید، باید بدانید که ممکن است دچار دردهای شدید قاعدگی، نوسانات خلقی یا گرگرفتگی مکرر شوید. تغییر تعادل هورمونی بدن با افزایش مصرف مواد خاص و یا انجام تمرینات ورزشی بیشتر می‌تواند برای بدن شما مضر باشد، به خصوص اگر به طور مرتب این کار را ادامه دهید.

تنها راه مطمئن برای عقب انداختن پریود، شروع مصرف قرص‌های هورمونی پیش از زمان پیش بینی شده قاعدگی است. درمان‌های خانگی می‌توانند موثر باشند، اما همیشه یک روش مطمئن نیستند.

علاوه بر این، تاثیر درمان‌های خانگی مختلف می‌توانند بر روی هر فرد خاص کمتر یا بیشتر باشد. بنابراین، برای اطمینان از یک درمان، مهم است که چند درمان را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب است.
تاخیر در دوره قاعدگی برای چند روز، حتی با درمان‌های خانگی، چندان صحیح نیست. اگر در تلاش برای به تاخیر انداختن دوره پریود خود برای بیش از یک هفته هستید، حتی ممکن است درمان‌های خانگی مؤثر نباشند. بنابراین، برنامه ریزی نکنید که تاریخ خود را به مدت طولانی‌تری عقب بی‌اندازید و در اولین فرصت ممکن از ادامه این درمان‌ها خودداری کنید تا پریود شما اتفاق بیفتد.

منبع خبر : دکتر سولماز محمدی

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *