نشانه های رسیدن وقت زایمان/ از کجا بفهمم درد زایمانمه؟!

از کجا بدونم زمان زایمانم نزدیک شده؟!

یکی از نشانه‌های رسیدن به زمان زایمان طبیعی، پاره شدن کیسه آب است، دیگری دیدن مقداری مخاط متراکم و ضخیم صورتی رنگ یا خونی در لباس زیر خود است که به این حالت نمایش خونی گفته می‌شود و علامت نزدیک بودن شروع زایمان است و به‌طور معمول درد زایمان یک یا دو روز بعد از مشاهده نمایش خونی شروع می‌شود.نشانه دیگر زایمان، انقباضات پشت‌سرهم است که فاصله آنها مرتب کمتر و کمتر می‌شود و زمانی که این انقباضات شروع شو‌د و بیشتر از یک دقیقه طول کشید و هر پنج دقیقه یکبار تکرار شد احتمالا وقت آن است که آماده رفتن به بیمارستان شوید، اما بهتر است قبل از آن با پزشک‌تان تماس بگیرید و شرایط خود را به‌طور کامل برای او توضیح دهید.در مرحله اول زایمان طبیعی دهانه رحم باز و به سمت بالا کشیده می‌شود.

نشانه های رسیدن وقت زایمان، از کجا بفهمم درد زایمانمه، علائم چند روز قبل از زایمان

دردهای زایمان به دلیل جمع شدن عضلات رحم ایجاد می‌شود و تا باز شدن دهانه رحم به اندازه۱۰ سانتی‌متر ادامه می‌یابد. ۱۰ سانت اجازه خروج سر را از لگن می‌دهد. طی این مراحل مادران باردار باید به فکر آن روش‌های شل‌سازی و تنفس باشند که از دو ماه قبل برای آن تمرین کرده‌اند.در زمان شروع دردها نباید خود را جمع کنید. مرحله بعد زورزدن برای خروج نوزاد است و این زمانی اتفاق می‌افتد که پزشکان سر نوزاد شما را ببینند.

۱. کیسه آب‌تان پاره شده است
احتمالا کابوس این لحظه را بارها دیده‌اید که وقتی در آسانسور محل کارتان هستید یا در سینما مشغول تماشای فیلم هستید ناگهان زمان وضع حمل‌تان می‌رسد. ولی باید بدانید که تنها درصد کمی از زنان، حدودا ۸ درصد، پیش از شروع انقباضات منظم چنین چیزی را گزارش کرده‌اند. حتی اگر کیسه آب‌تان پاره شود احتمالا چکه و نشتی کوچکی را احساس خواهید کرد نه یک حجم آب زیاد، زیرا معمولا سر جنین از خروج مایعات زیاد از رحم جلوگیری می‌کند.

۲. ترشحات خونی
در طول دوران بارداری، گردن رحم بسته می‌ماند و با مخاط بسته می شود. این روش بدن برای محافظت از جنین به صورت طبیعی در برابر عفونت‌ها است. ولی هرچه به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید، گردن رحم نرم‌تر شده و آماده وضع حمل می‌شود.
این امر موجب تخلیه مواد انباشته شده در آن می‌شود. مخاطی که حجم آن‌ها به اندازه قاشق چایخوری است از بدن خارج می‌شوند. این مخاط تخلیه شده ممکن است به خاطر وجود خون قدیمی به رنگ قهوه‌ای یا صورتی باشد. پس از مشاهده این مخاط‌های خونی، ممکن است از چند ساعت تا حتی چند هفته به زایمان‌تان زمان باقی باشد.

۳. زمان زایمان: انقباضات قدرتمند و منظمی دارید
وقتی فرآیند زایمان به صورت واقعی آغاز شود، انقباضات به صورت ملایم، گرفتگی‌های نامنظم که منظم می‌شوند و دردهایی که مدام بیشتر می‌شوند بروز می‌کنند. معمولا در زمان بروز این انقباضات یا گرفتگی‌ها نمی‌توانید حرکت جنین‌تان را احساس کنید.
این انقباضات موجب می‌شوند تا سر کودک به سمت پایین فشار داده شود.
هم چنین به آرامی دهانه رحم را نرم‌تر و باز می‌کند. به این فرآیند آفاسمان و اتساع می‌گویند.
در اکثر مواقع، انقباضات به صورت یک کشیدگی شدید است که از پشت شروع می‌شود و به جلوی شکم‌تان می‌رسد.

۴. پشت‌تان شدیدا درد می‌گیرد
احتمالا در ماه‌های آخر بارداری و نزدیک به زمان زایمان به کمر درد دچار می‌شوید.
وقتی درد بسیار شدید شود می‌تواند نشانه وضع حمل باشد.
در این حالت جنین در شرایطی کانال تولد را طی می‌کند که صورتش به ستون فقرات مادر فشار وارد می‌کند.
درنتیجه این فشار درد شدیدی در پشت ایجاد می‌شود که به شکم نیز می‌رسد ولی معمولا در پشت متمرکز است.
زایمان اول معمولا فرآیند طولانی است.
اولین نشانه‌های درد را درد زایمان زودرس می‌گویند. این مرحله ممکن است یک یا دو روز به طول بیانجامد یا این‌که پس از چند لحظه متوقف شود. وقتی انقباضاات به صورت منظم و قدرتمند درآمدند، و هر چهار تا پنج دقیقه به مدت یک یا دو ساعت تکرار شدند بهتر است با پزشک‌تان تماس بگیرید. پزشک در این زمان چند سوال از شما می‌پرسد که به واسطه آن‌ها زمان مراجعه‌تان به بیمارستان مشخص می‌شود.

چند نکته مهم درباره زایمان طبیعی که باید بدانید!

۱) اگر زایمان به طور طبیعی امکان پذیر نباشد، چه می شود؟
اول و مهمتر از همه دغدغه ها در روز زایمان این است که باید به یاد داشته باشید، دکتر زایمان سزارین را به شما پیشنهاد نمی دهد مگر اینکه لازم باشد. اما اگر پزشک شما برنامه یک سزارین را در ذهن داشته و شما نیز از قبل آن را می دانید، همیشه می توانید در مورد مزایا و معایب احتمالی آن در ابتدا با پزشک خود بحث کنید. با این حال اگر استدلال او شما را قانع کرد، تردیدی به دل راه ندهید.
مهمترین چیز، سلامتی شما و کودکتان است. بنابراین اجازه ندهید هیچگونه دغدغه و افکار منفی ذهن شما را درگیر کند. امروزه سزارین عمل بسیار ساده ای است و برای بارداری های بدون خطر با کمترین امکانات نیز قابل انجام است، لذا حتی اگر قرار بر زایمان طبیعی است ولی در روز زایمان ضرورتی برای انجام سزارین پیش آید، پزشکان کار خود را به نحو احسن انجام خواهند داد.

۲) درد زایمان عصبی کننده است
بله، درد زایمان ممکن است شما را عصبی کند، اما شما همیشه می توانید از قبل خود را برای مقابله با آن آماده کنید. شما می توانید به کلاس های مربوطه بروید، جایی که راهکارهای مختلف و تکنیک های تنفس را یاد خواهید گرفت. آنها می تواند در کاهش درد به شما کمک کند.
تاکتیک های روانی و ذهنی بدون هزینه دیگری نیز وجود دارند که می توانید با مشورت پزشک سراغ آنها هم بروید. اگر هیچ یک از این تکنیک ها کار نکند، گزینه استفاده از داروهای ضد درد نیز همیشه وجود دارد که حداقل درد را کمی قابل تحمل تر می کند. البته به یاد داشته باشید که نگاه کردن به چهره ی کودکتان در روز زایمان نیز بیش از همه این موارد انگیزه ای برای تحمل درد ایجاد خواهد کرد.

۳) ممکن است در حین زایمان خرابکاری کنید
دفع زواید در اتاق زایمان همواره می تواند اتفاق بیفتد و اصلاً شما نباید به این موضوع فکر کنید. فشار حاصل از زایمان طبیعی ممکن است باعث بروز این اتفاق شود، اما این را بدانید که این صحنه فقط برای شما غیرعادی است، نه برای پزشکان و پرستاری که هر روز با این صحنه ها مواجه هستند. بنابراین، خجالت نکشید و به متخصصان اعتماد کنید، زیرا آن ها می دانند که چه کاری باید انجام دهند.

۴) شما به موقع به بیمارستان نمی رسید
برای زایمان های طبیعی همیشه ترس اینکه ممکن است در اتومبیل زایمان کنید، هرچند بسیار جزئی در ذهنتان خواهد بود. اما از آنجایی که درد زایمان به اندازه کافی طولانی است، بسیار بعید است که چنین اتفاقی بیفتد و شما فرصت کافی برای رسیدن به بیمارستان در اختیارتان خواهد بود. با توجه به این که هم شما و هم همسرتان در حول و حوش زمان زایمان گوش به زنگ هستید، نباید نگران این موضوع باشید.

۵) شما خیلی آمپول را دوست ندارید
بسیاری از شما ممکن است از آمپول هراس داشته باشید، اما اگر شما از بی حس کننده استفاده کنید، تنها زمانی که ممکن است اثر سوزن را احساس کنید، زمان تزریق همان بی حس کننده است. بسیاری از مادران باتجربه به شما اطمینان خواهند داد که از این بابت شما چیزی حس نخواهید کرد.
بالاتر از همه، شما در آن لحظات احساسات و هیجان زیادی خواهید داشت که ترس از سوزن در میان آن ها گم است. در آن لحظه، شما فقط منتظر ورود کودک خود هستید تا بتوانید او را در آغوش خود بگیرید.

منبع خبر : sorsore،nimrooz

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.