نشانه های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن!

از کجا بدانم کودکم آمادگی برای از پوشک گرفتن دارد؟! آیا نشانه و علائمی دارد؟

روشهای مختلفی در امر آموزش نظافت و آداب رفتن به توالت وجود دارد، این امر بستگی زیادی به خلق و خوی کودک و کسی که به او آموزش می دهد دارد. آمادگی کودک در این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. کنترل ارادی اسفنکتر مقعد و مجرای ادرار بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی بوجود می آید.

نشانه های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

آموزش توالت رفتن، شامل کنترل دفع مدفوع و ادرار در هنگام خواب و بیداری می باشد در صورتی که علایم زیر در کودک دیده شود آموزش توالت رفتن شروع می شود.

۱) دوره های خشک بودن کودک به مدت چند ساعت وجود داشته باشد.

۲) کودک به لگن، دستشویی فرنگی یا توالت توجه نشان دهد.

۳) در صورتی که خود را خیس کرده باشد در خواست تعویض کهنه و لباس کند.

۴) توانایی انجام یک سری دستورات ساده را داشته باشد.

نشانه های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

در آموزش توالت رفتن، اصول ساده ای وجود دارد که بعضی از آنها را در اینجا ذکر می کنیم :
١- عصبانیت و تنبیه به خاطر استفاده نکردن از لگن توالت، یا توالت فرنگی برای انجام دفع یا به خاطر برگرداندن و ریختن لگن معمولا مثمر ثمر نخواهد بود. 

۲- هنگامی که کودک از نشستن بر روی لگن امتناع می کند به او اجازه داده شود که بلند شود و مثلا بعد از خوردن غذا دوباره امتحان کند.

٣- اگر مقاومت کودک مداوم باشد، آموزش توالت رفتن را حداقل چند هفته باید به تعویق انداخت .

۴- باید از آموزش اجباری کودک اجتناب نمود. زیرا ممکن است به احتباس مدفوع، يبوست مزمن، بی اختیاری در دفع مدفوع یا اختلال در رابطه بین کودک و والدین منجر شود و اغلب هم، موفقیت در مقابله با خواسته های یک کودک نوپا ناممکن است و تحمیل کردن خواسته ها نیز با استقلال طلبی کودک در حال رشد تداخل دارد و حس تحقیر و سوء ظن را در کودک تقویت می نماید. 

۵- کلید موفقیت در آموزش توالت رفتن کودک در این است که به گونه ای با این مسأله برخورد شود که کودک آن را به عنوان یک کار و مهارت خودش ببیند .

۶- سن کودکان برای آموزش توالت رفتن متفاوت است و بسته به خصوصیات فردی هر کودک فرق می کند.
– معمولا در یک سالگی، کودک بعد از خواب روز خشک است، در پانزده ماهگی دوست دارد روی توالت بنشیند، او می تواند در فواصل ادرار کردن ۲ تا ۳ ساعت خشک بماند. در ۱۸ ماهگی اگر از او سؤال شود آیا می خواهد به توالت برود یا نه ممکن است با حرکت سر بگوید «نه». وقتی موقع ادرار کردن نزدیک می شود کلماتی از قبیل «اوه» به زبان می آورد و نشان می دهد که باید ادرار کند.

در ۲۱ ماهگی هنگامی که خود را خیس کرده باشد با اشاره به شلوارش این مطلب را می فهماند. در دو سالگی، کودک بهتر می تواند ادرار خود را کنترل کند و تقریبا همیشه احتیاج خود را برای دفع ادرار و مدفوع بیان می کند.

در ۲/۵ سالگی فاصله بين ادرار کردن طولانی می شود، کودک برای ادرار کردن فعالیت خود را متوقف می کند و پس از آن دوباره به فعالیت خود ادامه می دهد.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. بچه باید بین ۱ تا ۳ سالگی به این نتیجه برسه که عمل ادرار و مدفوع من عادیه عادیه عادی است. هیچ بچه‌ای قرار نیست خودشو نگه داره چون با نگه داشتن کل سیستم عصبی به هم می‌ریزه. یعنی اصولا مغزی که قراره رشد کنه به یک باره خودش رو جمع می‌کنه و یخ میزنه. از این جاست که کله شقی و لجبازی به وجود میاد، خسیسی به وجود میاد، بدجنسی به وجود میاد، کینه‌‌توزی درست میشه، زمینه برای افسردگی، اضطراب و خشم ایجاد میشه. خجالت کشیدن، شکاک بودن، کمبود حرمت نفس همه اینها تحت تاثیر مدفوع است. یعنی مهمترین چیزی که پدر و مادر باید بدونن آموزش توالت بچه است. پس والدین بایستی به خوبی با بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک و نحوه از پوشک گرفتن بچه آشنا باشند.

  2. خطرناکترین دوره زندگی، مساله اموزش مدفوع (به کودک) است. هیچ ضربه و آسیبی بالاتر از اون نیست. تا زمانی که به اندازه‌ی کافی اطلاعات نگرفتید به هیچ وجه اقدام به از پوشک گرفتن بچه نکنید. این ضربه‌ها رو با هزار ساعت تراپی هم نمی‌توان جبران کرد.

  3. ⬅ در یک سالگی، کودک بعد از خواب روز خشک است، ⬅در پانزده ماهگی دوست دارد روی توالت بنشیند، او می تواند در فواصل ادرار کردن ۲ تا ۳ ساعت خشک بماند.⬅ در ۱۸ ماهگی اگر از او سؤال شود آیا می خواهد به توالت برود یا نه ممکن است با حرکت سر بگوید «نه». وقتی موقع ادرار کردن نزدیک می شود کلماتی از قبیل «اوه» به زبان می آورد و نشان می دهد که باید ادرار کند.

    ⬅در ۲۱ ماهگی هنگامی که خود را خیس کرده باشد با اشاره به شلوارش این مطلب را می فهماند. ⬅در دو سالگی، کودک بهتر می تواند ادرار خود را کنترل کند و تقریبا همیشه احتیاج خود را برای دفع ادرار و مدفوع بیان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *