مهد کودک از چه سنی؟/ آیا مهد کودک لازم است؟!

بهترین زمان برای رفتن به مهد کودک

کودک شما از سه سالگی به بعد نیاز دارد که روند مستقل و اجتماعی شدن را آغاز کند. مهد کودک خوب مکان مناسبی برای طی این مرحله از رشد کودک است.

در طول رشد و تکامل کودک پس به دنیا اومدن دوره ای از استقلال نسبی آغاز می شود که کودک با اینکه بیشتر در آغوش خانواده است، هر روز به سمت ایجاد استقلال حرکت می کند. به کودکان باید کمک کرد که این روند را طی کنند و درنهایت خودشان بتوانند انسان بالغ و باکفایت شوند.

مهد کودک از چه سنی، سن مهد کودک، آیا مهد کودک لازم است

ویژگی های مهدکودک خوب

مهدکودک خوب مکان مناسبی برای ایجاد این فضا است و رفتار والدین از بدو تولد کودک می تواند در شکل گیری خاطره خوش از اولین مراحل استقلال کودک تاثیرگذار باشد. برای اینکه کودک آماده رفتن به مهدکودک خوب باشد لازم است که از قبل به او برای شکل گیری استقلال نسبی اش کمک کنید. از جمله اینکه بتواند خودش به تنهایی به خواب برود، خودش غذایش را بخورد و در نتیجه عملکرد خود را تا حدود ۳ سالگی تقویت کرده باشند. کودکان به خصوص کودکان بالای ۳ سال از مهدکودکی که در آنجا بتوانند خوشحال باشند و تعامل با دیگران را یاد بگیرند، احساس خوبی دارند.

ترس از رفتن به مهدکودک

اگر به نظر می آید که کودک از رفتن به مهدکودک حراس دارد، والدین باید او را کم کم با محیط جدید آشنا کنند. در آغاز، مادر یا پدر می توانند همراه کودک باشند و نزدیک او بمانند، تا وقتی که کودک مشغول بازی است.

خواندن مقاله باید هایی درباره طراحی داخلی مهدکودک
آن ها هر روز می توانند مدت زمان بیشتری در مهد بمانند تا اینکه کودک بخواهد عضوی از بقیه گروه کودکان شود.

پس والدین باید کمک کنند که مهدکودک خوب برای فرزندشان تجربه ای مثبت و با استرس کمتر باشد. اگر پدر یا مادر مشکل خاصی مثل احساس های مبهم از گناه، ترس دلهره یا اضطراب در هنگام جدا شدن از کودک دارند و نمی توانند به راحتی از فرزندشان جدا شوند بهتر است مشاوره ای در مورد مسائل مربوط به خودشان داشته باشند، زیرا این احساسات، عواطف کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر کودک با فراهم آوردن تمام شرایط باز هم مساله دارد و بعد از حدود یک ماه هنوز برای رفتن به مهد کودک خوب گریه می کند نیاز است که به وسیله یک متخصص بررسی شود.

مربی کودکتان را بشناسید

بهترین سن برای ورود به مهدکودک خوب در کودکان، حدود ۳ سالگی است ولی بسیاری از کودکان بنا به شرایط خاص مجبورند زودتر از ۳ سالگی به مهدکودک بروند. در صورتی که کودک زیر ۲سال سن دارد.

بهتر است مهدکودک خوب ویژگی های زیر را داشته باشد:
تعداد مربیان کودکان زیر ۳ سال باید بیشتر از تعداد مربیان کودکان بالای ۳ سال باشد.
به کودکان زیر ۳ سال باید بیشتر توجه شود.
یک نگه دارنده باید دوره طولانی تری کودک را نگهداری کند و مربیان نباید سریع عوض شوند.
مربی باید بیشتر با این دسته از کودکان صحبت کند، بازی کند، و با آن ها ارتباط بگیرد و برای موفقیت شان در بازی های فکری آن ها را بیشتر و بارزتر تشویق کند تا بچه لذت ببرد.
بهتر است والدین به دنبال مربی ای باشند که خونگرم بوده و مراقبت کننده باشد و خودکفایی لازم را داشته باشد و احساس مسولیت و توجه به کودک را داشته باشد.
مربی باید مشوق مهارت های اجتماعی و رفتار مثبت باشد و بتواند برای رفتار منفی کودک، محدودیت نسبی برقرار نماید.
خواندن مقاله نکات مهم در انتخاب اسباب بازی برای والدین
یکی از مسایل مهمی که والدین باید دقت نمایند این است که مربی کودک باید توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن کودک را داشته باشد. گاهی افراد فقط با یک طیف محدود سنی کودکان، خوب ارتباط برقرار می کنند که طبیعتا باید سن کودک و توانمندی رابطه مربی با هم متناسب باشد. مهم است که والدین کودک بدانند چه مدت است مربی در این مهدکودک کار می کند و قرار است چه مدت دیگر آنجا بماند.

تعویض زیاد و مکرر و همچنین تعویض مربی در مراحل خاص بحرانی تکامل کودک می تواند برای کودک استرس زا باشد. بنابراین اگر والدین بدانند که مهدکودک فرزندشان را مناسب انتخاب نکرده اند بهتر است آن را تعویض نمایند.

۱۰ فرمان مهدکودک خوب

۱) برای ورود کودک خود به مهدکودک از قبل علاقه مندی های او مثل: اسباب بازی و سایر وسایل مورد علاقه او را فراهم کنید و حمایت و تشویق لازم را فراهم آورید.

۲) با کودک خود راجع به مهدکودک و اینکه آنجا چه فعالیت هایی انجام می شود، صحبت کنید: اسباب بازی، بچه ها، خواب، قصه، موسیقی، کتاب و…

۳) خودتان کودک را با مهد آشنا کنید: کجا اتاق اوست و جای دست شویی را نشان اش بدهید و او را به مربیان معرفی کنید.

۴) اگر کودک نگرانی دارد بگذارید راجع به آن حرف بزند. او می تواند اشیای آشنا و یا حتی عکس هایی را از خانواده همراه خود داشته باشد.

۵) زمان فعالیت های روزانه کودک را از قبل متناسب با شرایط مهدکودک رفتن اش فراهم کنید (مثلا زمان خواب و بیداری، لباس پوشیدن و…)

۶) وقتی تصمیم گرفتید کودک تان را به مهدکودک بفرستید، در تصمیم خود جدی باشید و اگر مشکلی پیش آمد، سعی کنید مشکل را رفع نمایید، نه اینکه از مهد رفتن کودک تان انصراف دهید.

۷) حتما سر ساعت تعیین شده برای بردن فرزندتان از مهد اقدام کنید و کودک را منتظر نگذارید زیرا در این صورت نگران شده و فکر می کند که شما فراموش کرده اید او را برگردانید.

۸) وقتی کودکان از نگرانی های شان برای مهد رفتن می گویند به آنها گوش دهید و بگویید بچه های دیگری هم این مساله را داشته اند و بعضی از آنها می ترسند؛ چون نمی دانستند که چه طور باید به مربی خود بگویند که می خواهند دست شویی بروند یا گرسنه هستند. گاهی پیش می آید که بعضی از بچه ها، بچه های دیگر را اذیت می کنند و کودکان نمی دانند که چه کار باید بکنند، بنابراین از کودک خود بپرسید: «آیا تو هم از این مشکلات داری، چیزی هست که تو را در مهد اذیت کند؟!» این کمک می کند که ما متوجه مشکل کودک در مهد بشویم و به برطرف شدن آن کمک کنیم.

۹) در شروع، کودک ممکن است مشکلاتی داشته باشد. به تشویق ها ادامه دهید.

۱۰) همه والدین حق دارند گاهی در طی روز سری به مهد بزنند و ملاقات سرزده ای از آنجا داشته باشند تا از وضعیت فرزندشان باخبر شوند. با آگاهی شما، صبر و شکیبایی تان و حتی گاهی کمی جدیت شروع مهدکودک خوب می تواند خاطره ای هیجان انگیز و لذت بخش برای فرزندتان باشد.

منبع خبر : ninibaba

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *