مقدار مصرف قرص امگا۳ برای کودکان چقدره؟!

دوز مصرف قرص امگا ۳ برای کودکان ۵ ساله چقدره؟!

مقدار مصرف قرص امگا۳ برای کودک ۵ ساله روزانه 0.9 گرم است. هر چند بهتر است قبل از مصرف با دکتر تغذیه مشورت کنید.

مقدار مصرف قرص امگا3 برای کودکان

امگا ۳ چیست؟

امگا ۳ اسیدهای چربی هستند که دارای مزایای سلامتی بسیاری از جمله کمک به رشد جنین، عملکرد مغز، سلامت قلب و ایمنی بدن هستند. آنها را اسیدهای چرب ضروری می نامند زیرا بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست و نیاز به دریافت از طریق رژیم غذایی دارند.

سه نوع اصلی امگا ۳ عبارتند از: آلفا لینولنیک اسید (ALA) ، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید داکوزهگزاوائیک (DHA).

ALA در انواع غذاهای گیاهی از جمله روغن های گیاهی، آجیل، دانه ها و سبزیجات خاصی وجود دارد. با این حال، این فرم در بدن فعال نیست و بدن فقط مقدار بسیار کمی از آن را به فرم های فعال مانند DHA و EPA تبدیل می کند.

در همین حال، EPA و DHA به طور طبیعی در ماهی های چرب مانند سالمون، خال خالی و ماهی تن یافت می شود، همچنین مکمل آننها نیز در دسترس است. مکمل های امگا ۳ از روغن ماهی، کریل و روغن جلبک مشتق می شوند.

 فواید امگا ۳ برای کودکان

مطالعات بسیاری نشان می دهند که مکمل های امگا ۳ فواید بسیاری برای کودکان دارند.

بهبود علائم ADHD

اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) یک بیماری شایع است که با علائمی مانند بیش فعالی، تکانشگری و مشکل در تمرکز مرتبط است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که مکمل های امگا ۳ ممکن است به کاهش علائم ADHD در کودکان کمک کند.

بررسی ۱۶ مطالعه مشخص کرد که اسیدهای چرب امگا ۳ حافظه، توجه، یادگیری، تحریک پذیری و بیش فعالی را بهبود می بخشند، که همه این موارد غالباً تحت تأثیر ADHD قرار دارند.

یک مطالعه ۱۶ هفته ای در ۷۹ پسر نشان داد که مصرف ۱۳۰۰ میلی گرم امگا ۳ در روز باعث بهبود توجه در افراد با و بدون ADHD می شود.

از این گذشته، یک بررسی بزرگ از ۵۲ مطالعه نتیجه گرفت که اصلاحات رژیم غذایی و مکمل های روغن ماهی، دو روش بسیار امیدوار کننده برای کاهش علائم ADHD در کودکان بودند.

تسکین علائم آسم

آسم یک بیماری مزمن است که کودکان و بزرگسالان را درگیر می کند و باعث علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، سرفه و خس خس می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل های امگا ۳ به تسکین این علائم کمک می کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه ۱۰ ماهه در ۲۹ کودک مشخص کرد که مصرف روزانه کپسول روغن ماهی حاوی ۱۲۰ میلی گرم DHA و EPA به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه دیگر در ۱۳۵ کودک، مصرف امگا ۳ را با کاهش علائم آسم ناشی از آلودگی هوا در داخل بدن مرتبط دانسته است.

مطالعات دیگر، ارتباط احتمالی بین امگا ۳ و خطر ابتلا به آسم در کودکان را نشان می دهد.

بهبود کیفیت خواب

اختلالات خواب نزدیک به ۴٪ از کودکان زیر ۱۸ سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

یک مطالعه در ۳۹۵ کودک، سطح پایین امگا ۳ را با خطر بیشتر مشکلات خواب گره خورده می داند. همچنين مشخص شده كه مصرف ۶۰۰ ميلي گرم DHA در طول ۱۶ هفته باعث كاهش وقفه در خواب و افزایش ۱ ساعتی خواب در شب شده است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف امگا ۳ در دوران بارداری می تواند الگوهای خواب در نوزادان را بهبود بخشد.

تقویت سلامت مغز

تحقیقات جدید نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است عملکرد مغز و خلق و خوی کودکان را بهبود ببخشند، به ویژه یادگیری، حافظه و رشد مغز.

در یک مطالعه ۶ ماهه، ۱۸۳ کودک که امگا ۳ دریافت کرده بودند، توانایی یادگیری کلامی و حافظه بهتری نسبت به سایرین داشته اند.

به طور مشابه، یک مطالعه ۸ هفته ای کوچک در ۳۳ پسر بچه، مصرف روزانه ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم DHA، باعث فعال شدن قشر جلوی مغز(منطقه مسئول توجه مغز)، کنترل تکانه و برنامه ریزی می شود.

علاوه بر این، مطالعات متعددی نشان می دهد که چربی های امگا ۳ به جلوگیری از افسردگی و اختلالات خلقی در کودکان کمک می کنند.

عوارض جانبی احتمالی

عوارض جانبی مکمل های امگا ۳ مانند روغن ماهی به طور کلی بسیار خفیف است. رایج ترین آنها عبارتند از:

بوی بد دهان
طعم ناخوشایند غذا در دهان
سردرد
سوزش قلب
ناراحت معده
حالت تهوع
اسهال
اطمینان حاصل کنید که کودک شما به میزان دوز توصیه شده دریافت می کند. شما همچنین می توانید مصرف را با دوزهای کمتر شروع کنید، برای ارزیابی تحمل، مقادیر را به تدریج افزایش دهید.

افرادی که به ماهی یا صدف حساسیت دارند از مصرف روغن ماهی و سایر مکمل های ماهی مانند روغن کبد cod و کریل خودداری کنند. درعوض، سایر غذاها یا مکمل های سرشار از امگا ۳ مانند روغن بذر کتان یا روغن جلبک را انتخاب کنند.

مقدار مصرف قرص امگا۳ برای کودکان

دوز توصیه شده برای کودکان

نیاز روزانه به امگا ۳ به سن و جنسیت بستگی دارد. قابل ذکر است، ALA تنها اسید چرب امگا ۳ با دستورالعمل دوز خاص است. مصرف روزانه توصیه شده برای ALA در کودکان عبارتند از:

۰-۱۲ ماه: ۰٫۵ گرم
۱-۳ سال: ۰٫۷ گرم
۴-۸ سال: ۰٫۹ گرم
دختران ۹-۱۳ سال: ۱٫۰ گرم
پسران ۹-۱۳ سال: ۱٫۲ گرم
دختران ۱۴-۱۸ سال: ۱٫۱ گرم
پسران ۱۴-۱۸ سال: ۱٫۶ گرم

ماهی های چرب، آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی منابع عالی امگا ۳ هستند که می توانید به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

اگر کودک شما به طور مرتب ماهی یا غذاهای حاوی امگا ۳ مصرف نمی کند، بهتر است به فکر خرید مکمل باشید.

به طور کلی، اکثر مطالعات نشان می دهد که ۱۲۰-۱۳۰۰ میلی گرم از DHA و EPA در روز برای کودکان مفید است. با این وجود، برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل ها، با یک متخصص بهداشت و درمان قابل اعتماد مشورت کنید. 

منبع خبر : برگرفته از mag.fitexapp

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *