مقدار مصرف امگا ۳ در بارداری برای افزایش هوش جنین!

مصرف امگا ۳ مادر در دوران بارداری و مطلوب بودن مقدار DHA خون مادر می‌تواند باعث بهبود عملکرد عصبی و بصری در نوزادان‌شان شود…

‏ FDA توصیه می‌کند که زنان باردار، دو وعده‌ی غذایی حاوی امگا ۳ در طول هفته که شامل انواع ماهی و غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی قزل آلا، ماهی تن، سالمون و غیره است استفاده نمایند.

اسیدهای چرب امگا ۳ مواد غذایی ضروری هستند که برای رشد و عملکرد بافت عصبی و شبکیه جنین و تقویت هوش  جنین لازم است.

مقدار مصرف قرص امگا 3 در بارداری، میزان مصرف قرص امگا 3 در روز،  مصرف زیاد امگا 3 در بارداری

تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و بدنبال آن DHA (نوعی امگا ۳) در رژیم غذایی فواید زیادی برای افزایش سلامتی مادر و جنین دارد. همچنین به نظر می‌رسد که نوزادانی که رژیم غذاییشان حاوی مقدار زیادی از چربی‌های ضروری است از لحاظ رشد و تکامل و هوش جلوتر هستند.

محققان دریافتند نوزادان متولد شده از مادرانی که سطح بالای خون ‌DHA یا اسید چرب امگا ۳ در هنگام زایمان داشته‌اند، ۲ سال اول زندگی تکامل بهتری داشته‌اند. این نوزادان در طی ۶ ماه اول زندگی، از نظر تکامل عصبی نسبت به نوزادانی که مادرانشان سطح پایین DHA داشته اند دو ماه جلوتر بوده‌اند.

مصرف امگا۳ مادر در دوران بارداری و مطلوب بودن مقدار DHA خون مادر می‌تواند باعث بهبود عملکرد عصبی و بصری در نوزادان‌شان شود.

مصرف ناکافی اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش DHA و افزایش اسیدهای چرب امگا ۶ در مغز می‌شود. کاهش DHA در مغز در حال رشد منجر به اختلالات عصبی، اختلالات یادگیری و عملکردهای بصری می‌گردد.

شواهد نشان می‌دهد که DHA نقش مهمی در رشد و تکامل مغز دارد.

نوزادان متولد شده از مادرانی که سطوح بالاتری از DHA داشته‌اند در طی آزمون‌‌‌های مختلفی که انجام شده‌است دیده شده که نسبت به نوزادان دیگر بهتر بوده‌اند. تحقیقات در گذشته نشان داده‌است کودکان در سال اول زندگی نسبت به سال‌های بعد نیاز بیشتری به امگا ۳ دارند زیرا آنها اطلاعات بیشتر و به صورت سریعتری دریافت و آنالیز می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا ۳ توسط بدن ساخته نمی‌شود و باید از طریق تغذیه تأمین گردد. DHA به طور طبیعی در شیر مادر ترشح و یافت می‌شود و در حال حاضر در غذاهای کمکی کودکان و برخی مکمل‌های امگا ۳ موجود در بازار وجود دارد. 

ماهی آزاد، ماهی قزل آلا، ماهی‌های اقیانوس آرام و ماهی تن و روغن‌های گیاهی یکی از بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا ۳ هستند.

یکی از عمده دغدغه‌ی مادران در دوران بارداری، جیوه‌ی موجود در ماهی‌های دریایی است. جیوه در ماهی‌های پرورشی مانند ماهی قزل آلا نسبت به ماهی‌های دریایی کمتر است اما آلودگی های شیمیایی در آن‌ها بیشتر است.

پزشکان موافقند که مادران به رژیم غذایی خود منابع غذایی حاوی امگا ۳ را اضافه کنند اما هنوز مشخص نیست که چه مقدار DHA برای یک زن در دوران بارداری نیاز است.

درست است که ارتباط بین سطوح DHA در دوران بارداری و عملکرد رفتاری کودک وجود دارد اما مصرف زیاد DHA برای زنان باردار نیز مشکل ساز است.

‏ FDA توصیه می‌کند که زنان باردار دو وعده‌ی غذایی حاوی امگا ۳ در طول هفته که شامل انواع ماهی و غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی قزل آلا، ماهی تن، سالمون و غیره است استفاده نمایند.

مطالعات نشان می‌دهد که زنان در دوران بارداری به حدود ۲۵۰ میلی‌گرم DHA به صورت روزانه نیاز دارند اما فقط تعداد کمی از مادران این مقدار را دریافت می‌کنند.

 مصرف مقدار بيش از اندازه اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌تواند عملكرد سيستم ايمني را دچار نقص كند. همچنين مصرف بعضي از مواد غذايي همچون تخم‌مرغ، نان، كره، روغن و آب پرتقال كه داراي امگا ۳ هستند، همراه با مكمل روغن ماهي سطح اين ماده را در بدن افزايش مي‌دهد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند زنانی‌که نمی‌توانند از طریق تغذیه مقدار DHA کافی بدست بیاورند، از طریق مکمل‌های موجود در بازار آن را دریافت کنند.

همانطور که اهمیت زیاد مصرف اسید فولیک در اوایل بارداری را می‌دانیم به همان اندازه مشخص شده است که مقادیر کافی DHA در دوران بارداری ضروری است.

کشورها در حال تولید محصولات غذایی هستند که حاوی امگا ۳ باشند تا بتوانند مقادیر مناسب را به مادران برسانند. 

منبع خبر : برگرفته از mom

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.