هوش جنین در چه ماهی شکل میگیرد

بیشترین رشد مغزی جنین در چه ماهی است؟ | زمان تشکیل هوش جنین

مغز جنين در ۳ ماه اول بارداری شکل می گیرد. چربی‌های مصرفی مادر مانند آجیلها و لبنیات در سه ماهه اول بارداری موجب تشکیل و رشد مغزی جنین می‌شود زیرا تقریباً تمام جنس مغز از چربی ساخته شده است.

هوش جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟

علیرضا یاراحمدی، متخصص مغز و اعصاب در مورد راهکار ارتقای سلامت مغزی جنین اظهارداشت:

رشد مغزی و سیستم اعصاب در سه ماهه اول بارداری شکل می‌گیرد، دورانی که اگر به هرعلتی تغدیه مادر مناسب نباشد و مواد مغذی مورد نیار به وی نرسد، این رشد با مشکلاتی مواجه می‌شود. این متخصص مغز و اعصاب و دیسک و ستون فقرات با تاکید بر اینکه در هر غذایی مواد مغذی خاص آن وجود دارد، افزود:

به طور کلی ۴ گروه غذایی، سبزی و میوه لبنیات، غلات و به ویژه گروه گوشت و میوه یا منابع غنی پروتئینی، همگی مجموعه ای از زنجیره سبد غذایی را تشکیل می‌دهند که مصرف هریک به طور روزانه یا در بازده های زمانی مورد تایید به شکلی متناوب و متناسب، می تواند در رشد و تکامل مغز و شبکه عصبی جنین نقش چشمگیری ایفا کند. وی با بیان اینکه بر خلاف تصور بسیاری از افراد، سیستم عصبی و نرون‌های جنین بیشتر از چربی ساخته می‌شود، ادامه داد:

این چربی‌ها حتی در آجیل‌های تازه و درصدی از این چربی‌های مفید در لبنیات وجود دارند و تقریبا بخش قابل توجه چربی‌های مصرفی مادر در سه ماهه نخست بارداری موجب تشکیل و رشد مغزی جنین می‌شود زیرا تقریباً تمام جنس مغز از چربی ساخته شده که در احاطه میلیون‌ها و حتی میلیاردها نورون و شبکه عصبی منسجم قرار دارد و چربی‌های جذب شده به تولید سلول‌ها و شبکه‌های عصبی جنین مشغول می‌شوند.

یاراحمدی تصریح کرد: بر اساس فطرت آفرینش، رشد مغز و ستون فقرات تقریبا از هفته ۱۲ بارداری آغاز می‌شود و این تکامل حتی تا بعد از تولد نوزاد ادامه دارد بنابراین تغذیه در سه ماه نخست بارداری تقریباً به شریان اصلی رشد و سلامت جنین وابستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: تقویت حافظه کودکان؛ ۱۰ راهکار موثر و عالی برای رشد بهتر مغز کودک نوپا

این غذاها جنین را باهوش می کند!

هوش جنین در چه ماهی شکل می گیرد

۱ – ماهی سالمون یا قزل‌آلا

این ماده غذایی بهترین منبع DHA ، اسید چرب مفید و امگا۳ است . اسیدهای چرب امگا۳ می توانند به تکامل بهتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه در افراد مختلف کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهد اگر در طول دوران حاملگی زیاد ماهی بخورید، می‌توانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید.
یک نکته در مصرف ماهی سالمون این است که اگرچه میزان جیوه سمی موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است اما مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می‌تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود ۴۰۰ گرم است. یعنی یك یا دو بار در هفته.

۲ – تخم‌مرغ برای بالا بردن هوش نوزاد

مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش می‌دهد، در طول دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند. از این‌رو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه تخم مرغ یکی از دسترس‌ترین مواد خوراکی است که منبع کولین هم هست.
تخم‌مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها ۴ گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم‌مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا املتی که با ۳عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.

۳ – برای رشد مغزی نوزاد ماست بخورید

این محصول لبنی ، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافت‌هاست. زینک به ساخت بلوک‌های دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد، کمک می‌کند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوان‌های جنین و استحکام او کمک ‌می‌كند. سعی کنید برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی ، ماست های پروبیوتیک مصرف کنید .

۴ – مرکبات برای بالا رفتن هوش جنین

اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفلوآنزا شدید، پنج‌برابر بیشتر در معرض عوارض جدی‌ای چون سینه پهلو و ذات‌الریه یا برونشیت قرار می‌گیرید. مرکبات منبعی ایده‌آل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و مانع از گسترش بیماری میشوند.

۵ – پنیر برای رشد مغز جنین خوب است

پروتئین ، پایه‌گذار رشد نوزاد است و سلول‌های شما را همینطور که بدنتان درحال تغییر است، بازسازی می‌كند. در طول دوران بارداری، پروتئین مصرفی روزانه شما باید از ۴۶ گرم به ۷۱ گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است و مقداری کلسیم اضافی نیز دارد.

۶ – سیر به رشد مغز جنین کمک می کند

با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می‌کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد.
سیر خطر ابتلا به بیماری “پره اکلامپسیا” (بیماری جدی که با فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود) را از بین می‌برد. حدود یک چهارم از خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسیا می‌شوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشته‌اند، بیش از دوبرابر در آینده استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.

۷ – بادام برای تقویت هوش جنین

این ماده غذایی گرانبها پر از منیزیم، دارای ویتامین E و همچنین حاوی میزان مناسبی از پروتئین است. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که نوزادان مادرانی که در طول بارداری با رژیم غذایی مدیترانه‌ای تغذیه کرده‌اند، که دارای مغزها و آجیل‌هاست، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری آسم و آلرژی‌ها دارند.
توصیه اخر اینکه وعده‌های غذایی خود را با خوراکی‌های ساده پر کنید . گزینه‌های بسیار خوب برای اینکار عبارتند از میوه‌ها و سبزیجات ، برنج قهوه‌ای و جوی دو سر زودپز، ترتیلای ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیل‌ها و روغن زیتون مخصوص سالاد ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی تازه ، بذر کتان و …

در طول دوران بارداری، حجم خون شما تا حدود ۵۰ درصد بیشتر می‌شود و کلیه‌های شما به اندازه کافی کار نمی‌کنند. ضعف کلیه‌ها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل می‌سازد، تا جایی که به صورت غیرقابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها می‌شود.

اما نوشیدن آب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست برطرف شود. با نوشیدن ۳/۲ لیتر یا حدود ۱۰ فنجان آب در روز می‌توانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید.
بد نیست بدانید مصرف گوشت ها و غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، ناگت ها، غذاهای آماده و کنسروی، فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده، تأثیری منفی بر رشد مغز جنین می گذارد و باعث کاهش هوش بچه ها می شود.

منبع خبر : tebyan،farsnews

اشتراک‌گذاری
6 نظر
  1. هر کدوم از آجیل ها هر چند شبیه هم که باشند باز هم یک جور خاصیت ویژه و منحصربفرد دارند بادام زمینی و درختی هر دو بادام هستند اما عملکردهای متفاوتی دارند با اینکه هر دو هم مفیدند!
    خواستم یادآوری کنم که از فندق غافل نشید!
    فندق= پروتئين، مواد چرب، كلسيم، فسفر و پتاسيم…
    یعنی فندق، فسفر مغز رو زیاد میکنه و برای زنان باردار هم هفته ای دوبار به مقدار مجاز توصیه شده اما خانم هایی که شرایط خاص بارداری رو دارند قبل از خوردن فندق باید با پزشک شون مشورت کنند!
    میدونم البته اگه بشه خرید با این گرونی?

    1. میخواهم بدونم مصرف موادشیشه از چن ماهگی روی جنین تعصیرگزاراست ممنون میشم زودجواب منوبدید

      1. اگر باردار هستید باید آن را ترک کنید.

    2. کسی اومفالوسل جنین داشته؟!امیدی هست در این موقع؟!

  2. ?رشد مغزی و سیستم اعصاب در سه ماهه اول بارداری شکل می‌گیرد تغذیه سه ماهه اول اولویته

    ?به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید.

  3. کسی اومفالوسل جنین داشته؟
    امیدی هس در این موقع؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *