مصرف میگو در سه ماهه سوم بارداری، بخوریم یا نه؟!

به تازگی وارد سه ماهه سوم بارداری شدم. آیا مصرف میگو خطرناکه و برام ضرر داره؟

مصرف میگو در سه ماهه سوم بارداری و در مجموع کل دوران بارداری نه تنها ضرری ندارد بلکه سرشار از امگا۳ و منبع آهن، منیزیم و پتاسیم است و برای جنین مفید است؛ اما باید دقت کنید که آلوده نباشد و کاملاً پخته شده باشد بنابراین از خوردن غذاهایی مانند سوشی باید خودداری کنید.

با توجه به اینکه چربی‌های موجود در خوراکی‌هایی مانند میگو نسبت به حرارت حساس‌ترند بهترین روش پخت آن‌ها بخارپز و کباب کردن است. اگر تمایل به سرخ‌کردن میگو دارید باید آن را در مقدار روغن کمی سرخ کنید و توجه داشته باشید که سرخ‌کردن طولانی‌مدت باعث تغییر ماهیت اسیدهای چرب غیراشباع آن و در نهایت از بین رفتن مواد مغذی‌اش خواهد شد.
البته فراموش نکنید که میگوی سالم باید فاقد هر نوع بوی تند، تغییر رنگ، لکه یا نقطه سیاه روی پوسته یا گوشت باشد و پوسته آن باید محکم به گوشت چسبیده و فاقد حالت لزجی و لیزی باشد.

زنان باردار می توانند میگو بخورند. این بدان معنا نیست که باید به وعده غذایی روزانه شما اضافه شود، بلکه به این معنی است که شما و جنینتان می توانید از برخی از مواد مغذی موجود در میگو بهره مند شوید. بگذارید کمی با دقت بیشتری به برخی از توصیه های مربوط به خوردن میگو و سایر غذاهای دریایی در دوران بارداری، و همچنین برخی از نکات ایمنی توجه کنیم.

توصیه هایی برای خوردن میگو در دوران بارداری

در مورد خوردن میگو در دوران بارداری، برخی از خانم ها مانند طاعون از آن پرهیز می کنند زیرا به آنها گفته شده که مصرف تمام غذاهای دریایی را محدود کنند. با اینکه بهتر است که از مصرف برخی از غذاهای دریایی در دوران بارداری خودداری کنید، اما میگو در این لیست قرار ندارد.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، غذاهای دریایی می توانند مواد مغذی برای زنان باردار و شیرده را فراهم آورند و اینگونه به رشد و نمو کودک کمک می کنند. با این وجود، درک این مسئله که کدامیک از غذاهای دریایی بی خطر هستند و مصرف کدامیک باید محدود شود، بسیار مهم است. در اصل، شما باید از غذاهای دریایی سرشار از جیوه خودداری کنید. این مهم است زیرا خوردن زیاد جیوه می تواند به سیستم عصبی کودک در حال رشد آسیب برساند. غذاهای دریایی با سطح جیوه بالا شامل موارد زیر است:

اره ماهی
کوسه
شاه ماهی خال خالی
کاشی ماهی
تن تازه
نارنجی خشن

از طرفی غذاهای دریایی که حاوی جیوه کمی هستند، خوردن آن در دوران بارداری کاملاً بی خطر است. از این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میگو
پالاک
گربه ماهی
سالمون
قزل آلا
کنسرو تن
کد
تیلاپیا
فراموش نکنید که اینها هنوز هم حاوی جیوه هستند، البته مقادیر کمی. به عنوان یک دستورالعمل کلی، زنان باردار نباید بیش از ۸ تا ۱۲ اونس (دو یا سه وعده) غذاهای دریایی در هفته میل کنند.

فواید خوردن میگو در دوران بارداری

یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می تواند به اطمینان از سلامت کودک کمک کند. میگو و انواع دیگر غذاهای دریایی بسیار سالم هستند زیرا بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز شما را شامل می شود. به عنوان مثال، غذاهای دریایی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

طبق تحقیقات، اسیدهای چرب امگا ۳ مانند آنهایی که در غذاهای دریایی یافت می شوند به طور بالقوه می توانند خطر تولد زودرس هنگام مصرف در دوران بارداری را کاهش دهند. علاوه بر این، نوزادانی که از مادرانی که مصرف امگا ۳ کافی دارند، متولد می شوند، از لحاظ وزنی در شرایط مطلوبی قرار دارند.

همچنین اعتقاد بر این است که امگا ۳ برای رشد مغز و چشم جنین بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از ویتامین های دوران بارداری شامل آنها می شوند – اما اگر بتوانید این اسیدهای چرب را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، این یک امتیاز اضافی است. همچنین خوردن غذاهای دریایی در دوران بارداری پروتئین، ویتامین B2 و D را برای بدن فراهم می کند، غذاهای دریایی و میگو منبع آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. خوردن غذاهای غنی از آهن در دوران بارداری به بدن شما کمک می کند خون اضافی برای شما و نوزاد تولید کند، که می تواند با کم خونی فقر آهن مبارزه کند و در دوران بارداری انرژی بیشتری به شما بدهد.

اقدامات احتیاطی هنگام خوردن میگو در دوران بارداری

بی خطر بودن میگو در دوران بارداری، به این معنی نیست که اقدامات احتیاطی چندانی در مورد مصرف آن وجود ندارد. جهت ایمنی در دوران بارداری غذاهای دریایی خام را به طور کامل از برنامه غذاییتان حذف کنید. بارداری می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند.

بنابراین، هنگامی که غذای دریایی پخته نشده می خورید، خطر ابتلا به بیماری ناشی از غذا وجود دارد، صادقانه بگوییم، این آخرین چیزی است که می خواهید در دوران بارداری با آن مقابله کنید. به علاوه، این می تواند برای کودک خطرناک تر باشد. بنابراین، از سوشی خام، ساشیمی، صدف، سوپ سرد سبزیجات و سایر انواع غذاهای دریایی پخته نشده خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید که این به معنا نیست که باید برای ۹ ماه کاملاً با سوشی خداحافظی کنید – بیشتر رستوران های سوشی پخته دارند که شامل میگو سرخ شده یا سایر غذاهای دریایی بی خطر هستند‚ که ما را به نکته بعدی خود می رساند: هنگام سفارش غذاهای دریایی در رستوران، همیشه تأیید کنید که غذاها کاملا پخته شده باشند. و هنگام تهیه غذاهای دریایی خود در خانه، حتماً آن را کاملاً طبخ کنید و دمای داخلی آن ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۲٫۸ درجه سانتیگراد) باشد. همچنین فقط از فروشگاه های مواد غذایی و بازارهای ماهی که دارای اعتبار خوبی در جامعه هستند فقط ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی خریداری کنید. اگر غذاهای دریایی خود را از آبهای محلی صید می کنید، در مورد توصیه های منطقه ای ماهی به روز باشید تا از صید ماهی در آبهای آلوده جلوگیری کنید.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از mag.fitexapp

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *