مصرف فلفل سیاه در دوران بارداری/ تاثیر فلفل بر جنین

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگ‌های متنوعی چون سیاه، سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید و میوه آن، که به صورت خشک شده مصرف میشود، به دانه فلفل معروف و برای خوش طعم کردن غذا استفاده می‌شود. فلفل سیاه بالاترین رده را در داد و ستد ادویه در جهان برخوردار است و یکی از رایج‌ترین ادویه‌جات مورد مصرف است. تندی فلفل سیاه به علت ماده شیمیایی پیپرین است و تقریباً روی همه میزهای شام در جهان صنعتی، در کنار نمک طعام یافت می‌شود. خواص فلفل سیاه گسترده بوده، برخی خواص دارویی آن عبارتند از: فلفل سیاه پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی ‌به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلریک و در نتیجه هضم بهتر غذا می‌شود. همچنین به عنوان محرک اشتها، مدر، بادشکن، گرم کننده و ضد سم و برای رفع انواعی از مسمومیت‌های غذایی به‌کار می‌رود. از فلفل سیاه برای معالجه اسهال تابستانه، اسهال خونی، کاهش احتمال سرماخوردگی و دردهای روماتیسمی استفاده می‌گردد. با وجود خواص فلفل سیاه و فواید درمانی آن، مصرف آن برا همه افراد مناسب نیست و کودکان، مادران شیرده و باردار بایستی در مصرف آن احتیاط کنند. در ادامه با فواید و مضرات مصرف فلفل سیاه در بارداری آشنا شوید.

مصرف فلفل سیاه در بارداری مفید است یا مضر؟

یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید مواد غذایی مختلف، انواع ادویه و داروهای گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است. مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که برخی از خوراکی‌ها و گیاهان باعث نقایص مادرزادی و یا سقط جنین می‌شوند. به طور کلی وجود ادویه در مواد غذایی باعث افزایش مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن می‌شود، با این وجود مصرف بیش از اندازه غذاهای تند حاوی انواع فلفل در دوران بارداری، مقدار اسید معده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مزیت‌های خوردن فلفل سیاه در بارداری

کمک به هضم غذا: در طول بارداری، کارکرد سیستم گوارشی تغییر می‌کند. فلفل می‌تواند نقش مهمی در هضم غذا داشته باشد و ناراحتی هایی مانند نفخ و گاز معده را بهبود می‌بخشد.

یک ضد افسردگی طبیعی: در طول بارداری خیلی از زنان دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند، گنجاندن مقداری فلفل به رژیم غذایی روش مناسبی برای پیشگیری از افسردگی می‌باشد.

فلفل سیاه حاوی فولات می‌باشد: برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در کودکان به اسید فولیک نیاز است و تمام انواع فلفل، حاوی مقدار زیادی فولات می‌باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی بدن در طول بارداری بسیار پایین است. فلفل حاوی ویتامین ث می‌باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

تنظیم فشار خون: داشتن فشار خون بالا تهدید بزرگی برای سلامتی در طول بارداری محسوب می‌شود. فلفل غنی از پتاسیم می‌باشد و می تواند از فشار خون بالا و پره اکلامپسی جلوگیری کند.

مضرات خوردن فلفل سیاه در بارداری

تشدید حالت تهوع و یا ویار صبحگاهی در بارداری: مصرف غذاهای دارای فلفل سیاه در بارداری می‌توانند تهوع صبحگاهی را تشدید کنند، به طوریکه حتی بوی ادویه‌جات تند در غذا نیز موجب افزایش ویار در دوران بارداری می‌شود.

افزایش خطر عفونت مجاری ادرار: به طور کلی توصیه می‌شود، زنان حامله‌ای که عفونت مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری کنند.

تغییرات هورمونی دوران بارداری: تغییرات هورمونی دوران بارداری، ماهیچه‌های شکم را بیش از حد تحت تاثیر قرار داده و عضلات شکم ضعیفتر می‌شوند، هنگام مصرف غذاهای تند معده نیاز به فعالیت بیشتر دارد و چون عضلات در این دوران، ضعیفتر هستند، ناراحتی و درد بیشتری احساس می‌شود.

سوزش معده و رفلکس اسید در دوران بارداری: رفلکس اسید باعث می‌شود هنگام انتقال غذا از معده به لوله مواد غذایی احساس سوزش به وجود آید، هنگام بارداری، هورمونی به نام پروژسترون عضلات و رگ‌های بدن را شل می‌کند، هورمون، دریچه مستقر در مری را شل می‌کند به طوری که اسید بیشتری در معده به وجود می‌آید و اسید تولید شده به داخل مری می‌رود. مصرف غذاهای تند و دارای فلفل سیاه در بارداری این رفلکس اسید را تشدید می‌کند. علاوه براین با پیشرفت بارداری، جنین و شکم بزرگتر شده و اسید معده را تحت فشار قرار داده و باعث سوزش معده می‌شود. مصرف برخی غذاها و ادویه‌ها از جمله فلفل در این دوران، سوزش معده را تشدید خواهد نمود.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام من ماه اول بارداری هر صبح ۶ دونه فلفل سیاه قورت میدادم و اطلاعی از بارداریم نداشتم
    ممکنه باعث نقص در جنین بشه؟

  2. لطفا سوالمو جواب بدید خیلی نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.