مصرف طولانی مدت مدروکسی پروژسترون ضرر داره؟!

 سلام خسته نباشید من سالهاست ازمدروکسی پروژسترون استفاده میکنم. چون پزشکها گفته بودند ک پلی کیستیک هستم و تا آخر عمر باید از این دارو استفاده کنم البته آخرین چکاب بنده نشان داد ک این مورد ژنتیکی ست.

الان چند ماهه که از پانزدهم قاعدگی ام یک عدد قرص میخورم اما دقیقا روز هشتم مصرف پریود میشم. ایا این مشکلی برام ایجاد نمیکنه؟ و اینکه مصرف طولانی مدتم دلیلی بر ناباروری ام میتونه باشه؟ نیازه یک مدت مصرفمو قطع کنم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام اگر اضافه وزن دارید بهتر است وزن خود را کاهش دهید و بهتر است از داروهای گیاهی قاعده آور استفاده کنید می توانید یک مدت این دارو را قطع کنید مصرف طولانی مدت داروهای هورمونی توصیه نمی شود. 

و اگر قصد بارداری هم دارید باید به پزشک اطلاع دهید تا کلومیفن سیترات و … برای تحریک تخمک گذاری برای شما تجویز شود.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. چند روز بعد از آمپول پروژسترون عادت ماهانه اتفاق می افتد؟

    پروژسترون هورمون ترشح شده توسط تخمدان ها در زمان تخمک گذاری است و مسئول تنظیم نظم پریود است. معمولا یک هفته عقب و جلو انداختن پریود برای زنان طبیعی است مخصوصا اگر شما سفر کرده باشید و دچاز هیجانات روحی شده باشید. اما اگر بعد از گذشت یک هفته پریود نشدید و علائم بارداری هم نداشتید باید به پزشم مراجعه کرده طبق نظر او آمپول پروژسترون را مصرف کنید. معمولا بهد از گذشت ۲ هفته تا ۱۰ روز از تزریق باید پریود شوید، اگر این اتفاق نیافتاد حتما دوباره به پزشک مراجعه کنید.

    چه زمانی بهتر است آمپول پروژسترون را تزریق نکنید؟

    اگر شما به داروهای مشابه پروژسترون آلرژی دارید مانند:بنزیل الکل یا روغن و یا هسته کنجد
    اگر شما بطور معمول خونریزی واژینال دارید.
    اگر شما دچار بیماری های کبدی هستید
    اگر شما مستعد سرطان سینه و دستگاه تناسلی هستید
    اگر شما سابقه سقط داشته اید و پزشک شک دارد که هنوز بافتی در رحم مانده و یا خارج شده است.
    اگر شما دارای لخته خون در پاها، شش، چشم و سایر قسمت های بدن هستید.
    خطرات تزریق آمپول پروژسترون
    لخته شدن غیر طبیعی خون. لخته خون هنگام استفاده از داروهای استروژن و پروژسترون گزارش شده است. اگر لخته خون در خون تشکیل شود، عروق خونی را مسدود کرده و باعث ایجاد مشکلات جدی میشود. این مشکلات شامل سکته، حمله قلبی،آمبوله شدن ریه و سایر مشکلات میشود. اگر به هریک از این شرایط مشکوک شدید پزشک خود را در جریان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *