مصرف خیار در کودک؛ خواص، موارد احتیاطی و دستورالعمل های تهیه

مصرف خیار در کودک؛ خواص، موارد احتیاطی و دستورالعمل های تهیه

خیار (Cucumissativus) یک میوه آبدار سرشار از ریزمغذی ها و فیتوشیمیایی است. اما مصرف خیار خام در نوزادان با ناراحتی های شکمی همراه است. بنابراین، در صورتی که می خواهید به کودک خود خیار بدهید، بهتر است که زمان و نحوه افزودن این ماده غذایی چندکاره در برنامه رژیم غذایی کودک تان را یاد بگیرید. در این مطلب قصد داریم درباره مصرف بی خطر خیار برای کودکان صحبت کنیم.

آیا مصرف خیار برای کودکان بی خطر است؟

مصرف خیار پخته شده بصورت له شده یا پوره شده برای کودک که از زمان ۹ ماهگی قبلا انواع غذاهای جامد را مصرف کرده است، بی خطر می باشد. اما در مورد مصرف خیار خام برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی ناشی از کوکوربیتاسین باید تا ۱۲ ماهگی صبر کنید. کوکوربیتاسین ها ترکیباتی هستند که در گیاهان خانواده کدوئیان و خانواده چندین گیاه دیگر یافت می شوند.

مزایای سلامتی مصرف خیار برای کودکان

مزایای سلامتی مصرف خیار برای کودکان

خیار مانند خربزه، کدو مسما و کدو تنبل یک ماده غذایی چندکاره است که دارای چند مزایای غذایی است. استفاده از خیار در طب سنتی هندی از زمان های بسیار قدیم رواج داشته است. بیشترین خواص درمانی خیار به ترکیبات فیتوشیمیایی درون آن نسبت داده شده است.

  1. تقویت هیدراتاسیون: نصف فنجان خیار پخته شده (۹۰ گرم) تقریبا حاوی ۸۵ گرم آب و نمک های لازم است که می تواند کودک شما را پر آب نگه دارد. از این رو پوره خیار پخته شده به عنوان ماده غذایی مناسب برای تامین آب بدن کودک عمل می کند.
  2. مواد مغذی ضروری: خیار حاوی مقادیر قابل توجه ای از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و فسفر است. علاوه بر اینها، خیار دارای ویتامین های ضروری مانند ویتامین k است که این ویتامین برای عملکردهای مختلف بدن از جمله تقویت استخوان ها ضروری است.
  3. آنتی اکسیدان ها: تحقیق نشان می دهد که عصاره آب خیار حاوی فلاونوئیدها و تانن هایی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد درد هستند. آنتی اکسیدان ها برای مقابله با آسیب های رادیکال های آزاد و درنتیجه تقویت سیستم ایمنی ضروری هستند.
  4. سلامت پوست: استفاده موضعی از آب خیار تازه درمان طبیعی برای تغذیه و تسکین پوست است. همچنین این ماده برای کاهش تورم و رفع آفتاب سوختگی هم شناخته شده است. با این حال، درمورد مناسب بودن خیار برای رفع مشکلات پوستی نوزادان به اندازه کافی مطالعه نشده است.
  5. رشد و نمو: خیار حاوی فولات است؛ ماده مغذی مهمی که به رشد کلی کودک شما کمک می کند. علاوه بر این، این ماده غذایی حاوی سیلیکا (silica) است که به تقویت بافت ها و مفاصل کمک می کند.
  6. سلامت کلی: زمانی که خیار با پوست مصرف می شود می تواند در دراز مدت به رفع مشکلات سلامتی مزمن مانند دیابت و مشکلات قلبی و عروقی کمک کند. این مزایای خیار به وجود ریزمغذی ها و ترکیبات زیست فعالی مانند کوکوربیتاسین ها مربوط می شود.

علاوه براین موارد بعضی از والدین از خیار به عنوان دندان گیر (teether) برای کودکان خود استفاده می کنند. با این حال، این کار باید تحت نظارت آنها انجام شود چون تکه های کوچک خیار خطر خفگی را برای کودکان بهمراه دارند. همچنین باید از خیار تازه فقط برای کودکان نوپا به عنوان دندان گیر استفاده شود نه نوزدان.

موارد احتیاط آمیز در زمان خوراندن خیار به کودکان

موارد احتیاط آمیز در زمان خوراندن خیار به کودکان

در ادامه نگاه کوتاهی می اندازیم به موارد احتیاط آمیزی که باید زمان خیار دادن به کودک رعایت کنید.

  1. میوه را کاملا بشویید. یک تکه خیار را برش بزنید و آن را مزه کنید چون بعضی از خیارها می توانند خیلی تلخ باشند.
  2. می توانید زمان پختن خیار پوست آن را نگه دارید. اگر خیار را به کودک بزرگتر از یک سال خود می دهید می توانید پوست آن را جدا نکنید.
  3. برای هضم آسان می توانید خیار را بصورت پوره یا له شده به کودک معرفی کنید.
  4. فقط از خیارهایی که به روش صحیح پخته شده، برای کودکان کمتر از ۱۲ ماه استفاده کنید.
  5. غذا دادن با خیار را با مقدار کم شروع کنید و طبق راحتی کودکتان مقدار آن را به تدریج افزایش بدهید.
  6. هنگام معرفی خیار هیچ غذای جدید دیگری را در برنامه رژیم غذایی کودک خود قرار ندهید. برای بررسی واکنش های آلرژیک، در صورت وجود حساسیت غذایی “قانون انتظار ۳ تا ۵ روز” را دنبال کنید.
  7. اگر شما یا هر یک از افراد خانواده به خیار آلرژی دارید، پس قبل از دادن خیار به کودکتان با متخصص اطفال در این باره مشورت کنید.
  8. در صورت مشاهده علائم ناراحتی شکمی مانند نفخ برای چند روز، خیار را از برنامه غذایی او حذف کنید. خیار را بعد از مشورت با متخصص اطفال به کودک معرفی کنید.
  9. زمانی که بنظر رسید طعم پوره خیار برای کودک خوشایند است، می توانید پوره خیار را با پورهای که از سبزیجات و میوهای دیگری تهیه شده ترکیب کنید.
  10. برای نوزادان و کودکان نوپای بزرگتر که قبلا خوردن غذاهای لقمه ای و کوچک (فینگر فود) را شروع کرده اند، برش های خیار می تواند به عنوان غذای لقمه ای و سالمی سرو شد.
  11. اگر الرژی کودک شما نسبت به خیار تشخیص داده شد، پس هر نوع غذایی که حاوی خیار است حتی به مقدار کم را هم به او ندهید.

نحوه انتخاب و نگهداری خیار

نحوه انتخاب و نگهداری خیار

در قسمت زیر چند مرحله وجود دارد که می توانید برای خرید و نگهداری خیار آنها را دنبال کنید.

نحوه انتخاب خیار در خرید

  1. خیارهای تازه، سفت و ارگانیک را خریداری کنید.
  2. خیارهایی که سبز رنگ هستند و لکه ها و فرورفتگی های کمتری دارند را انتخاب کنید.
  3. خیارهایی ترد و تازه و سفت را به جای خیار پلاسیده و چروکیده انتخاب کنید.
  4. از خرید خیارهای بزرگ و زرد خودداری کنید.

نحوه نگهداری خیار

  1. خیار ها را به خوبی زیر شیر آب بشویید.
  2. بعد از اینکه خشک شدند آنها را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.
  3. سعی کنید خیارها را در کیسه های زیپ دار و در قسمت جلو نه در انتهای یخچال قرار بدهید.
  4. مقدار زیادی خیار را در یخچال نگه داری نکنید، چون آنها خیلی زود رطوبت خود را از دست می دهند.

دستورالعمل های غذایی سریع و خوشمزه با خیار برای کودکان

خیار را می توان به صورت پوره یا له شده به کودکان معرفی کرد. زمانی که طعم خیار برای کودک خوشایند بود می توانید بعضی از این دستورالعمل ها را امتحان کنید.

۱٫ پوره خیار و گلابی

پوره خیار و گلابی

این دستورالعمل برای آماده سازی ساده و برای هضم کودک آسان است. افزودن مقداری پوره میوه دیگر به این دستورالعمل انتخاب شخصی است.

مواد لازم:
  • ۱ فنجان خیار (پوست شده و خرد شده)
  • ۱ فنجان گلابی (پوست شده، قسمت وسطش جدا شده و خرد شده)
  • آب
طرز تهیه:
  1. برش های خیار را با چنگال له کنید.
  2. خیار خرد شده و گلابی را دورن مخلوط کن ریخته و آنها را خوب مخلوط کنید. مطمئن شوید که تکه ای از میوه ها باقی نمانده است.
  3. یک چهارم فنجان آب را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید تا ترکیب یک دست شود.
  4. برای طعم دار کردن روی آن کمی شکر زرد (jaggery) بریزید و بلافاصله آن را سرو کنید.

۲٫ مخلوط ماست و خیار

مخلوط ماست و خیار

به عنوان یک میان وعده آسان، این دستورالعمل عالی ترکیبی از مواد مغذی پری و پرو بیوتیک است که با روده سازگار می باشد. می توانید این دستورالعمل را به عنوان یک غذای جانبی در کنار غذای اصلی هم به کودک خود بدهید.

مواد لازم:
  • ۱ عدد خیار کوچک (پوست شده و خرد شده)
  • ۱ فنجان پاپایا
  • ۱ فنجان ماست ساده (یا ماست یونانی)
  • ۴/۱ فنجان برگ نعناع
  • ۲/۱ قاشق چای خوری شکر زرد (اختیاری)
طرز تهیه:
  1. برگ های نعناع، پاپایا و خیار را در مخلوط کن بریزید و تا زمانی که ترکیب یک دست شود آنها را مخلوط کنید. مطمئن شوید که هیچ تکه ای باقی نمانده است.
  2. در حالتی که ترکیب خیلی غلیظ به نظر می رسد، مقدار ۴/۱ فنجان آب به آن اضافه کنید. آب را تا زمانی که ترکیب بافت نرم تری پیدا کند به آن اضافه کنید.
  3. ترکیب را با ماست مخلوط کنید و خیلی تند و سریع تمام آن را هم بزنید. مطمئن شوید هیچ گلوله ای در آن وجود ندارد.
  4. برای طعم دار کردن ترکیب، شکر زرد را به آن اضافه کنید.
  5. و برای کودک خود آن را بصورت تازه سرو کنید.

خیار یک ماده غذایی سالم است که ارزش افزودن به رژیم غذایی متعادل کودک در سن مناسب را دارد. برای کودکانی که کمتر از یک سال سن دارند می توانید برای افزودن تنوع به رژیم غذایی آنها این میوه را بخار پز کنید یا بپزید. کودکان نوپای بزرگتر از یک سال می توانند از خیار به عنوان قسمتی از سالاد، دیپ ها، ساندویچ ها و شیک ها لذت ببرند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.