مصرف اسید فولیک قبل از بارداری ضروری است؟!

تحقیقات نشان داده است که مصرف اسید فولیک قبل از بارداری، در سلامت نوزاد و جلوگیری از نقص‌های مادرزادی، نقش موثری ایفا می‌کند. می‌توانی با مصرف سبزیجات، مرکبات و… این ویتامین را تامین کنید…

مصرف اسید فولیک ۳ ماه قبل از بارداری توصیه می شود. اسید فولیک یکی دیگر از مکمل‌هایی است که برای تقویت باروری بسیار مفید است. همان طور که می‌دانید اسید فولیک نوع دیگری از ویتامین ب است که باروری را در میان زنان افزایش می‌دهد.

یکی از دلایل ناباروری زنان نبود تخمک‌های کافی است و اسید فولیک قادر به تحریک فرایند تخمک گذاری است. اگر چه بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. مصرف درست آن برای رشد مغز ضروری است و کمبود آن به سلامت جنین آسیب می‌زند.

همه زنان در سنین باروری باید روزانه یک ویتامین پریناتال حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. دریافت مقدار کافی اسید فولیک به صورت روزانه قبل از بارداری و طی ۳ ماه اول بارداری می تواند به جلوگیری از نقص مربوط به مغز و نخاع کودک کمک کند. مصرف اسید فولیک سطح قابل توجهی از محافظت را برای زنان مسن‌تر که دارای ریسک بالاتری برای داشتن بچه با نقص‌های مادرزادی هستند، اضافه می‌کند. برخی از ویتامین های پریناتال ۸۰۰-۱۰۰۰ میکروگرم اسید فولیک دارند.

اسید فولیک قبل از بارداری، عوارض مصرف زیاد اسید فولیک قبل از بارداری

مصرف اسید فولیک تا این مقدار هنوز در بارداری بی خطر است. در حقیقت، برخی از زنان برای محافظت در برابر نقایص هنگام تولد به بیش از ۴۰۰ میکروگرم نیاز دارند. بدون سؤال از پزشک بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم (۱ میلی گرم) اسید فولیک مصرف نکنید. زنانی که سابقه زایمان کودکی با نقص لوله عصبی دارند، به ۴۰۰۰ میکروگرم از این ماده نیاز دارند.

نکات مهم قبل از بارداری

قبل از بارداری خودتان را به وزن ایده آل برسانید
وزن مناسب در خانم ها شانس باروری را افزایش می دهد. اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشید، به خصوص زمانیکه BMI آن ۳۰ یا بالاتر(BMI نرمال حدود ۱۹ الی ۲۵ می باشد) باشد، با کاهش وزن قبل از بارداری خطر ابتلاء به برخی از بیماری ها در مادر و جنین را کاهش می یابد. اگر کاهش وزن دارید و قصد دارید باردار شوید، برای افزایش BMI باید با پزشک خود مشورت کنید. در پروسه کاهش وزن ممکن است قاعدگی نیز نامنظم شود، اما در بسیاری از موارد، با دستیابی به یک وزن ایده آل دوره قاعدگی نیز منظم می شود.

مصرف غذاهای سالم قبل از باردار شدن بهترین پیشنهاد برای حفظ سلامتی مادر و جنین است. البته همه ما می دانیم تغییر رژیم غذایی سخت است ولی شدنی است. بهتر است در ابتدا برای تغییر رژیم غذایی خود میوه های تازه و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این امر شما را در مسیر درست رژیم غذایی متعادل پیش می برد.
برای اینکه یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، پیشنهاد کارشناسان این است که موارد زیر را در برنامه ریزی غذایی خود رعایت کنید:

غذاهای حاوی کربوهیدرات مصرف کنید
بیش از نیمی از مواد غذایی مورد استفاده باید حاوی کربوهیدرات باشد. سعی کنید برای تامین کربوهیدرات از غلات سبوس دار مانند نان دانه کامل و برنج قهوه ای استفاده کنید. از مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی هایی مانند آب نبات و نوشابه اجتناب نمایید.

پروتئین را به جنین برسانید
مصرف پروتئین برای رشد جنین ضروری است. پروتئین در گوشت، محصولات لبنی و همچنین حبوبات یافت می شود. اگر گیاهخوار هستید هم می توانید یک بارداری سالم را تجربه کنید. اما حتما باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از تامین پروتئین کافی و مورد نیاز جنین مطمئن شوید.

چربی لازمه جذب پروتئین
وجود چربی در رژیم غذایی برای جذب ویتامین ها ضروری می باشد. بسیاری از خانم ها به اندازه کافی در رژیم غذایی خود چربی دریافت می کنند. در دوران بارداری ماهی و سبزیجات منابع خوبی برای دریافت چربی می باشند.

با فیبر و میوه ها آشتی کنید
مصرف حداقل ۳-۵ وعده در روز از فیبر به ویژه فیبر میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار اهمیت بالایی دارد. بسیاری از خانم ها تجربه یبوست در دوران بارداری را دارند. اما باید بدانید که خوردن فیبر برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید است.

قبل از بارداری ویتامین ذخیره کنید
یکی از مهم ترین تغییرات رژیم غذایی در خانم های که قصد باردار شدن دارند، اضافه کردن مواد غذایی حاوی اسید فولیک و انواع ویتامینهای B به رژیم غذایی می باشد. مصرف اسید فولیک از ایجاد نقایص مغزی و نخاعی قبل از بارداری و در اوایل بارداری جلوگیری می کند. اسید فولیک در گیاهان سبز و پر برگ، غلات غنی شده، لوبیا و پرتقال یافت می شود.
در اغلب موارد مصرف اسید فولیک و سایر ویتامین ها به تنهایی دشوار می باشد. بنابراین، مصرف مولتی ویتامین برای به دست آوردن اسید فولیک و سایر ویتامین ها که قبل از باردار اهمیت بالایی دارد توصیه می شود. باید مراقب باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری و بدون نظر پزشک مضر است. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A نقایص هنگام تولد را ایجاد می کند. بنابراین توصیه می شود مصرف مقدار مناسب از ویتامین ها تحت نظر پزشک صورت گیرد.

در سبک زندگیتان تجدید نظر کنید
مهم ترین تغییرات شیوه زندگی قبل و در طول بارداری برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، قرار دادن ورزش در برنامه روزانه، ترک سیگار، مواد مخدر یا الکل و کاهش استرس است.

به طور منظم ورزش کنید
انجام ورزش های مناسب برای خانمی که قصد باردار شدن دارد، احساس بهتر و انرژی بیشتری را ایجاد می کند. این امر به مادر کمک می کند که قوی تر و راحت تر زایمان خود را پشت سر بگذارد. اگر عادت به ورزش کردن ندارید حتما با پزشک در زمینه بهترین راه برای شروع آن مشورت کنید. بسیاری از خانم ها از پیاده روی، شنا، یوگا، و سایر ورزش ها لذت می برند و این ورزش ها را​​ با شدت متوسط ​​در طول بارداری خود ادامه می دهند.

سیگار را کنار بگذارید
قبل از بارداری باید سیگار خود را ترک کنید. چراکه، مصرف سیگار به علت اینکه جنین در حال رشد را با مواد شیمیایی خطرناک مواجه می کند منجر به سقط جنین، تولد زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و مشکلات جدی سلامتی می شود. به یاد داشته باشید ، تنفس دود سیگار نیز می تواند اثرات منفی در دوران بارداری داشته باشد. اگر همسر شما سیگار مصرف می کند، حتما از او خواهش کنید که پیش شما سیگارش را خاموش کند.

الکل را فراموش کنید
از نوشیدن الکل قبل و در طول دوران بارداری پرهیز کنید. پرهیز از مصرف هر مقدار از الکل برای حفظ سلامت جنین توصیه می شود. احتمال ابتلاء جنین به سندرم جنینی الکل (FAS) ، در خانم هایی که الکل مصرف می کنند، افزایش پیدا می کند. این سندروم می تواند آسیب های فیزیکی و جدی به دنبال داشته باشد.

داروهای مخدر و توهم زا برای جنین مضر است
استفاده از داروهای اعتیاد آور و مخدر مانند کوکائین، کراک، هروئین، کریستال، LSD و ماری جوانا مشکلات جدی را برای جنین در حال رشد به دنبال دارد. حتی مصرف داروهای تجویز شده نیز می تواند اعتیاد آور باشد و باعث ایجاد اختلال در دوران بارداری شود. بنابراین، خانمی که قصد باردار شدن دارد باید با پزشک خود قبل از مصرف هر دارویی مشورت لازم را انجام دهد.

از استرس و کارهای خطرناک دوری کنید
قبل از بارداری باید خوب استراحت کنید و اعصاب خود را تقویت نمایید. زمانی را برای انجام کارهای لذت بخش مانند لذت های جنسی سپری کنید. داشتن رابطه جنسی باعث کاهش استرس و تنش در فرد می شود که می تواند زمینه سازی برای لذت بردن از این رابطه در طول بارداری نیز شود. چراکه، بسیاری از خانم ها تمایل به لذت بردن از رابطه جنسی در طول بارداری نیز می باشند.
همچنین، باید از انجام کار پر خطر بپرهیزید. برخی از مشاغل قبل و در دوران بارداری برای مادر مضر هستند، از جمله موارد خطرناک در حین کار، ایستادن طولانی مدت و یا ساعات کار بیش از حد در بعضی از شیفت های کاری می باشد. سعی کنید راه هایی برای کاهش استرس شغلی خود پیدا کنید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. چه کسانی باید قرص فولیک اسید ۵ مصرف کنند؟
    – شما فرزندی با نقض لوله های عصبی دارید، برای مثال فرزندی با عارضه اسپینا فیدا (مهره شکاف).
    – مادر، پدر و یا یکی از خویشاوندان نزدیک مبتلاء به بیماری نقض لوله های عصبی است.
    – چنانچه از داروهای ضد صرع استفاده می کنید مصرف قرص فولیک اسید ۵ میلی گرم برای شما الزامی است.
    – اگر مبتلاء به بیماری سلیاک‌ که یک اختلالخود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است، می باشید. (سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن که با ورود گلوتن به سلول های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود).
    – اگر به کمخونی گلبول های قرمز داسی شکل مبتلا هستید.
    – اگر بیماری تالاسمی دارید.
    – چنانچه شاخص توده بدنی BMI شما بالای ۳۰ است.
    – مبتلاء به بیماری دیابت هستید.

  2. به گفته محققان اسید فولیک ممکن است در کمک به زنان در بارداری و حفظ آن موثر باشد. با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان تاثیر اسید فولیک و سایر مواد مغذی برای درمان باروری زنان لازم است. برای آقایان نیز یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد ترکیبی از اسید فولیک و روی به بهبود کیفیت اسپرم کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *