مسمومیت بارداری در هفته ۳۷/ درمان دفع پروتئین در ادرار در بارداری

تنها راه بهبود کامل مسمومیت حاملگی “زایمان” است …

بالا رفتن قابل ملاحظه فشار خون، ورم ناگهانی دست ها و پاها، افزایش وزن ناگهانی، وجود آلبومین در ادرار و دفع پروتئین در ادرار و تاری دید از علایم مسمومیت بارداری است. کاهش جریان خون رحم می تواند سبب مشکلاتی نظیر کاهش رشد جنین، کاهش مایع آمینوتیک و پارگی جفت شود.

مسمومیت حاملگی در سه ماهه آخر بارداری شایع تر است به همین دلیل خانم های باردار باید آن را به خوبی بشناسند و در صورت داشتن هر گونه علائم حتماً به پزشک مراجعه کنند. 

مسمومیت‌ بارداری از طریق فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار (به طور طبیعی پروتئین در ادرار دیده نمی شود) و بعد از هفته بیستم بارداری تشخیص داده می شود. این اختلال در بیشتر موارد بعد از هفته ۳۷ حاملگی شروع می شود ولی در هر زمانی از نیمه دوم حاملگی و همچنین در زمان زایمان و یا حتی بعد از زایمان معمولا در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بعد از زایمان ممکن است دیده شود.

افزایش قابل ملاحظه فشار خون (هر چند در محدوده طبیعی قرار داشته باشد)، ورم ناگهانی به خصوص دست ها و پاها که به هنگام صبح شدیدتر است، افزایش وزن ناگهانی، وجود آلبومین در ادرار و دفع پروتئین در ادرار و تاری دید را مجموعه علائمی است که مشخص می کنند مسمومیت بارداری رخ داده و کلیه ها دچار علائم نارسایی می شوند. 

مسمومیت حاملگی ممکن است از هفته ۲۰ بارداری تا هفت روز پس از زایمان رخ دهد که باید به آن توجه داشت.
در صورت تشخیص و درمان در طول بارداری، اغلب بدون هیچ عارضه ای از بین می رود اما اگر به موقع درمان نشود احتمال سکته مغزی، تشنج و ادم ریه وجود دارد.  

در مواردی از مسمومیت شدید ممکن است جفت به صورت ناگهانی جدا شود و مادر را دچار خونریزی شدید کند و اگر اقدامات اورژانسی انجام نگیرد، ممکن است به مرگ جنین و تشنج مادر بیانجامد. اگر تشنج طولانی شود، باید در ابتدا راه تنفسی مادر باز شده و تشنج با تزریق دارو کنترل شود و پس از آن‌که وضعیت بدن به حالت پایدار درآمد، ختم حاملگی انجام و جنین خارج شود.

چه کنیم که دچار مسمومیت حاملگی نشویم؟
 داشتن رژیم کم‌نمک، مصرف بیشتر مواد حاوی کلسیم و پروتئین، تجویز مصرف آسپیرین بچه و روغن ماهی، استراحت بیشتر، و در معرض استرس روحی و روانی قرار نداشتن، باعث کاهش احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری می‌شود.

اما با این حال تنها راه بهبود کامل مسمومیت حاملگی "زایمان" است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *