مایع امنیوتیک چقدر باید باشد؟!

اینکه مایع امنیوتیک چقدر باید باشد بستگی به این دارد که شما در هفته چندم بارداری هستید. حجم مایع امنیوتیک از حدود ۳۰ میلی لیتر در هفته ۱۰ به ۲۰۰ میلی لیتر در هفته ۱۶ افزایش می‌یابد و در اواسط سه ماهه سوم به ۸۰۰ میلی لیتر می‌رسد؛ در زمان زایمان حجم مایع امنیوتیک به حدود یک لیتر می‌رسد…

مایع امنیوتیک چقدر باید باشد؟!

مایع دور جنین یا مایع امنیوتیک در دوران بارداری نقش‌های متعددی بر عهده دارد. این مایع فضای فیزیکی مناسب، برای حرکت جنین فراهم می‌کند، حرکت باعث تکامل سیستم عضلانی اسکلتی جنین می‌شود. مایع امنیون باعث بلع جنین می‌شود و با بلع سیستم گوارش تکامل پیدا می‌کند؛ همچنین باعث تنفس جنین می‌شود و با تنفس، ریه‌ها کامل می‌شوند. مایع امنیوتیک از جنین در مقابل ضربه محافظت می‌کند و نمی‌گذارد بند ناف تحت فشار باشد.

این مایع خاصیت ضد باکتری دارد و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. حجم مایع امنیوتیک از حدود ۳۰ میلی لیتر در هفته ۱۰ به ۲۰۰ میلی لیتر در هفته ۱۶ افزایش می‌یابد و در اواسط سه ماهه سوم به ۸۰۰ میلی لیتر می‌رسد حدود ۹۸ در صد این مایع از آب تشکیل می‌شود.

در زمان زایمان حجم مایع امنیوتیک به حدود یک لیتر می‌رسد. به‌صورت روتین اندازه‌گیری مایع امنیوتیک از طریق سونوگرافی است. یکی از شاخص‌های اندازه گیری، اندکس مایع امنیوتیک است. مقدار طبیعی بین ۵ تا ۲۴ سانتیمتر است. مقادیر بالاتر و پایین‌تر غیر طبیعی است. مقادیر بین ۵ تا ۸ سانتیمتر حد مرزی در نظر گرفته می‌شود.

کاهش غیر طبیعی مایع امنیوتیک در ۱ تا ۲ در صد حاملگی‌ها رخ می‌دهد و یکی از مسائل نگران‌کننده محسوب می‌شود. پیش آگهی، به علت ایجاد کاهش مایع ارتباط دارد. کاهش مایع ممکن است به علت پارگی کیسه آَب باشد در این مورد معمولاً نشت مایع، خونریزی واژینال و درد وجود دارد.

اگر پارگی کیسه آب مورد شک قرار گیرد باید تست‌های لازم برای تأیید یا رد پارگی انجام شود. یکی دیگر از علل کاهش مایع ناهنجاری‌های کلیوی جنین است که قادر به تولید ادرار کافی نیست و با سونوگرافی بررسی می‌شود.

اگر جفت خوب کار نکند و اختلال داشته باشد ممکن است باعث محدودیت رشد جنین و کاهش مایع شود. ناهنجاری‌های ژنتیکی نیز به‌طور غیر مستقیم ممکن است باعث کاهش این مایع شوند. بعضی از داروها می‌توانند باعث نارسایی کلیوی جنین شوند پس در مصرف دارو هم باید احتیاط‌های لازم صورت گیرد.

کاهش مایع دور جنین، خطر پیامدهای نامطلوب حاملگی را افزایش می‌دهد. احتمال مرده‌زایی، ناهنجاری‌های جنینی، محدودیت رشد جنین، اختلال الگوی ضربان قلب جنین، زایمان زودرس و سزارین افزایش پیدا می‌کند.

در بارداری‌هایی که مایع دور جنین کم می‌شود نظارت دقیق بر جنین ضرورت دارد در صورت وجود خطر برای جنین شاید خطرات زایمان زودرس را بپذیریم و به بارداری زودتر از موعد ختم شود.

با وجود این اگر جنین رشد طبیعی داشته و سالم باشد می‌توان با سیاست انتظار همراه با افزایش نظارت جنین تا زمان رسیدگی جنین صبر کرد.

منبع خبر : ion

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *