مادران دیابتی صبحانه را حذف نکنند!/ درمان قند بالا در بارداری

یک کارشناس مامایی با بیان اینکه در دیابت حاملگی باید از مصرف مواد شیرین پرهیز یا مصرف را به حداقل رساند، گفت: این افراد باید از حذف وعده‌های غذایی، بویژه صبحانه پرهیز کنند.

فرشته درایتی گفت: طی حاملگی، هورمون‌ها استفاده از انسولین را برای بدن سخت می‌کنند و از این رو لوزالمعده باید انسولین بیشتری را تولید کند.

وی با بیان اینکه در بیشتر زنان باردار این مساله مشکلی ایجاد نمی‌کند و لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح می‌کند، افزود: در صورتی که لوزالمعده نتواند به اندازه لازم انسولین ترشح کند، سطح گلوکز در خون بالا و دیابت حاملگی رخ می‌دهد.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه سیستم گوارش بیشتر غذای خورده شده را به نوعی قند به نام گلوکز می‌شکند، اظهار کرد :گلوکز وارد خون شده و با کمک انسولین، سوخت لازم برای سلول‌های بدن فراهم می‌کند.

درایتی با بیان اینکه بیشتر زنان مبتلا بعد از تولد نوزاد بهبود می‌یابند، تاکید کرد: با این حال احتمال ابتلا در حاملگی‌های بعدی یا آینده نیز افزایش می‌یابد.

درمان دیابت حاملگی به شدت بیماری بستگی دارد و بیمار باید قند خود را با استفاده از دستگاه‌های خانگی کنترل کند.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده می‌تواند کمک کننده باشد، گفت: در رژیم غذایی باید تعادل صحیحی میان پروتئین، چربی و کربوهیدرات وجود داشته باشد و همچنین ویتامین‌ها، مواد معدنی و کالری لازم باید تامین شود.

وی با اشاره به اینکه باید از مصرف مواد شیرین پرهیز یا مصرف را به حداقل رساند، افزود: این افراد باید از حذف وعده‌های غذایی بویژه صبحانه پرهیز کنند.

درایتی با اشاره به اینکه صبحانه بر ثابت نگه داشتن قند خون موثر است، تاکید کرد: رعایت رژیم غذایی ممکن است ابتدا کمی نگران کننده باشد و مادر نباید خود را تحت رژیم غذایی خاص یا محدود کننده بداند.

ورزش سبک نیز به بهبود توانایی بدن در سوزاندن گلوکز کمک و سبب کاهش قند خون می‌شود.

این کارشناس مامایی ادامه داد: ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی در روز نظیر پیاده‌روی یا شنا برای بسیاری از زنان مبتلا به دیابت حامگی سودمند خواهد بود.

ورزش شدید برای همه توصیه نمی‌‍‌شود. بنابراین برای آگاهی از میزان فعالیت ورزشی مناسب و مفید، بهتر است با پزشک مشورت شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.