قیمت قرص لوونورژسترول در داروخانه چنده؟/ عوارض قرص اورژانسی

قیمت قرص اورژانسی لوونورژسترول چنده؟!

قیمت قرص لوونورژسترول ۰٫۷۵ میلی گرمی در داروخانه در سال ۹۸ حدود ۳۵۰۰ تومان است و در هر بسته ۲ عدد قرص  لوونورژسترول ۰٫۷۵ میلی گرمی وجود دارد. یعنی قیمت هر قرص ۱۷۵۰ تومان می باشد.

قیمت هر قرص اورژانسی لوونورژسترول ۱/۵ میلی گرمی نیز ۳۰۰۰ در سال ۹۸ می باشد.

قیمت قرص لوونورژسترول در داروخانه

داروی لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام های اختصاری و تجارتی Norgeston, Microval, Levonelle در بازار و داروخانه های سراسر کشور در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد.

این داروی ترکیبی شبیه به هورمون پروژسترون (هورمون طبیعی جنسی زنان) می باشد که از طریق ضخیم کردن مواد مخاطی دیواره رحم (زهدان)، موجب جلوگیری از ورود اسپرم به رحم شده و اغلب این دارو هم به تنهایی کاربرد داشته و هم همراه استروژن مورد استفاده قرار می گیرد. داروی لوونورژسترول تنها به شکل قرص و وسیله درون رحمی قابل استفاده می باشد. بعد از تحقیقات بسیار پزشکان اعلام کردند که بهترین زمان مصرف دارو روزی یک بار در وقت معین و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو طبق دستور پزشک و با توجه به شرایط جسمانی فرد می باشد.

چگونگی تأثیر داروی داروی لوونورژسترول

برخی اثرات این دارو ظرف ۴ ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می گردند. اما اثرات کامل و مفید دارو، ممکن است تا ۱۴ روز احساس نشوند، ضمنا برخی اثرات دارو مدت ۲۴ ساعت و برخی دیگر مدت ۳ ماه، پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند. قابل ذکر است که استفاده از داروی لوونورژسترول زمانی که مشکوک به بارداری ناخواسته هستید قابل قبول است و هر زمان که کمی بی ملاحضه در رابطه جنسی بودید از آن استفاده نکنید زیرا عوارض خاص به خود را دارا است.

در نمونه های دوتایی از این قرص, اولین دوز این دارو باید تا ۷۲ ساعت بعد از مقاربت خطرناک و مشکوک به بارداری مصرف شود و سپس ۱۲ ساعت بعد از قرص اول باید قرص دوم را نیز مصرف کرد. این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. جالب است بدانید که مصرف این دارو را می توان به محض رفع نیاز، قطع نمود.

عوارض جانبی مصرف داروی لوونورژسترول

داروی لوونورژسترول چون عامل هورمونی می باشد عوارض خاصی نیز ایجاد می کند. ایجاد قاعدگی های نامنظم در زنان، معمول ترین عارضه جانبی مصرف دارو می باشد. ضمنا ممکن است عوارضی همچون تجمع آب در بدن که منجر به تورم پاها و زانوها و افزایش وزن می گردد و به تهوع و استفراغ و نرمی پستان ها نیز اشاره نمود. ضمنا اگر دچار سردرد یا افسردگی گشتید دکتر را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف داروی لوونورژسترول

اگر به امراض و بیماریهای زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف دارو پزشک را در جریان قرار دهید:
اگر میزان فشار خونتان بالاست و یا دچار نارسایی قلبی می باشید.
اگر مشکلات کبدی دارید و یا به بیماری دیابت مبتلا هستند
اگر قبلا دچار لختنگی خون شده اید و با حمله قلبی به شما دست داده است.
اگر از بیماری میگرن و سردردهای شدید رنج می برید و با داروهای دیگری را مصرف میکنید.
طی زمان ایتفاده از این دارو فشارخون باید دایما کنترل شود.
مصرف دارو برای زنان حامله چون ممکن است موجب ناهنجاری در رشد نوزاد گردد مجاز نمی باشد همچنین در زنان شیرده نیز چون دارو در شیر مادر ترشح میشود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود. در کودکان و افراد بالای ۶۰ سال نیز استفاده از این دارو مجاز نمی باشد.

هشدارها درباره قرص لوونورژسترول:

۱- در صورت ابتلاي بيمار به بيماري قلبي، سابقه بارداري خارج رحمی، سندرم‎‌هاي سوءجذب،‌ كيست‎‌هاي فعال تخمداني یا بيماري كبدي بايد با احتياط مصرف شود.

۲- دو تا سه سال پس از كاشتن كپسول‎‌هاي حاوي دارو در زيرجلد، اثربخشي آن كاهش و احتمال بروز آبستني افزايش مي يابد.

 تداخل های دارویی لوونورژسترول:

كاربامازپين، گريزئوفولوين، فني‎توئين، فنوباربيتال، پيريميدون و ريفامپين با افزايش فعاليت آنزيم هاي كبدي متابوليسم لوونورژسترل را افزايش مي دهند و موجب كاهش اثربخشي آن ميگردند. لوونورژسترل نيز با مهار متابوليسم سيكلوسپورين موجب افزايش غلظت پلاسمايي آن می گردد.

 نکات قابل توصیه درباره قرص لوونورژسترول:

۱- در صورت مصرف همزمان اين دارو با ريفامپين، حتماً بايد از يك روش ديگر جلوگيري از بارداري نيز استفاده شود.

۲- با اين كه اين فراورده نسبت به قرص‎‌هاي تركيبي، اثربخشي كمتري در جلوگيري از بارداري دارد، اما در زنان ميانسال، افراد سيگاري، افراد مبتلا به پرفشاری خون، بيماري هاي دريچه‌اي قلب، ديابت يا ميگرن سودمندتر از قرص‌هاي تركيبي جلوگیری از بارداری است.

۳- در صورت استفاده قبلي از قرص¬‌هاي تركيبي جلوگيري از بارداري، بايد بلافاصله بعد از قطع مصرف فراورده تركيبي، مصرف لوونورژسترل شروع شود تا مانع بارداري شود.

۴- براي جلوگيري از بارداري پس از زايمان، سه هفته پس از زايمان بايد مصرف اين دارو شروع شود.

۵- قرصها بايد هر روز در يك زمان معين مصرف شوند. در صورتي كه مصرف يك قرص فراموش شد، به محض به ياد آوردن بايد مصرف شود و قرص‌های بعدي طبق روال معمول مصرف شوند. اما اگر مصرف قرص بيشتر از ۳ ساعت به تأخير افتاد، ‌علاوه بر خوردن قرص‎‌هاي بعدي،‌ از آن روز به مدت يك هفته هنگام مقاربت از يك روش ديگر جلوگيري از بارداري نيز استفاده شود.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. اووسیز همان لوونورژسترول است؟؟؟؟

    1. بله خانومی اووسیز همون لوونورژسترول هست

  2. ینی بدون دستور پزشک نمیشه خرید از داروخونه؟

  3. سلام
    قرص لونژیل فقط داروی ضد بهرداری هست یا برای بیماریهای دیگر هم استفاده میشه؟
    کاربردش فقط برای بارداری؟
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *